بررسی ابهامات میزان عیدی بازنشستگان؛

من یک باز‌نشسته‌ام!

ریحانه موسوی

بازنشستگان ایران در دریافت حقوق و مزایا با مشکلات بسیاری روبرو هستند. دستور‌العمل‌های پی در پی در محاسبه حقوق بازنشستگان سردرگمی در میان این قشر کم درآمد جامعه ایران را ایجاد کرده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند بزرگترین مشکل، پایه حقوقی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی آن‌هاست که مطمئنا با شرایط فعلی اقتصادی کشور، امکان اداره یک زندگی با این مبلغ وجود ندارد. اگرچه با تلاش دولت و سازمان تامین اجتماعی، از مردادماه سال جاری قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی شد و به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، همسان‌سازی همچنان ادامه خواهد داشت، اما اجرای این قانون فقط یکی از مطالبات به‌حق آن‌ها بود، ضمن آنکه نتوانست رضایت همه بازنشستگان را جلب کند و سفره آن‌ها همچنان کوچک مانده است.

نامه بازنشستگان تامین اجتماعی به قالیباف

نارضایتی‌های بازنشستگان، باعث شد تا باردیگر به تجمع جمعی از آن‌ها مقابل ادارات تامین اجتماعی برخی شهرها منجر شود و عده‌ای نیز مقابل ساختمان مجلس گردهم آمدند. همزمان با این تجمع، خبرگزاری ایلنا، متن نامه بازنشستگان تامین اجتماعی، خطاب به رئیس‌مجلس را منتشر کرد که در آن به ۱۰ مطالبه و درخواست آن‌ها اشاره شده است:

۱. افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان، متناسب با نرخ تورم سالانه

۲.  الزام دولت برای پرداخت‌بدهی های خود به سازمان تامین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق‌ها (از ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی، فقط ۱۷ هزار میلیارد پرداخت شده است.)

۳. رسیدگی به تخطی تامین اجتماعی در اجرای دقیق متناسب‌سازی (از جمله رعایت‌نشدن عدالت اجتماعی در مقایسه حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حداقل حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری)

۴. اصلاح ارکان سازمان تامین اجتماعی بر اساس حق تصمیم‌گیری «کارگران شاغل و بازنشسته، کارفرمایان و دولت» (هم‌اکنون سازمان تامین اجتماعی هیئت امنایی اداره می‌شود و خروجی آن تصمیم‌گیری‌ها، همان نظر دولت است.)

۵.  رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار سازمان تامین اجتماعی و غیرهمکار

۶. اجرای کامل و صحیح خدمات درمانی توسط سازمان تامین اجتماعی (این سازمان به مرور زمان خدمات درمانی خود را کاهش داده تا این‌که به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.)

۷. دریافت مزایای شغلی متناسب با شاغلان همچون عیدی سالانه، حق مسکن، حق عائله‌مندی

۸. واگذاری سهام ترجیحی شستا به بازنشستگان

۹.  پرداخت مزایای کارکنان شاغل مناطق عملیاتی دفاع مقدس

۱۰. رفع تبعیض بین حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی (از جمله مصداق‌ها: در متناسب‌سازی اخیر حقوق برخی از سطوح این بازنشستگان حتی کمتر از ۱۰درصد افزایش یافته در حالی که حقوق بازنشستگان صندوق کشوری تا بیش از ۹۰درصد نیز افزایش داشته است.)

مطالبه بازنشستگان سال ۹۹

نامه دیگری که متن آن رسانه‌ای شد، مکاتبه نمایندگان بازنشستگان سال ۹۹ تامین اجتماعی است که خطاب به سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نوشته شده است، با این مضمون: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از مرداد۹۹ اجرایی شده اما در آن، جایگاهی برای افرادی که از اول فروردین ۹۹ بازنشسته شده‌اند، در نظر گرفته نشده، در حالی که همسان‌سازی بازنشستگان لشکری و کشوری که مهرماه امسال اجرایی شد، برای بازنشستگان سال ۹۹ آن‌ها نیز محقق شده است.

 

دهقان‌کیا: دولت برای بازنشستگان کشوری دوبار متناسب‌سازی انجام داد که در این دوبار رقم بسیار خوبی را افزایش دادند که این اقدام باعث شد تا فاصله بازنشستگان کشوری با ما حدود ۷ برابر شود، که این امر غیر‌قابل تحمل است و هیچ‌کس نیست تا جوابگو باشد

 

اردشیر مطهری دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس هم درباره دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: نگاه من و همکاران در مجلس این است که هر آنچه حق و حقوق بازنشستگان است، باید به آن‌ها تعلق بگیرد و اجازه تضییع حقوق آنها را نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم این عزیزان به دلیل شرایط اقتصادی فعلی کشور در فشار هستند و شرایط سختی را می‌گذرانند. به همین دلیل باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی کرد و اگر در مجلس دقت و تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشیم، می‌توانیم برای حل مشکلات آن‌ها چاره‌ای بیندیشیم.

مطهری با تاکید بر این که دولت، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باید توجه بیشتری به بازنشستگان داشته باشند، می‌گوید: گرانی‌ها کمر مردم را شکسته است، نهادهای رسمی هم خط‌ فقر را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند، با این شرایط باید به این فکر کنیم که یک بازنشسته چه می‌کشد و چه شرایط دشواری دارد.

بازنشستگان به نحوه محاسبه و پرداخت عیدی اعتراض دارند، زیرا براساس قانون عیدی باید معادل ۲ ماه حقوق باشد، اما آنچه به آنها پرداخت می‌شود براساس طرح هماهنگ‌سازی است که مربوط به بازنشستگان کشوری و لشکری می‌شود و هیچ ارتباطی به آنها ندارد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در خصوص این موضوع می‌گوید: در مصوبات سال‌های گذشته به بازنشستگان عیدی پرداخت نمی‌شد اما دوستان ما در کانون بازنشستگان با تلاش خود توانستند به نتیجه برسند.

علی دهقان‌کیا در گفتگو با «صبح امروز» ادامه می‌دهد: ما در زمان انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی از آقای محجوب، نماینده مجلس درخواست کردیم تا کاری کنند که بازنشستگان ما بتوانند به اندازه کارگران حقوق دریافت نمایند، ایشان گفتند اگرعیدی و پاداش در زمان کار مشمول بیمه بوده‌است اکنون باید دو برابر دستمزد دریافت کنند.

منابع موجود نیست!

وی بیان می‌کند: آقای محجوب ابراز کردند که این امر به منابع نیاز دارد و بنده نیز با صحبت ایشان موافقم، اما حرف ایشان این بود که در زمانی که حقوق دریافتی یک شخص یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده اکنون وظیفه ما این است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازیم، زیرا بیمه آن را پرداخت کرده‌ایم، از آن گذشته وقتی در آن زمان یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرده‌اند اکنون نمی‌توانیم دوبرابر آن را بدهیم.

۲۹ بهمن‌ماه، انقلاب بازنشستگان

دهقان‌کیا با بیان اینکه ما در ۲۹ بهمن‌ماه جاری تجمعی در مقابل مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت، این را بیان کردیم تا مسئولین نیز در جریان باشند، تصریح می‌کند: وضعیت دولت باید مشخص شود و خواسته‌های ما بیشتر از آنچه که قانون می‌گوید نیست به همین دلیل باید در سال جاری برآورده شود. اما تا کنون فقط حرف شنیده‌ایم و ندیده‌ایم که عملا در لایحه‌ای که دولت می‌خواهد به مجلس بیاورد چیزی ابلاغ شده باشد از این رو بسیار نگران هستیم.

دلیل تبعیض بین بازنشستگان کشوری و تامین‌اجتماعی

وی در پاسخ به این سوال که دلیل تبعیض بین بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی چیست؟ اظهار می‌کند: دولت عامل اصلی این موضوع است؛ زیرا برای شاغلین خود در سال آینده ۵۰ درصد افزایش و در سال جاری نیز افزایش حقوق ناشی از افزایش تورم  را اعمال کرد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه می‌گوید: دولت برای بازنشستگان کشوری دوبار متناسب‌سازی انجام داد که در این دوبار رقم بسیار خوبی را افزایش دادند که این اقدام باعث شد تا فاصله بازنشستگان کشوری با ما حدود ۷ برابر شود، که این امر غیر‌قابل تحمل است و هیچ‌کس نیست تا جوابگو باشد.

بدهی چند صد میلیاردی دولت به بازنشستگان

وی با اشاره به اینکه بدهی دولت به ما بالای ۳۵۰‌هزار میلیارد تومان و بدهی جاری آن نیز نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، خاطر‌نشان می‌کند: اگر اینها را به ردیف بودجه سال آینده ببرد و آن را به ما پرداخت کند، میتوانیم متناسب‌سازی را انجام دهیم در غیر این‌صورت منابعی نداریم. به همین دلیل در همین فرصت کم می‌خواهیم جمعیتی را جهت تجمع ببریم و اگر مصوباتی که می‌خواهیم اجرایی نشود به‌طور قطع این جمعیت در دفعات بعد بیشتر خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *