دولت « پایتخت» را جابجا کند

شورای نگهبان در سال 94 طرحی را تصویب کرد تا طرح انتقال پایتخت سیاسی از تهران مورد بررسی قرار بگیرد.

در آن زمان رئیس کمیسیون شوراهای مجلس مدعی شد که دولت ۲ سال مهلت دارد تا طرح امکان‌سنجی انتقال «پایتخت سیاسی ــ اداری» را اجرایی کند و تأکید کرد: ساماندهی و تمرکززدایی قید شده در این طرح از زمان ابلاغ طرح آغاز می‌شود.

تاکنون برآوردهای مختلفی درباره انتقال پایتخت مطرح شده است، اما هیچ وقت برآورد دقیقی ارائه نشده است.

پیروز حناچی، معاون وزیر راه در آن مقطع درباره هزینه‌های این جابجایی گفت: چند سال پيش برآورد هزينه‌اي در اين مورد انجام شده است و آن زمان بودجه مورد نياز براي انتقال پايتخت ٣٠ ميليارد دلار تعيين شده است. كه به قيمت امروز(سال 94) چيزي معادل ٧٨ ميليارد دلار مي‌شود. البته اين برآوردها دقيق نيست و بايد دوباره از سوي كميته ياد شده بررسي و اعلام شود!

ایران اولین کشوری نیست که گزینه جابجایی پایتختش مطرح می‌شود. بررسی‌ها در جهان نشان می‌دهد که با وجود موفقیت این طرح در برخی کشورها، حتی موفق  ترین آنها هیچگاه نتوانسته به پایتخت جدید متکی باشد. به طور مثال کوالالامپور همچنان به عنوان پایتخت سیاسی و مرکز کشور مالزی شناخته می‌شود. اما ایده تاسیس پایتخت اداری جدید به‌عنوان جایگزین کوالالامپور، در اواخر سال ۱۹۸۰ و در زمان حاکمیت ماهاتیر محمد شکل گرفت و شهر پوتراجایا در ۱۹ اکتبر ۱۹۹۵ به عنوان پایتخت اداری مالزی معرفی شد.

البته تعدادی نمونه‌های موفق انتقال پایتخت نیز در جهان وجود دارند مانند برزیل، استرالیا، آلمان و ترکیه که عموما به پیش از دهه ۵۰ میلادی باز می‌گردند و با توجه به هزینه‌های آن دوران و شرایط خاص کشورها، قابل مقایسه با شرایط کنونی نیستند.

باتوجه به این که طرح انتقال پایتخت از سال 94 همچنان در دست دولت است تا بررسی‌های لازم را انجام دهد، روز گذشته نماینده سبزوار، جوین و جغتای دوباره این موضوع را مطرح کرد و خواستار پیگیری آن شد.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: از سران قوا خواهش می‌کنم، پیرامون جلسه خود برای جلوگیری از بزرگترین معضل کشور، موضوع انتقال پایتخت ایران را عملیاتی کنند و تنها این موضوع را در دستور کار خود قرار ندهند.

حسین مقصودی درباره ضرورت انتقال پایتخت گفت: انتقال پایتخت در زمان خود در دستور کار کمیسیون شورا‌ها قرار گرفت، اما بنده و سایر نمایندگان از این موضوع حرص می‌خوریم که چرا دولت و مجلس اراده و انگیزه‌ای برای انتقال پایتخت ندارند.

وی تأکید کرد: صرفا بحث زلزله تهران نیست و آینده تراکم جمعیت تهران و حاشیه‌نشینی و ترافیک آن می‌تواند تهدید امنیتی برای کشور تلقی شود.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر بزرگترین معضل کشور اگر بحث آب و هوا و زلزله است باید گفت همگی این موارد به خودی خود به پایتخت مرتبط می‌شود.

مقصودی اضافه کرد: بنابراین بنده از سران قوا خواهش می‌کنم، پیرامون جلسه خود برای جلوگیری از بزرگترین معضل کشور، موضوع انتقال پایتخت ایران را عملیاتی کنند و تنها این موضوع را در دستور کار خود قرار ندهند چرا که این موضوع سال‌هاست در دستور کار قرار دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *