گزارش صبح امروز از چالش‌های تفاهم‌نامه اقتصادی ایران با کشورهای منطقه:

کره‌ای‌ها سرمایه خود را در ایران پیچ کنند

عاطفه خوافیان

سفر سه روزه «چانگ سای کیون» نخست وزیر کره جنوبی به تهران که نخستین سفر یک نخست وزیر این کشور به ایران بعد از ۴۴ سال بود، همزمان با بالارفتن امیدها برای حل مساله دارایی‌های توقیف شده تهران در سئول، زمینه را برای توسعه و تقویت روابط دو کشور فراهم کرده است که البته این سفر چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی را برای تولیدکنندگان داخلی به همراه داشت.

در ادامه به بررسی این چالش‌ها می‌پردازیم؛

سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی ایران می‌گوید: ما باید در ارتباط با دیگر کشورها و دنیای اقتصاد به دنبال منافع ملی باشیم.

حمیدرضا غزنوی در مصاحبه با خبرنگار «صبح امروز» در خصوص مزایا و معایب تفاهم‌نامه اقتصادی ایران با دیگر کشورها می‌افزاید: به صورت کلی نمی‌توان در خصوص ضرر و یا سود تولید کنندگان داخلی از انعقاد تفاهم‌نامه‌های اقتصادی فی‌مابین ایران و دیگر کشورها سخن گفت.

وی بیان می‌کند: رابطه اقتصادی ایران با کره قطعا به نفع مردم ایران است؛ اما این هوشیاری و حواس جمعی تولیدکنندگان و دولت را می‌طلبد که در چه رابطه‌ای و چگونه روابط اقتصادی خود را شکل داده و پیش ببریم.

هدررفت سرمایه داخلی

غزنوی ابراز می‌کند: ما باید با سیاست‌گذاری و آینده‌نگری دقیق تمامی مشکلات احتمالی را در نظر گرفته که در صورت بسته شدن مجدد اقتصاد لطمه‌ جدی به کشور وارد نشود.

وی توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه اکنون صنعت لوازم خانگی در ایران احیا شده و در این خصوص به خود کفایی رسیدیم، واردات لوازم خانگی موجب ضرر و زیان است.

کره‌ای‌ها سرمایه خود را در ایران پیچ کنند

سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی تبیین می‌کند: اگر کره‌ای ها در واردات مواد اولیه و قطعات وارد شده و به قول معروف سرمایه خودشان را در کشور ایران پیچ کرده و یا در بخش‌های دیگری که ایران سرمایه‌گذاری نکرده سرمایه گذاری کنند، قطعا اتفاق مثبتی رخ داده و این به نفع ملت و تولید کنندگان است.

وی در خصوص ناراضی بودن تولیدکنندگان داخلی از واردات محصولات کره به ایران تشریح می‌کند: این واردات سبب افت صنعت لوازم خانگی شده چرا که ما به اندازه کافی در این حوزه سرمایه‌گذاری کردیم و در سال گذشته بیش از نیاز بازار تولید داشتیم.

غزنوی در خصوص امنیت سرمایه‌گذاری توضیح می‌دهد: سرمایه‌گذاری امن بدین معنا است که بایستی در وهله اول سرمایه‌گذاری ایمن شده و به سود برسد و مجدد سرمایه‌گذاری ایجاد شود و در صورت واردات سرمایه تولیدکنندگان از بین می‌رود.

رقابت، سبب بهبود کیفیت محصولات نمی‌شود؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما اظهار می‌کند: در حال حاضر، با رقابت ۱۵۰۰ کارخانه تولید لوازم خانگی به اندازه مکفی رقابت وجود دارد و اگر کره‌ای‌ها بر اساس شرایط و ضوابطی با تولیدکنندگان داخلی شریک شوند، سبب بهبود کیفیت محصولات می‌شوند. در غیر این صورت سبب هدر رفت سرمایه تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

انحصارِ سمی

یک کارشناس امور اقتصادی می‌گوید: ما باید به جای دنبال کردن منافع یک گروه خاص که به دنبال انحصار هستند، به دنبال منافع ملی مردم ایران باشیم چرا که انحصار یک سم خطرناک برای اقتصاد است.

مهدی پازوکی می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران، امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بسته بودن آن است که تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که توسط دیگر کشورها به رهبری عربستان به وقوع پیوسته علت بسته بودن اقتصاد امروز ایران است.

خود تحریمی نکنیم

وی ابراز می‌کند: با توجه به تحریم‌های عدید‌ه‌ای که علیه ایران وجود دارد، کشور ما نباید به سمت خود تحریمی پیش برود؛ و بهترین اقتصاددانان نیز در یک اقتصاد بسته توانایی انجام هیچ کار خاص توسعه‌ای ندارند.

پازوکی بیان می‌کند: ایران بایستی تعامل با جامعه جهانی را در دستور کار خود قرار بدهد که متاسفانه اقتصاد ایران در گرو سیاست و بویژه سیاست خارجه است این در حالی است که سیاست ایران باید در خدمت اقتصاد این کشور باشد.

این کارشناس امور اقتصادی اظهار می‌کند: تعامل با جامعه جهانی از جمله کشورهای شرق آسیا، اروپای غربی، کانادا، ژاپن و حتی امریکا سبب پیشرفت اقتصاد ما می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: اگر ما با موفقیت در شکست تحریم‌ها، سرمایه کشورهای مذکور را وارد صنعت نفت کنیم قطعا توفیقاتی به دست می‌آوریم.

دنیای امروز، دنیای رقابت است

پازوکی تبیین می‌کند: اقتصاد ایران باید از بسته بودن نجات پیدا کرده و حکومت بایستی تعامل و موازنه اقتصادی در جامعه جهانی را در دستور کار خود قرار بدهد تا اقتصاد ایران بتواند با جهان در چهارچوب منافع ملت ایران تعامل داشته باشد.

وی تشریح می‌کند: حضور نخست وزیر کره در ایران، رفتن هیئت‌های اقتصادی به کشورهای منطقه و جامعه جهانی به نفع اقتصاد ایران است.

پازوکی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر چرایی نگرانی تولیدکنندگان داخلی از این تعامل می‌گوید: تنها تولیدکنندگانی که به دنبال انحصار هستند بی‌توجه به منافع مردم از این تعامل نگران بوده چرا که در این صورت ملت حق انتخاب نداشته و تنها باید تولید این شرکت‌های انحصاری را خرید و مصرف کنند و فاصله بازار ایران با بازار جهانی افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: ورود سرمایه شرکت‌های کره‌ای  به بازار ایران به نفع مردم است.

پازوکی اذعان می‌کند: یکی از مشکلات عدم سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، نامناسب بودن فضای کسب و کار است؛ عدم شفافیت در اقتصاد ایران، نبود رقابت سالم بین بنگاه‌های اقتصادی و هم‌چنین پدیده شوم انحصار موجب یک فضای نامناسب جهت کسب و کار شده است.

بهبود فضای کسب و کار

وی بیان می‌کند: ما باید فضا را برای کسب و کار بهتر فراهم کرده و چون در اقتصاد ایران رقابتی وجود ندارد کیفیت محصولات نیز به مرور نزول پیدا می‌کند و مردم ایران هزینه این عدم تعامل را پرداخت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ابراز می‌کند: اگر رقابت سالم در اقتصاد ایران وجود نداشته باشد این تولید کنندگان به یک انحصار تبدیل می‌شوند، بایستی در کنار تعامل با بازارهای جهانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم و در این صورت تولیدکنندگان با در دست داشتن انرژی و نیروی کار ارزان روزبروز کیفیت محصولات خود را برای عرصه در بازار جهانی بهبود می‌بخشند.

وی یادآوری می‌کند: ما حدود ۴۰ سال اتومبیل پیکان را بدون هیچ تغییری در بدنه و موتور تولید کردیم و ورود رقابت به اقتصاد ایران به نفع مصرف کننده است و موجب بهبود کیفیت می‌شود به شرطی که دولت تولیدکنندگان را رها نکرده و حمایت کند.

صادرات ارزی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد

پازوکی چگونگی حمایت دولت از تولیدکنندگان را این‌گونه تشریح می‌کند: دولت بایستی صادرات ارزی که از تولید کنندگان ایرانی کسب می‌کند را در اختیار خود تولیدکنندگان قرار دهد و انرژی و نیروی کار ارزان را همچنان در اختیار ان‌ها قرار بدهد.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه گذاری در اقتصاد ایران در اختیار داشتن انرژی ارزان و وفور نیروی انسانی تحصیل کرده و ارزان نسبت به بازارهای جهانی است.

وی در پایان تذکر داد: ایجاد نمایندگی کمپانی‌های کره‌ یا هر کشور دیگر در ایران، قطعا منافع کمپانی‌های منعقد شده را دنبال  می‌کند و ما نیز باید از این انعقادها نهایت استفاده را در جهت منافع ملی ببریم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *