چرا قیمت فولاد با وجود تولید دوبرار نیاز افزایش می‌یابد؟

بازار فولاد در حالت انتظار

ریحانه موسوی

بخش بزرگی از صنایع گوناگون به فولاد متکی هستند و به همین دلیل قیمت آن برای تمامی کشورهای دنیا اهمیت زیادی دارد، اما باید بدانیم قیمت و  هزینه فولاد متاثر از چه عواملی است.

به گزارش روزنامه صبح امروز، چنانچه در بازار میزان عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت محصول کاهش می‌یابد و اگر میزان تقاضا بیش از میزان عرضه باشد به‌طور طبیعی قیمت محصول افزایش پیدا می‌کند.

اهمیت بازار آهن‌آلات بر اقتصاد

یکی از اصلی‌ترین بازارهای موثر بر اقتصاد هر کشوری در جهان امروز، بازار آهن آلات است و قیمت آن در هر کشوری یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر سایر بازارهای مالی و اقتصادی آن محسوب شده و نوسانات قیمتی این محصول می‌تواند حتی در کوتاه مدت سایر بازارها را تحت شعاع قرار دهد.

آهن‌آلات دومین بازار بزرگ کشور

در ایران نیز بعد از تاثیر مستقیم و غیر قابل انکار صنایع پتروشیمی و قیمت سوخت، بازار آهن به عنوان دومین بازار بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور شناخته می‌شود. بعد از صنایع پتروشیمی آهن آلات را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین ماده خام مورد استفاده در بازارهای مختلف دانست و صنایع بسیار زیادی متاثر از نوسانات قیمت این بازار هستند.

تاثیر قیمت آهن‌آلات بر بازار مسکن

بازار مسکن که مورد اعتمادترین بازار مالی در ایران است،  به بازار آهن آلات نیاز مبرمی داشته و هزینه‌های ساخت در مسکن به صورت مستقیم از قیمت آهن آلات تاثیر می‌پذیرد.

نقش بازار آهن‌آلات بر صنایع

صنایع تولیدی مانند خودرو، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی و… نیز برای رونق گرفتن نیاز به تهیه مواد‌اولیه از بازار آهن دارند، این امر نشان می‌دهد که تغییر در قیمت آهن می‌تواند حجم عظیمی از بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد.

هدف ما از این گزارش، آگاهی از میزان تولید فولاد در کشور، دلایل و عوامل  گران شدن اقلام حاصل از آن و درنهایت تاثیر آن بر اقتصاد کشور است.

تفاوت دوبرابری تولید و مصرف فولاد

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان  فولاد کشور می‌گوید: در سال گذشته ماهیانه بالای ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داشته‌ایم اما فقط ۱۵ میلیون تن مصرف داشته‌ایم.

سید رضا شهرستانی در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: علت گرانی فولاد و اقلام حاصل از آن این است که قیمت‌های بین‌المللی و تعرفه‌های وارداتی و صادراتی بر آن تاثیر‌گذار است.

وی با بیان اینکه  فولاد کالای استراتژیکی است که از دو جنبه باید به آن نگاه کنیم اول مصرف داخل و دوم صادرات ابراز می‌کند: اکنون با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است معدن باید جایگزین نفت شود، که یکی از آنها فولاد است و در تمام اجناس مختلف با درصدهای متفاوت تاثیرگذار است.

عادل: از انتهای سال ۹۹ رقابت بازار مصرف فولاد حالت انتظار پیدا کرد، که دلیل آن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و مذاکرات بین‌المللی است

آزادی صادرات برای مقابله با مافیا

شهرستانی عنوان می‌کند: مافیا به دنبال فرصت‌هایی هستند که متاسفانه با سیاست‌های غلطی که وزارت صمت در سال گذشته انجام داد باعث شد رانت‌هایی در این زمینه ایجاد شود، اما اکنون برای جلوگیری از این موضوع صادرات را آزاد کردند و حتی خود تجار نیز می‌توانند کالای خود را صادر کنند، ‌لذا قیمت‌هایی که اکنون در جداول در حال افزایش است به دلیل نزدیک شدن به قیمت صادراتی است.

تاثیر قیمت حامل‌های انرژی بر فولاد

وی تشریح می‌کند: متاسفانه قیمت‌ حامل‌های انرژی در حال بالا رفتن است؛ مثلاً برای فولاد صحبت از ۵ تا ۷ برابر است و از طرف دیگر قیمت اقلام جنبی مانند افزودنی‌هایی که وارد آن می‌شود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت مواد اولیه مانند سنگ نیز در دنیا بالا رفته که تمام این‌ها بر قیمت تمام شده تاثیر گذاشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد کشور مطرح می‌کند: به هیچ وجه در این حوزه از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نشده، زیرا دولت آن را به کالاهایی مانند گندم، دارو و… اختصاص داده که اکنون آنها نیز در حال قطع شدن است.

بازار فولاد در حالت انتظار

دبیر اتحادیه آهن آلات و صنایع پروفیل مشهد نیز می‌گوید: از انتهای سال ۹۹ رقابت بازار مصرف فولاد حالت انتظار پیدا کرد، که دلیل آن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و مذاکرات بین‌المللی است.

شهرستانی: علت گرانی فولاد و اقلام حاصل از آن این است که قیمت‌های بین‌المللی و تعرفه‌های وارداتی و صادراتی بر آن تاثیر‌گذار است

رکود مهمان بازار فولاد

سید محمد عادل در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: چیزی که در این بازار نمایان شده رکود است؛ تولید ما در سال ۹۹ با وجود مشکلاتی مانند کرونا، صنعت و مشکلات بین المللی، نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۱۰ درصد بیشتر افزایش یافت. طبق گزارش‌های آماری که باید ببینیم چقدر دقیق است بیش از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داشتیم اما این تولید زیاد هیچ گاه موجب جلو‌گیری از گرانی نمی‌شود و فقط تنها مشخصه خوبی که دارد جلوی کمبود را می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: به هر حال باید بپذیریم کشوری که در آن هستیم دچار تورم است که این موضوع از عوامل مختلفی نشأت می‌گیرد و به مرور تاثیر خود را در بازه‌های کوتاه مدت و یا به صورت ماهانه می‌گذارد. با جمع‌بندی هزینه تولید، دستمزد، هزینه‌های صنعت، مواد اولیه و…، تورم خود را در تولید ما نشان می‌دهد.

نحوه قیمت‌گذاری فولاد

عادل با بیان اینکه با توجه به رکود حاکم، فولاد جزو صنایعی بود که هنوز برای ایران ارز آور بود و هست، مطرح می‌کند: سیاست‌های خاصِ شرایط تحریم و اولویت‌های سیاست‌گذار، تسهیل صادرات برای فولاد بود به همین دلیل برای این که جذاب شود، قیمت‌های داخلی را بر مبنای ضرایبی از قیمت جهانی فولاد و ارز نیمایی قرار دادند.

وی ادامه می‌دهد: کاهشی که در سال‌های گذشته در مقطعی رخ داد، سپس اتفاقات احساسی و انتظاری که برای ایران  افتاد و  افت خوبی که دلار داشت، علاوه بر رکودی که ایجاد شد آهن آلات هم کاهش قیمت پیدا کرد، اما با توجه به فرمول قیمت‌گذاری که انجام دادند به مرور آن را اصلاح کرد.

الزام ارائه فولاد از طریق بورس کالا

دبیر اتحادیه آهن آلات و صنایع پروفیل مشهد با اشاره به اینکه در قالب مقاطع با توجه به سیاست‌هایی که مبنی بر تامین نیاز داخل انجام شده، از طریق بورس کالا ارائه می‌شود و ملزم هستند آن را آن را از این راه ارائه دهند، ابراز می‌کند. با وجود افزایش قیمت‌ها جذابیت آن کم شده و تعدادی از برندهای مشخص که مشتری خاص دارند در این چند ماه اخیر بدون مشتری مانده‌اند که نشان دهنده عمق رکود واقعی است؛ یعنی هم در بورس کالا مشهود شده و هم بر پیکره بازار خود را نشان داده است.

وی اظهار می‌کند: قیمت‌های اکنون به خصوص چند هفته اخیر در بورس کالا تقریباً  به قیمت‌های جهانی نزدیک شده و تنها چیزی که امکان دارد در آینده بر این رکود مضاعف وقیمت فولاد تاثیر بگذارد، اول  تورم ذاتی این مملکت و دوم قیمت دلار است.

راه حل رسیدن به ثبات قیمت

سید محمد عادل تبیین می‌کند: ما در کشور مشکلات تولید داریم که بر قیمت فولاد تأثیر دارد. با چشم انداز مثبتی که بعد از واکسیناسیون در سطح دنیا ایجاد شده، بازارهای بین‌المللی رو به مثبت بودن است. در مقطع کنونی اگر در آینده اتفاق خاصی در قیمت دلار نیفتد و قیمت‌های جهانی تغییر چندانی نکند، می‌توانیم با حفظ ایم دو آیتم به سمت ثبات برویم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *