کلانتری:

ارگان‌های حکومتی؛ مشکل محیط زیست ایران هستند

معاون رئیس جمهور گفت: مشکل محیط زیست ما مردم نیستند، بلکه ارگان‌های حکومتی اند.

ایسنا نوشت: عیسی کلانتری در افتتاح مرحله نخست بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور در مشهد اظهار کرد: در ۱۵ سال پیش شهر مشهد یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور بوده است که امروز با تلاش‌ها و اقدامات انجام شده یکی از پاک‌ترین شهرهاست. این امر نشانگر توجه و آگاهی بیشتر مردم نسبت به حقوق شهروندی و حرکت هدفمند مسئولان شهری به سمت تحقق این حقوق است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص اینکه محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت نیست و مسئله نسل‌های آتی است، افزود: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست تنها نهاد اجرایی است که خود را موظف به دفاع از محیط‌زیست به عنوان حقوق حقه نسل‌های آینده می‌داند. متاسفانه به محیط زیست نگاه ابزاری می‌شود، در حالی که باید هدف و عامل تعالی جامعه باشد.

در ۸ ماه گذشته بیش از ۵۰ انتخابات در دنیا برگزار شده که شعار اکثر نامزدها محیط زیست و دفاع از آن بوده است، اما در نخستین مناظره انتخاباتی ایران شاهد آن بودیم که کمتر از نیم درصد زمان صحبت‌ها و اظهار نظرها به موضوعات محیط زیست اختصاص یافت

به گفته کلانتری، حدود ۴۰ سال پیش استفاده سرانه هر ایرانی از آب شیرین ۲۳۰۰ متر مکعب بوده که اکنون حدود یا کمتر از ۱۰۰۰متر مکعب است. حدود ۷۰ درصد مردم با کمتر از ۶۵۰ متر مکعب آب در سال زندگی می‌کنند. مشکل محیط زیست ما مردم نیستند، بلکه ارگان‌های حکومتی اند. محیط زیست وسیله نیست، هدف است.

ایران دومین کشور هدردهنده انرژی 

وی با تاکید بر ضرورت کاهش شدت مصرف انرژی در کشور گفت: در ۲۵ سال گذشته شدت مصرف انرژی در کشور از ۲۱ به ۲۳ درصد افزایش یافته است و اکنون ایران پس از روسیه، دومین کشور هدردهنده انرژی محسوب می‌شود. این در حالی است که شدت مصرف انرژی در کشور عربستان ۱۴ صدم است.

کلانتری با اشاره به حمایت از تولید و بهره‌وری با حفظ ضوابط محیط زیستی، بیان کرد: متاسفانه مجریان و مسئولان فقط تولید را می‌بینند و این تولید را با هر قیمتی انجام می‌دهند، تولید در ازای نابودی آب، خاک و هوا. برخی هیچ اطلاعی از ظرفیت و منابع کشور ندارند و سخن از تامین غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر می‌کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه «جای تاسف است که در هفته محیط زیست صحبت از این شود که سال به سال خاک‌ها شور و فرسوده و آب‌ها آلوده و کم می‌شوند» تشریح کرد: کسانی که سخن از تامین غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر در کشور می‌زنند، معلوم است که هیچ اطلاعی از ظرفیت و منابع کشور ندارند.

جای تاسف است که در هفته محیط زیست صحبت از این شود که سال به سال خاک‌ها شور و فرسوده و آب‌ها آلوده و کم می‌شوند. کسانی که سخن از تامین غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر در کشور می‌زنند، معلوم است که هیچ اطلاعی از ظرفیت و منابع کشور ندارند

کلانتری بیان کرد: راهبرد اصلی کشور توسعه پایدار و حفظ حقوق نسل‌های آینده است و موضوعات محیط زیستی و معضلات این بخش باید به دغدغه همگانی تبدیل شود. متاسفانه همیشه اهداف کوتاه مدت نه‌تنها در این کشور بلکه در اکثر نقاط دنیا بر اهداف میان مدت و بلند مدت غلبه کرده است و زمان حال در همه کشورهای جهان در اولویت قرار گرفته است. امیدواریم کاری که امروز در مشهد انجام شد، در شهرهای دیگر نیز تکرار شود. بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور با اعتباری بالغ بر ۱۵۰میلیارد ریال توسط شهرداری مشهد ایجاد شده است.

کمتر از نیم درصد زمان صحبت‌ها در مناظره اول به محیط زیست اختصاص یافت 

کلانتری با بیان اینکه «در ۸ ماه گذشته بیش از ۵۰ انتخابات در دنیا برگزار شده که شعار اکثر نامزدها محیط زیست و دفاع از آن بوده است» افزود: در نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کشور، شاهد آن بودیم که کمتر از نیم درصد زمان صحبت‌ها و اظهار نظرها به موضوعات محیط زیست اختصاص یافت که امیدواریم این نقص در دومین مناظره جبران شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *