مأموریت‌های بی‌پایان آتش‌نشانان با قطعی برق؛

این روزها برق دست از سر آتش‌نشانان برنمی‌دارد

سارا ایزدخواه

 

حدود چهار روز است که قطعی برق در مناطق مختلف شهرها اجرایی می‌شود و یکی از تدابیر جدیدی که در این زمینه گرفته شده، ارائه جداول قطعی برق در هر منطقه است. اگر چه که قطعی برق در سال‌های گذشته نیز وجود داشته که بیشتر به دلیل افزایش میزان دمای هوا و به تبع آن بالارفتن میزان مصرف برق در کشور بوده است. این در حالی است که ما هنوز وارد دوره گرمای شدید تابستانی نشده‌ایم و درنتیجه میزان مصرف برق خانگی چندان بالا نرفته است. اما گویا مصرف برق برای استخراج بیت‌کوین، دلیل اصلی قطعی برق و ایجاد مشکلات ناشی از آن در این روزهاست.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» قطع برق در حوزه‌های مختلف تأثیرات منفی بسیاری به همراه خواهد داشت از قطع فعالیت ادارات و کارخانجات و زیان‌هایی که می‌تواند به ویژه برای کارخانه‌های خصوصی به همراه آورد، گرفته تا تأثیرات منفی بر افراد بیماری که در خانه از خدمات پزشکی بهره‌مند می‌شوند.

براساس گزارش‌های میدانی میزان مأموریت‌های آتش‌نشانان طی چند روز اخیر افزایش چند برابری داشته است. پرسش اینجاست افزایش میزان این مأموریت‌ها می‌تواند خللی در ارائه خدما‌ت‌دهی آتش‌نشانان ایجاد کند یا خیر؟ در همین راستا گفت‌وگویی با آتش‌پاد مسعود ظهوریان، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه «بیشترین مأموریت‌های آتش‌نشانی در زمینه محبوس شدن افراد در آسانسور طی قطعی برق بوده که با رشد فزاینده‌ای در این چند روز روبه‌رو بوده است به طوری که در روز گذشته تنها طی چند ساعت 20 مورد اعزام به محل داشته‌ایم» اظهار می‌کند: به دلیل نامناسب بودن و عدم رعایت استانداردها در برخی از آپارتمان‌ها، آسانسورها فاقد برق اضطراری هستند؛ درنتیجه افراد به دلیل قطع برق در یک دخمه تاریک محبوس می‌شوند.

ظهوریان توضیح می‌دهد: خوشبختانه تاکنون حادثه‌ای مرتبط با قطعی برق که منجر به آتش‌سوزی شود به آتش‌نشانی اعلام نشده و بیشترین خساراتی که مردم طی چند روز اخیر با آن مواجه شدند قطعی برق تنور نانوایی‌ها، عابربانک‌ها، ترازوها و کارت‌خوان‌های مغازه‌ها و … بوده است.

توقعات نامتعارف شهروندان طی قطعی برق چند روز اخیر

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد با اشاره به وقوع اتفاقات عجیب به دلیل قطع برق می‌گوید: روز گذشته حادثه‌ای در حومه مشهد مبنی بر گیر کردن مقنی در یک چاه اعلام شد. متأسفانه این فرد به دلیل نبود اکسیژن بیهوش شده بود و شرایط مساعدی نداشت. در مأموریت دیگری خانمی در آسانسور گرفتار شده بود. با آتش‌نشانی تماس گرفته و خواستار این بودند که حتما یک آتش‌نشان خانم به محل اعزام شود تا این خانم را از آسانسور بیرون آورد. متأسفانه با توجه به حجم بالای کار میزان خواسته‌ها و توقعات نامتعارف شهروندان هم بالا رفته است.

ظهوریان با بیان اینکه «این حجم از اعزام به مأموریت آتش‌نشان‌ها شوخی‌بردار نیست» خاطرنشان می‌کند: اگر حادثه آتش‌سوزی در این بین رخ دهد پرسش اینجاست براساسا توان عملیاتی فعلی آتش‌نشانی چه میزان می‌توان آن را پوشش داد؟ چرا که توان آتش‌نشانان درگیر مأموریت دیگری شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر این میزان از مأموریت‌ها با افزایش روزافزونی روبه‌رو‌شود و نتوان تدبیری برای کاهش آن در نظر گرفت چه تبعاتی را به بار خواهد آورد؟ می‌گوید: با توجه به وجود دستگاه‌های ماینر و استخراج بیت‌کوین در حال حاضر پس از انتخابات نیز باز هم حجم معاملات پول‌های الکترونیک افزایش پیدا خواهد کرد و قطعا بحث قطعی برق بیشتر خواهد شد. گرمای هوا نیز این موضوع را تشدید می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد می‌افزاید: نیروهای ما در تمام 53 ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر توان اجرای عملیات امدادرسانی را دارند، اما اگر در آینده میزان مأموریت‌ها افزایش یاید شاید نتوان همه آن را تحت پوشش قرار داد. توان عملیاتی تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی سطح شهر بالاست، اما تصور کنید در تمام نقاط شهر این قطعی برق و به تبع آن مشکلات ناشی از آن که به حضور مأموران آتش‌نشانی نیاز است، اتفاق می‌افتد.

افزایش مأموریت‌های آتش‌نشانی در مناطق پرجمعیت

به گفته وی تنها مأموریت آتش‌نشانان مربوط به درآوردن افراد محبوس در آسانسور نمی‌شود، بلکه 62 مأموریت دیگر نیز برای مأموران آتش‌نشانی تعریف شده؛ در نتجیه این اتفاقات منجر می‌شود که مأموریت‌ها با تأخیر انجام شود. از سویی دیگر اگر قطعی برق در زمان‌ اوج ترافیک مثل ساعت 8 صبح آن هم در مناطقی که جمعیت بالایی دارد، رخ دهد میزان مأموریت‌های آن منطقه ناگهان افزایش می‌یابد.

ایجاد مشکل برای بیمارانی که در خانه از دستگاه اکسیژن‌ساز استفاده می‌کنند

ظهوریان در پاسخ به این پرسش که آیا در چند روز اخیر برق بیمارستان‌ها نیز دچار مشکل شده؟ توضیح می‌دهد: تاکنون چنین مأموریتی طی این چند روز نداشته‌ایم، اما از آنجا که مجموعه‌های بیمارستانی و درمانگاهی دارای برق اضطراری هستند، برق در صورت قطعی وارد مدار می‌شود، اما پرسش اینجاست برای دستگاه‌های اکسیژن‌سازی که درون خانه‌ها است و برخی بیماران از آن استفاده می‌کنند چه اقدامی باید انجام داد؟ .

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه «شرکت برق و مدیریت کلان این شرکت باید در زمینه قطعی برق اطلاع‌رسانی‌های وسیعی انجام دهند تا مردم کمتر درگیر مشکلات ناشی از آن شوند» تصریح می‌کند: افرادی که در آسانسورهای مجموعه‌های مسکونی، تجاری، اداری و آسانسورهای پل‌های عابر پیاده محبوس می‌شوند باید بدانند که در هنگام قطع ناگهانی، برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می‌کند.

وی می‌افزاید: البته ترجیحا در زمان‌هایی که ساختمان خالی از سکنه است افراد از آسانسور استفاده نکنند و در صورت محبوسی از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیرو‌های آتش‌نشانی خودداری کنند.

ظهوریان تشریح می‌کند: در چنین شرایطی افراد باید آرامش خود را حفظ کنند. خیلی از مردم فکر می‌کنند هنگامی که آسانسور از کار افتاد، نمی‌توانند به سلامت از آن خارج شوند و جالب است بدانید بیشترین حوادث در حوزه آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می‌کنند خودشان را از آسانسور به هر طریقی حتی بالا رفتن از کابین آسانسور خارج کنند. این اقدام کار بسیار خطرناکی است و بهترین کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد حفظ آرامش است.

به گفته وی باید افراد به جای انجام کارهای خطرناک،کف کابین بنشینند. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد تعادل به هم نمی‌خورد. همچنین نگران هوا نباشند. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن مورد نیاز بدن تمام نمی‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *