مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی:

شهرستان مشهد 6 هزار معتاد متجاهر دارد

فاطمه تنانی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی روز گذشته در حاشیه افتتاح مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد گفت: براساس آمار در شهرستان مشهد با جمعیت حدود ۳.۲ میلیون نفر حدود پنج تا ۶ هزار معتاد متجاهر وجود دارد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه «مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد «رویان توس» اولین مرکز از این نوع در استان است که در پاسخ به پیگیری درمان معتادان و توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی آنان راه‌اندازی شده ‌است.

پوریوسف افزود: این مرکز ظرفیت 100 نفر را دارد و کارگاه‌های اشتغال‌زایی، مرکز سم‌زدایی، مرکز مشاوره‌ روان‌شناسی و مددکاری، پزشک، پرستار و نهادی برای آموزش‌ها و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی برای آن پیش‌بینی شده است.

به گفته وی در مراکز فعلی درمان اعتیاد، یک فرایند‌ سم‌زدایی و درمان نسبی برای معتادان انجام می‌شود. البته تکمیل فرایند درمان و بازتوانی و بازگشت معتاد بهبودیافته به زندگی شخصی و اجتماعی، نیاز به مراکزی دارد که تمام مراحل سم‌زدایی، درمان اولیه، درمان روان‌شناسی، اقدامات مددکاری، اتصال به خانواده و محیط اجتماعی، اشتغال و پیگیری درمان انجام شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان ‌رضوی در مورد توانمندسازی بهبودیافتگان گفت: با افتتاح و شروع فعالیت این مرکز، فرایند بیمارگیری، فرایند درمان، تأمین هزینه‌ها، شرایط اشتغال، تعامل با مراکز اشتغال و دیگر موارد بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود تا در تاسیس مراکز بعدی، نقایص احتمالی رفع و نقاط قوت، تقویت شود.

پوریوسف اذعان کرد: این مرکز در حاشیه بزرگراه مشهد- قوچان واقع شده و برای هزینه بهره‌برداری سه میلیارد ریال اعتبار درنظرگرفته شده که تا کنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده‌ است.

وی در ادامه تشریح کرد: این مرکز براساس میزان پذیرش، یارانه دریافت خواهد کرد. به ازای پذیرش و درمان هر نفر سالیانه مبلغ ۹۰ میلیون ریال یارانه برای این مرکز واریز و تخصیص خواهد یافت. در نخستین گام نیز فعالیت خود را با ۵۰ نفر متقاضی آغاز خواهد کرد. براساس آمار در شهرستان مشهد با جمعیت حدود ۳.۲ میلیون نفر حدود پنج تا ۶ هزار معتاد متجاهر وجود دارد و بیش از ۷۰۰ مرکز خود محرک یا کلینیک درمانی سرپایی در خراسان رضوی است که از این تعداد ۶۰۰ مرکز در مشهد واقع قرار دارد.

پوریوسف خاطر نشان کرد: در خراسان رضوی ۷۰ کمپ مجوزدار وجود دارد که از این تعداد ۳۵ مرکز در مشهد و باقی آنها در سایر شهرستانها فعال هستند. در این حوزه  مراکز غیرمجاز نیز در استان خراسان رضوی فعالیت دارند. ۱۸ مرکز درمانی در حوزه ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که به آنها مراکز “کاهش آسیب” یا “دی‌آی‌سی” گفته می‌شود. تأمین هزینه‌های درمان در این مراکز به طور کلی به عهده دولت است. دو مرکز اقامتی بلندمدت برای معتادان در خراسان‌رضوی وجود دارد که هزینه‌های آنها بسیار بالا است که هزینه درمان توسط خود فرد پرداخت می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *