خدا،خمینی،خرمشهر

بسمه تعالی

خدا،خمینی،خرمشهر

علی اکبرسبزیان

1- بی‌شک سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، یک روز فراموش‌نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است و به‌خاطر عظمت‌ و درس‌های بزرگش، هیچ‌گاه از خاطره‌ها محو نمی‌شود.

پیشنهاد می کنم حتما پیام امام خمینی به مناسبت آزادسازی خرمشهر را یک بار بخوانید. امام راحل در این پیام تاکید می کند که عامل اصلی این پیروزی بزرگ و درس‌آموز، ایمان به‌غیب و روح اعتماد به خدا بود و وجود این عامل همیشه می‌تواند، مانند فتح خرمشهر شگفتی بیافریند.

2- خرمشهر عزیز در شرایطی پیروز شد که صدام و نظامیان بعثی، همه همت، توان و تدبیر خود را برای حفظ اشغال خرمشهر، از آغاز تصرف آن، به‌کار گرفتند و این شهر خرم را به زعم خود به یک دژ نفوذ ناپذیر و غیرقابل تصرف تبدیل کرده بودند.

صدام، برای نگهداری و ادامه اشغال این شهر از سوی نظامیان بعثی عراقی عزم جدی داشت و حتی در نقشه‌ها نام این شهر را نیز عوض کرد و اسم «مُحَمَّره» را بر آن گذاشت تا ایرانیان را از رسیدن به شهر خرّم خود، مأیوس کند.

صدام حتی پس از ۲۵ روز نبرد شبانه‌روزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس و درست هنگامی که آنان به دروازه‌های غربی خرمشهر نزدیک می‌شدند، همچنان به تقویت نیروهای نظامی خود در این شهر می‌پرداخت و برای جلوگیری از پیروزی قطعی رزمندگان اسلام، سربازان جدیدی را وارد این شهر برای ادامه تصرف آن می‌کرد، به گونه‌ای که بیشترین نظامیان عراقی در جریان عملیات بیت‌المقدس، از داخل بندر خرمشهر به اسارت گرفته شدند.

به دام افتادن حدود 12 هزار نفر از نظامیان بعثی در این شهر نام‌آور، حکایت از اراده جدی صدام برای در اهتزاز نگه داشتن پرچم دشمن بر بالای خانه‌های ویران این شهر مرزی داشت. ‏

‏خرمشهر که در آخرین روز عملیات بیت‌المقدس از تصرف دشمن خارج شد، به نماد موفقیت پرچمداران توحید و علامت پیروزی قوای اسلام تبدیل شد. این عملیات، رشادت‌ها و افتخاراتی که رزمندگان اسلام در شب‌ها و روزهای آن آفریدند، اسطوره‌ها را به واقعیت بدل کرد و دسترسی به قهرمانان افسانه‌ای را در عمل، امکان‌پذیر ساخت.‏

‏‏۳- نقل به مضمون این سخن امام (ره) که: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»،، دقیق‌ترین و حکیمانه‌ترین سخنی است که درباره این موضوع گفته شده، چون در عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر، قدرت خداوند متعال در دل‌ها، عزم پولادین و قدرت ابتکار رزمندگان اسلام تجلی یافت.

* فتح خرمشهر *به فرموده امام کار خدا بود که به دست رزمندگان اسلام انجام شد و این پیام را برای ما ماندگار کرد که فرزندان خمینی ،با اتکا به خدا و عنایت خدا خرمشهر را آزاد کردند.

بی‌گمان پیروزی‌های بزرگ، آفت‌های بزرگی نیز به‌دنبال دارد. در منظومه فکری حضرت روح الله ، غرور ام الفساد است.

وقتی غرور در انسان ریشه بگیرد، دیگر خدا نیست، شیطان راهنمای اوست، نگاهی عمیق به جریانات اخیر در کشور نشان می‌دهد که ریشه بسیاری از ولایت‌گریزی‌ها آن هم در سطوح بالای مدیریتی کشور، ناشی از غروری است که گریبان برخی از آدم‌ها را گرفته است. امام فتح خرمشهر را هدیه خداوند دانست تا نسل حاضر و نسل‌های آینده بدانند، فقط زمانی خداوند هادی یک ملت به سوی رستگاری است که دل‌ها و چشم‌ها به سوی آسمان باشد.

امامی که با رهبری یک انقلاب و پیروزی آن، معادلات دنیایی را برهم زد و ملتی را با دستی خالی از بزرگ‌ترین معرکه نظامی جهان به سلامت بیرون آورد، هیچ‌گاه نگفت، اگر من نباشم، ادامه این راه چنین می‌شود و چنان، او هیچ‌گاه دستاوردهای بزرگ ملت ایران را به‌نام خود ننوشت، چراکه چشم و دلش هماره به سوی آسمان بود.

شاید بزرگ‌ترین مخاطبان این جمله امام که : “خرمشهر را خدا آزاد کرد”، اصحاب غرور در عصر حاضر و همه اعصار باشند. سلام خدا بر امام راحل عظیم الشان و همه فرزندان شهیدش.

*مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *