جان مرد قربانی کم کاری در گذرگاه خونین

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن: وزارت راه و شهرسازی در تخصیص اعتبارات و نظارت کم کاری کرده است

 

فاطمه تنانی

حدود دو سال پیش برای مهمانی به تربت حیدریه دعوت شده بودیم. بعداز ظهر با دو ماشین  به سمت تربت راه افتادیم و قرار شد که آخر شب به کاشمر برگردیم، من با خانواده برادر شوهرم هر کدام در ماشین جدا حرکت کردیم که آنها زن و شوهر با یک بچه بودند و مابا دو فرزندم در ماشین خودمان بودیم. مهمانی حدود ساعت ۱۰ تمام شد و ما آماده برگشتن به شهرمان شدیم و میزبان خیلی به ما اصرار کرد که شب را بمانیم و صبح برگردیم ولی همسرم صبح باید سرکار می رفت و ما باید همان شب برمی گشتیم. خلاصه حدود ساعت  ۱۰ شب راه افتادیم به سمت کاشمر، وقتی به جاده شادمهر به کاشمر وارد شدیم، در نزدیکی های پیچ بهاریه بود که پشت سر یک کامیون قرار داشتیم، جاده خلوت بود،همسرم تصمیم گرفت سبقت بگیرد، درست کنار کامیون که قرار داشتیم، ناگهان فقط چراغهایی ماشینی  را دیدم که از روبرو به سمت ما می آمد… دیگری چیزی متوجه نشدم. بعداز یک هفته در بیمارستان به هوش آمدم و با اصرار احوال همراهانم را پرسیدم که پرستاران  هیچ کدام حقیقت تلخ را که برای ما اتفاق افتاده بود نمی گفتند تا این که خواهرم با لباس مشکی وارد شد و با گریه من را در آغوش گرفت و به من تسلیت گفت و موضوع را برای من تعریف کرد که آن شب ماشین سنگین از روبرو آمده و با ماشین ما برخورد کرده که همسرم و یکی از فرزندانم همان جا جان خود را از دست دادند و من و یکی دیگر از فرزندانم به کما می رویم که البته فرزندم زودتر از من به هوش می آید و من بعداز یک هفته به هوش آمدم…

این بخشی از خاطرات تلخ شهروند کاشمری است که شادی و خوشی زندگی شان به ماتم تبدیل شده است. داستانی که هر هفته برای خانواده‌‌ای اتفاق می افتد و داغی فراموش ناشدنی برای همیشه بر دل خانواده می گذارد.

این جاده که هر روز خون مردم بیگناه در آن ریخته می شود به گذرگاه خونین شهرت یافته است. گزارش صبح امروز را می خوانید.

گذرگاه خونی کجاست؟

جاده بین سه راهی شادمهر تا کاشمر به طول حدود 55 کیلومتر یکی از پرخطرترین جاده های خراسان رضوی که درصد بالای مرگ‌و‌میر را به خود اختصاص داده است. این جاده به دلیل نبود اعتبارات و کم کاری بعضی از سازمان ها و مسئولان هر روز قربانی می گیرد.

جاده گنجایش و ظرفیت این حجم از خودرو را ندارد

برای اطلاع از وضعیت ترافیکی این جاده به سراغ سرهنگ «حسین میش مست» رییس پلیس راه خراسان رضوی رفتیم. او در این باره می‌گوید: جاده شادمهر به کاشمر دو طرفه و بسیار خطرناک است به طوری‌که به جاده مرگ معروف شده است. در این جاده تصادفات زیادی از جمله تصادفات «رخ به رخ» دسته‌جمعی اتفاق می‌افتد. که فعلا آمار دقیقی در دست نداریم، ولی این آمار نسبت به قبل از کرونا به خاطر کاهش تردد در این جاده خیلی کاهش داشته است، اما در این تصادفات افراد خاصی جان خودشان از دست دادند از جمله متخصص مغز و اعصاب کشور که چندی پیش در این جاده کشته شد.

او می افزاید: یکی از دلایلی که تصادفات زیادی  در این جاده اتفاق می‌افتد این است که حجم ترافیک بالا و جاده بسیار باریک است. راه‌های ارتباطی بسیاری از شهرستان‌ها از جمله کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد از این جاده است به همین خاطر جاده شلوغ است و در حال حاضر جاده گنجایش و ظرفیت این حجم از خودرو را ندارد. تمام وسیله‌های نقلیه سنگین و مسافربری از این جاده تردد دارند و نیاز است که این جاده هر چه سریع‌تر به صورت یکطرفه در بیاید.

میش‌مست در مورد حضور پلیس در این جاده می‌گوید: پلیس راه‌ها سعی کردند تا با حضور محسوس یا نامحسوس رفت و آمد خودروها را در این جاده بدست بگیرند تا اتفاقات و تصادفات کمتر شود.

30 کیلومتر دوبانده شده است

هم چنین رضا پورمحمدی رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در مورد وضعیت این جاده می‌گوید: به خاطر آمار ترافیک و تصادفات بالا در این جاده باعث شد تا ما از تهران مشاوره بگیریم. این پروژه در ردیف ملی قرار گرفته تا هر چه زودتر باند دوم آن شروع به کار کند. تاکنون حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر بردسکن تا شادمهر ساخته شده است و در حال حاضر یک قطعه ۲۰ کیلومتری و  یک قطعه دو و نیم کیلومتری در دست ساخت است.

بقیه مسیر در گرو اعتبارات بیشتر است

او ادامه می دهد: برای ادامه ساخت این جاده منتظر اعتبارات بیشتر هستیم یا از طریق ماده ۵۶  سرمایه گذار پیدا کنیم و یا اینکه از محل اعتبارات ملی،اعتبار لازم را دریافت کنیم. در حال حاضر در قالب اعتبارات سال جاری کارهای زیر سازی خاکی و ابنیه فنی انجام می‌شود و بقیه مسیر در گرو تامین اعتبارات بیشتر است.

پورمحمدی تصریح می کند: این پروژه ملی است و در قانون بودجه نیز ردیف ملی دارد، مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید برای گرفتن اعتبارات بیشتر پیگیر باشند، این پیگیری از تهران وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه کشور است، پیش‌بینی برای ساخت این جاده بستگی به مقدار اعتباری دارد که دولت به این پروژه اختصاص بدهد.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی یادآور می‌شود: ساخت هر کیلومتر از جاده بین ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه دارد و هر چقدر اعتبارات بیشتری برسد زودتر این پروژه به اتمام می‌رسد.

درخواست افزایش اعتبار از 38 میلیارد به 80 میلیارد تومان

در این باره با جواد نیک بین نماینده مردم شهرستان های کاشمر، خلیل آباد و بردسکن گفت و گو کرده ایم. او در مورد ضرورت دوبانده شدن این جاده می‌گوید: من همیشه از راههای مختلف پیگیر این موضوع مهم بودم. از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور نامه نوشتم تا برای سال آینده تخصیص اعتبار ۱۰۰درصد شود. درخواست کرده‌ایم  تا اعتبار از ۳۸میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. تاکنون دوبار  با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در رابطه با موضوع این جاده جلسه داشته ایم.

او ادامه می دهد: با جغتایی مدیر امور پایش و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور نیز جلسه برگزار کردیم و از او برای بازدید منطقه دعوت کردیم.اخیراً هم استاندار را برای بازدید از این جاده دعوت کرده بودیم تا اعتبارات این جاده در موعد مقرر تأمین شود. یکی از مصوبات این دیدار حرکت جدی برای اتمام جاده شادمهر به بردسکن بود و قرار شد تا اتفاق‌های خاصی از طرف بانک‌های عامل بیفتد و از طریق ماده ۵۶ هم برای تامین اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد ارتقا مبلغ اعتبار ایجاد شد، زیرا این جاده یکی از مهم‌ترین جاده‌های استان است.

کم کاری وزارت راه و شهرسازی در تخصیص اعتبار و نظارت بر جاده گذرگاه خونین

نیک بین با بیان این که با پیگیری‌های فرماندار و مسئولان این کار انجام خواهد شد. تصریح می کند: در رابطه با این مسئله کم کاری از طرف وزارت راه و شهرسازی است به این خاطر که تخصیص اعتبارات و نظارت لازم در حسن انجام کار را تا کنون  نداشتند و کارها خوب پیش نرفته است. کار و پیشرفت اعتبارات لازم تخصیص نیافته و روال کارها کند پیشرفته است.

او ادامه می دهد: ما هرهفته یا دو هفته کار را رصد می‌کنیم که تعطیل نشود، نماینده‌های سابق هم پیگیری‌های زیادی در این رابطه داشتند ما هم تلاش می‌کنیم که در سال جدید بودجه بیشتری گرفته شود و بانک‌های عامل را پای کار بیاوریم تا بتوانیم از ماده ۵۶ استفاده کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *