به بهانه درگذشت زنده یاد محسن‌قاضی مرادی؛

سی سال بدون حاشیه

 

مریم اصغری

مرگ همیشه ناگوارد بوده و کمتر کسی است که تا کنون تلخی از دست دادن عزیزی را نچشیده باشد.

در این بین فوت اشخاصی که به هر دلیلی شناخته شده هستند نه تنها نزدیکان آنها بلکه جامعه‌ای را در بهت فرو می‌برد. محسن قاضی مرادی یکی از همین افراد است که در شامگاه ۲۵ فروردین ماه سال جاری فرشته مرگ بین او و همسر هنرمندش جدایی انداخت. بازیگری که پس از سال‌ها تحمل بیماری پارکینسون و عوارض آن حالا دیگر به آرامش رسیده و با رفتنش افسوس و حسرت را به جامعه هنری تزریق کرده است.

زنده یاد محسن قاضی مرادی و همسرش مهوش وقاری هر دو از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون هستند که در اصل بازنشسته آموزش و پرورش بودند و به خاطر علاقه‌ای که به بازیگری داشتند پا به این عرصه گذاشتند. تا چند سال پیش این زوج بازیگر در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی حضور داشتند اما در سال‌های اخیر نه تنها خود محسن قاضی‌مرادی بلکه همسرش هم پیشنهادات کاری خود را رد کرد تا عاشقانه به پرستاری از او بپردازد  چرا که وقاری عموما به تنهایی عهده‌دار پرستاری از همسر بیمار خود بود.

زنده یاد محسن قاضی‌مرادی و همسرش مهوش وقاری هر دو کار شناس دفترکل تربیت معلم بودند. آنها در سال 56 که وقاری به تربیت معلم منتقل شد باهم آشنا و در دوران کار به دو دوست صمیمی تبدیل شدند. همین آشنایی موجبات ازدواج آنها را فراهم کرد.

تا زمان مرگ مشمول دریافت درجه هنری نشد

محسن قاضی‌مرادی متولد 11 شهریور ماه 1320 و فارغ‌التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود و بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم «حسن سیاه» به کارگردانی پرویز اصانلو آغاز کرد.

اگرچه قاضی‌مرادی در دوران کاری خود در بیش از صد فیلم و سریال ایفای نقش کرده ‌بود و جایزه‌ای مانند تندیس بهترین بازیگر دوم مرد برای فیلم «ما همه خوبیم»  را در کارنامه خود داشت، اما تا زمان مرگ مشمول دریافت درجه هنری نشد و به ‌همین دلیل در ایام بیماری نتوانست از حمایت‌های هنرمندان پیشکسوت استفاده کند.

عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نبود

چندی پیش وقاری در آن گفتگویی با ایسنا عنوان کرده بود: «واقعا برایم سوال است که فرق محسن با آقا یا خانم ایکس که این درجه‌ها را دارند چیست؟! و مهم‌تر اینکه صحت و سقم مدارک لازم برای چنین درجه‌هایی چطور بررسی می‌شود؟ چون مثلا دوستی را می‌شناسم که به سختی مدرک تحصیلی خود را گرفته‌ ولی الان مدرک درجه یک هنری دارد. همه این‌ها را که می‌بینم برایم عجیب می‌شود که آیا من و محسن بعد از این همه سال سابقه باید دنبال سی‌دی بازی‌های خود باشیم تا برای گرفتن درجه هنری اقدام کنیم.»

شایان ذکر است مهوش وقاری عنوان کرده بود که چون خود و همسرش عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت نیستند، نمی‌توانند از مزایای این موسسه همچون بیمه تکمیلی و … بهره‌مند شوند. برای عضویت در این موسسه هم داشتن درجه هنری ضروری است.

30 سال سابقه حضور در عرصه بازیگری

زنده یاد قاضی‌مرادی بیش از 30 سال سابقه حضور در عرصه بازیگری داشت و در این سال‌ها مقابل دوربین بسیاری از نام ‌آوران سینما و تلویزیون رفت. چنانکه در کارنامه هنری خود همکاری با هنرمندانی همچون بهرام بیضایی (سگ کشی)، رخشان بنی اعتماد (زیر پوست شهر)،  پریسا بخت‌آور (دایره زنگی)، داود میرباقری (مسافر ری)، سیروس الوند (یک بار برای همیشه)، ایرج طهماسب (دختر شیرینی فروش) و بسیاری دیگر به چشم می‌خورد. وی همچنین در تلویزیون نیز با کارگردان‌هایی همچون داود میرباقری، مرضیه برومند، پریسا بخت آور و … همکاری داشته است.

واکنش‌های چهره‌های سرشناس هنری

در دو روز گذشته برخی از هنرمندان و چهره های سرشناس فرهنگی و هنری در پی درگذشت این بازیگر سینما و تلویزیون، در صفحات مجازی خود واکنش نشان دادند. اصغر فرهادی، رامبد جوان، پوران درخشنده، نوید محمدزاده، فریدون جیرانی، برزو ارجمند، هومن سیدی و تعداد بسیاری دیگر از سینماگران با انتشار عکس‌هایی از مرحوم محسن قاضی مرادی در اینستاگرام یاد و خاطره او را گرامی داشتند و این ضایعه را تسلیت گفتند.

در ستایشِ وقار

صابر ابر در یادداشتی با عنوان «در ستایشِ وقار» به زندگی مشترک محسن قاضی مرادی  و همسرش پرداخت و نوشت: «پماه‌ها پیش عکسی دیدم از سرکار خانم وقاری و نامشان همیشه به یاد محسن قاضی‌مرادی، خانم وقاری کنارشان نشسته بودند و با دستمالی چشمِ ایشان را پاک می‌کردند.
‎ناگهان با دیدن آن عکس چیزی در قلبم لرزید و «عاشقی» را دیدم.»
‎عشق و عاشقی کار ساده‌ای‌نیست!
‎همانقدر که بوسیدن دارد و آغوش و زیبایی،
‎غم دارد و ترک و جدایی….

تسلیت به زنی که درس اخلاق می‌دهد

فاطمه گودرزی نیز واکنشی غم انگیز نشان داد و با انتشار عکسی احساسش نسبت به درگذشت محسن قاضی‌مرادی را این‌گونه ابراز کرد: «تسلیت به زنی میگم که می‌تونه به همه درس اخلاق بده. بابت شخصیتش، بابت پرستاری و مهربانی و عاشق بودنش، بابت صبوری این همه سال برای بیماری، همسرش که میدونم چقدر عاشق بود. خوشا به سعادت اینچنین انسان فرهیخته‌ای. مهوش وقاری تسلیت به تو شیرزن عاشق که مثل تو ندیدم در تمام طول زندگیم.»

نماد عشق و وفاداری در عصر یخ زده

امیرحسین رستمی بازیگر سریال‌‌های تلویزیونی در استوری خود خطاب به محسن قاضی‌مرادی نوشت: «غرق در آرامش باشید»
او در ادامه خطاب به همسر مرحوم قاضی‌مرادی نوشت: «خانم وقاری به همه ثابت کردید که عشق و وفاداری هنوز در این عصر یخ زده وجود دارد»

مردی شیرین، شوخ طبع و بسیار مهربان

آناهیتا همتی با انتشار عکسی قدیمی از محسن قاضی مرادی در سریال یک وجب خاک نوشت: «آقای محسن قاضی مرادی در آرامش خفت و نام نیکش را بجا گذاشت. مردی شیرین، شوخ طبع و بسیار مهربان بود. یادش جاودان. این فقدان رو به خانم مهوش وقاری فرشته زندگی اش تسلیت میگم و براشون شکیبایی و بردباری آرزو میکنم.»

شک ندارم دل پاک شما دستگیرتان است

بهاره رهنما در استوری اینستاگرام خود  با انتشار عکسی از محسن قاضی‌مرادی و همسرش نوشت: «روحتون شاد آقای قاضی مرادی نازنین. یادمه چقدر موقع تماشای نمایش من که درباره کربلا بود گریه کردین! شک ندارم که همون دل پاک و اشک ها دستگیرتون هست.»

سبکبال پرواز به سمت جاودانگی

نعیمه نظام دوست، بازیگر با انتشار عکسی از مرحوم قاضی‌مرادی و همسرش نوشت: «آقای قاضی‌مرادی مهربون، سفرتون به سمت نور مارو غمگین کرد. ولی میدونم شما الان شاد و سبک‌بال پیش میرید به سمت جاودانگی و پرواز می‌کنید، سال‌هاست از بیماری رنج می‌بردین و برای همه ما سخت بود، دیدن بیماری شما و دلمون می‌خواست شمارو همونطور پرانرژی و پر از شیطنت‌های بامزه ببینیم. هرچند تو همون شرایط هم دست از شیرین زبانی و شوخی‌های بامزه برنمی‌داشتین. من واقعا نمیدونم به بانوی فداکار و مهربون و عاشق شما چطور تسلیت بگم، بانویی که شبانه روز مثل یه پروانه دور شما می‌چرخید و تمام دلخوشیش مراقب از شما بود.»

کدام پشتوانه و حمایت؟

درگذشت محسن قاضی‌مرادی بار دیگر یادآوری کرد که بسیاری از هنرمندان این سرزمین پشتوانه کاری نداشته و در زمان نیاز نه تنها ارگانی بلکه اشخاصی هم از آنها حمایت نمیکنند. انتهای این گزارش پرسشی به وجود می آید. اینکه نقش وزارت فرهنگ و ارشاد از هنرمندان در دوران سخت زندگی چیست؟ اساسا سازمان سینمایی و سایر اصناف هنری چه پشتوانه‌ای برای پیشکسوتان این حوزه محسوب میشوند؟ و در پایان غم از دست دادن همیشه تلخ است و رفتن هنرمندان تلخ‌تر!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *