انتخابی مهم برای گیمرها؛

کنسول یا رایانه؟

سید جواد هاشمی

در واقع انتخاب بین رایانه و یا کنسول‌های بازی با هدف اصلی خرید دستگاهی که بتواند خواسته‌ی بازی کردن را در افراد براورده کند به موارد زیادی بستگی دارد.

بطور کلی گیمرها به دو دسته  ای‌اسپرت و کژوال که بازیکنان تمام وقت و نیمه وقت را تشکیل می‌دهند تقسیم‌بندی می‌شوند که حتی اهداف این افراد نیز برای تهیه‌ی دستگاه مورد نظرشان با یکدیگر تفاوت‌های عمده ای خواهد داشت.

 

 

مواردی چون علاقه به دسته‌ی بازی و یا ماوس و کیبورد ، تمایل به نشستن برروی کاناپه و یا انتخاب میز و صندلی حرفه‌ای ، داشتن مانیتور با مشخصات مناسب و یا یک تلویزیون با ابعاد بزرگ و پخش نور بالا و … همگی عواملی هستند که در این انتخاب بسیار تاثیرگذارند.

عامل مهم دیگری نیز وجود دارد که آن را بطور مفصل در این قسمت بررسی خواهیم کرد، این عامل مهم چیزی جز تفاوت قیمتی بین این دستگاه‌ها نیست.

از روز اول معرفی کنسول بازی حرفه‌ای سونی پلی‌استیشن 1 (که مورد توجه بالایی در ایران نیز بود) و همچنین اولین نینتندو ، این دستگاه‌ها دارای قیمت مناسب جهانی برای عرضه بودند تا درواقع عموم افرادی که بدنبال این دستگاه‌ها هستند بتوانند آن‌ها را تهیه کنند.

در واقع مسأله ای که در اینجا حائز اهمیت می‌شود بازه‌ی قیمتی است که تهیه‌ی کامپیوتر رومیزی و یا کامپیوتر همراه (لپتاپ و نوت‌بوک) دارا خواهد بود. در نهایت بر خلاف کنسول‌های بازی که در زمان معرفی به نهایتا 3 مدل اختصاصی بسنده می‌شود، کامپیوترها بنسبت سطح کارایی و کاربرد و توانایی‌هایی که دارند دارای بازه‌ی قیمتی عجیب و بزرگی خواهند بود. این مورد از ابتدای زمان معرفی کامپیوترهای شخصی در جهان وجود داشته و تا به امروز با تخصصی شدن بیشتر انتخاب‌ها و خواسته‌ی افراد و همچنین تکنولوژی بکار رفته در این دستگاه ها بیش از پیش ادامه دارد. بطور خلاصه دستگاه کامپیوتری که بتواند از نظرت قدرت پردازش بازی‌ها با کنسول‌های بازی هم نسل خود رقابت داشته باشد، همواره دارای قیمتی بالاتر بوده است و این نیز به دلایل بسیاری چون سخت افزار پیچیده‌تر و پر تعداد تر و … می‌باشد. عامل مهم در اینجا براورد ارزش‌هاست. در این متن سعی بر این است تا تمامی موارد با توضیحی ساده و خلاصه‌وار گفته شود تا در نهایت بتواند در خرید به شما کمکی انجام دهد.

 

 

درواقع در خرید کامپیوتر (در هر شکل و مدلی) هدف تنها انجام بازی‌های رایانه‌ای نبوده و آن‌ها قادر به انجام بیشمار فعالیت‌های تخصصی دیگر خواهند بود، چیزی که مشاهده می‌کنیم در کنسول‌های بازی نسل جدید در حال تکامل است. بعنوان مثال کارایی‌هایی چون مرور در فضای وب ، پخش صدا و تصویر و حضور در برنامه‌های ارتباط جمعی امروزه در این دستگاه‌ها یا ارائه می‌شوند و یا به تکامل بیشتری دست پیدا می‌کنند.

در نهایت بیاییم و وضعیت حال حاضر این بازار رقابت و فناوری موجود را در شرایط داخل کشور بررسی کنیم.

در حال حاضر دو کمپانی بزرگ و معتبر سونی، دو محصول گیمینگ خود را در ابتدای سال جدید میلادی عرضه کردند که هر کدام از آن‌ها دارای 2 مدل دستگاه‌ متفاوت با مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر هستند. توضیحاتی پیرامون انتخاب یکی از این دو محصول نیاز به نوشته‌ای دیگر خواهد داشت که به بررسی دقیق و تخصصی‌تر آن‌ها پرداخته شود و در نهایت با علم بر اینکه انتخاب این دستگاه‌ها به شکلی تعصبی و بصورت هواداری اتفاق می‌افتد، هدف داریم تا سطح معلومات تمامی گیمر های دو آتیشه‌ی این محصولات را تا حدی افزایش دهیم.

 

 

و اما محصولات کامپیوتری که روز به روز تخصصی تر و با شتابی افزاینده حرفه‌ای تر می‌شوند، چه در دسته‌ی کامپیوترهای رومیزی با قطعاتی بزرگ و سنگین و قدرتمند و چه در دسته نوت‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها ، همواره در حال حرکت بر لبه‌ی دانش و شکست فناوری روز دنیا هستند.

حال اینکه قطعات کامپیوترهای رومیزی بطور کلی در این روز ها با افزایش قیمتی نجومی و غیر منطقی روبرو بوده که علاوه بر خلاء در سیاست‌گذاری های داخلی، مشکلاتی جهانی در بوجود آمدن آن نقشی پایه‌ای و مهم ایفا کرده‌اند. عدم مدیریت در عرضه محصولات اولیه از طرف شرکت ها، هجوم ماینرهای ارزهای دیجیتال و همچنین افزایش خریداران این دستگاه‌ها به دلیل وجود شرایط بیشتر در منزل ماندن ، همگی از عوامل اصلی این روند می‌باشند.

کامپیوترهای همراه همچون لپتاپ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند ولی شرایطی بهتر را پشت سر می‌گذارند. این دستگاه‌ها نیز برای کارکردهای مختلف با امکاناتی منحصر بفرد از طرف کمپانی‌های مختلفی عرضه می‌شوند که هر یک از این برندها در واقع در حوزه ها و کارکردهایی خاص، دستگاه‌هایی بهتر و حرفه‌ای‌تر تولید می‌کنند.

نهایتا در دنیای امروز و با توجه به شرایط فوق که به آن‌ها خلاصه‌وار اشاره شد می‌توان گفت که با هدف انجام بازی‌های دیجیتال، اگر بدنبال دستگاهی برای انجام کارهای تخصصی و روزمره نیز هستید، اگر علاوه بر نشستن بر کاناپه و مبل و استفاده از تلویزیون تمایل به نشستن ساعاتی در روز در پشت میز کامپیوتر دارید، یا حتی اگر همچون من علاقه به استفاده از کیبورد و ماوس دارید به سراغ کامپیوترها بروید، این یک امر حتمی‌است چرا که کامپیوتری که توان اجرای بازی های رایانه ای را در حدی مطلوب داشته باشد از قیمتی نسبتا بالا برخوردار است و هرچه این دستگاه تخصصی‌تر شود، قیمت آن هم افزایشی چشم‌گیر پیدا خواهد کرد.

اگر تنها به دنبال انجام بازی‌های دیجیتال هستید و یا دستگاهی برای انجام امور فوق در حد نیاز دارید، می‌توانید با توجه به علایق شخصی و تحقیقات لازم یکی از کنسول‌های بازی حرفه‌ای را انتخاب کنید.

در انتهای این نوشتار اما تنها به یک نکته برای جمع‌بندی کلی استفاده خواهم کرد.

سطح فناوری در کامپیوترها، حتی در حوزه‌ی بازی های دیجیتال بسیار بالا و پایان ناپذیر خواهد بود و در سطوح بالا گوی رقابت را از کنسول های بازی خواهد دزدید و از نظر شخصی ، کامپیوترهای گیمینگ یک کنسول بی‌نهایت هستند که نابودکننده‌ی تمامی بازی ها در شرایطی فوق مطلوب خواهند بود. اما تمام این‌ها با شرط انجام هزینه‌هایی بسیار بالا خواهد بود و در واقع بدون نگاهی به بخش هزینه‌ها نمی‌توان انتخابی دقیق و اصولی داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *