گزارش «صبح امروز» از فیلم‌هایی که از حضور در جشنواره سال جاری منصرف شدند؛

انصرافی‌های ایستگاه 39 فجر

مریم اصغری

با حذف نزدیک به ۴۰ فیلم، اسامی ۶۲ فیلم بلند سینمایی (حدود 57درصد آثار) مجاز به شرکت در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» کار هیات داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود رسیده و آن دسته از فیلم‌هایی که پروانه نمایش برای آن‌ها صادر شده بود، مورد داوری قرار گرفته‏اند.

در این بین دو فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با اصلاحاتی روبه‌رو شده‌اند که در صورت انجام موارد مورد نظر شورای پروانه نمایش به زودی در اختیار هیات داوران قرار می‌گیرند. برخی پیگیری‌ها حاکی از آن است که اصلاحات واردشده به فیلم «شیشلیک» در بخشی از دیالوگ‌هاست اما در فیلم نعمت‌الله موضوع متفاوت است.

اما در حالی که کمتر از دو هفته به این دوره از جشنواره باقی مانده است همچنان برخی فیلم‌ها از حضور در بزرگترین رویداد سینمایی ایران انصراف می‌دهند. طی روزهای گذشته، از بین فیلم‌های متقاضی شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، هفت فیلم؛ پسر دلفینی ( محمد خیر اندیش)، لاک‌پشت و حلزون ( رضا حماسی)، روشنایی (کامشاد کوشان)، بابا سیبیلو (ساموئل خاچیکیان)، ترانه‌های پدری (محمد بصیری)، بانک زده‌ها (جواد اردکانی) موافقت اصولی ( امیر پورکیان) از شرکت در جشنواره انصراف دادند. در ادامه نگاهی به این فیلم‌ها می‌اندازیم.

پسر دلفینی

انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی»، تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی، تازه‌ترین اثری است که از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

سازندگان این پویانمایی اعلام کردند با توجه به این‌که «پسر دلفینی»، تنها انیمیشن حاضر در جشنواره سال جاری است، طبق آیین‌نامه جشنواره، در رقابت و مسابقه قرار نمی‌گیرد. بنابراین از حضور در این رویداد سینمایی، انصراف می‌دهند.

پیش از این تهیه کننده این فیلم با اشاره به اینکه «این کار تلاش کرده که مرزهای بین‌المللی را طی کند» گفته بود: قصد ما این بوده است که کاری را در حد آثار درجه یک دنیا انجام دهیم تا لذت بصری و روایی را به حد اکثر برسانیم. مخاطب اصلی این کار کودک است ولی لایه‌هایی برای لذت بردن بزرگسال نیز در نظر گرفته‌ایم تا خانواده‌ها را به خوبی درگیر خود کند. سیر داستانی الگویی است معروف با عنوان «تارزان دریایی» که بستر خیلی عالی برای موقعیت‌های مختلف یک کودک مانند پذیرش مسئولیت دارد. این سیر چون عمیق است زمینه را برای یک حماسه خیلی قدرتمند مهیا کرده است که شاهد آن خواهیم بود.

 لاک پشت و حلزون

در خلاصه داستان «لاک‌پشت و حلزون» آمده است: پدرام ده ساله با مادرش افسانه زندگی می‌کند و مشکلات زیادی با او دارد. افسانه قصد ازدواج دارد ولی با مخالفت پدرام روبه‌روست و دلیل مشکلات پدرام را همین مسئله می‌داند. پدرام با جوان عجیب و غریبی آشنا می‌شود و یک رابطه دوستی پنهانی بین آنها شکل می‌گیرد…

فیلم سینمایی «لاک‌پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و تهیه‌کنندگی مشترک شهرام گیل‌آبادی و هوشنگ نورالهی و فیلمنامه‌ای از محسن رضایی است. تیم بازیگری آن نیز متشکل از علی مصفا، لیلا زارع، سام نوری و مهران نائل است.

تصویربرداری را این فیلم دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده آغاز شد و به دلیل آماده‌نشدن نسخه نهایی، از حضور در سی و نهمین جشنواره فجر انصراف داد. البته دست‌اندرکاران این فیلم، تغییر در روند انتخاب و داوری این دوره از جشنواره فیلم فجر را دیگر دلیل انصراف از جشنواره اعلام کرده و برای همه سینماگرانی که در این رقابت ملی شرکت می‌کنند، آرزوی موفقیت کرده‌اند.

شایان ذکر است فیلم سینمایی «روشنایی» کامشاد کوشان نیز دیگر فیلمی است که به دلیل آماده‌نشدن از حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر انصراف داده است.

بابا سیبیلو

بابا سیبیلو نخستین فیلم سینماییادوین خاچیکیان فرزند ساموئل خاچیکیان به عنوان کارگردان می‌باشد که به تهیه‌کنندگی احمد احمدی در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است.

داستان فیلم یک فیلم کمدی خانوادگی در ژانر کودک و نوجوان است. احمد احمدی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی اعلام کرده که به علت حجم بالای ویژوال‌ها و جلوه‌های ویژه فیلم که با حساسیت زیادی اجرا می‌شود، نمی‌توانند نسخه نهایی آن را به جشنواره ملی فیلم فجر برسانند و از حضور در آن انصراف داده‌اند.

شایان ذکر است بهاره رهنما و امیرحسین صدیق به عنوان اولین بازیگران با این پروژه سینمایی قرارداد بستند و رضا شفیعی جم، رز رضوی نیز در این فیلم حضور دارند.

 ترانه‌های پدری

فیلم سینمایی «ترانه‌های پدری» به کارگردانی محمد بصیری که یک سال پیش تولید شده است، گویا همچنان برای نمایش آماده نیست. علی ژکان تهیه‌کننده فیلم درباره علت انصراف خود گفته است:کارهای فنی این فیلم هنوز شروع نشده است. در زمان فراخوان جشنواره تصور ما بر این بود که شاید شرایط فراهم شد و فیلم به جشنواره رسید اما این اتفاق رخ نداد.

او معتقد است که جشنواره‌ها در دنیا برای مخاطبان برگزار می‌شوند تا فیلم‌ها بیشتر دیده شوند اما به طور کل جشنواره فیلم فجر در تعریف حرفه‌ای جشنواره‌ها قرار نمی‌گیرد چراکه یک جشنواره آلوده به سیاست است.

بانک زده‌ها

«بانک زده‌ها» به نویسندگی و کارگردانی جواد اردکانی و تهیه‌کنندگی علی رویین‌تن است. «قوه قضاییه»، «عوضی» و «آی بی‌کلاه» نام‌هایی‌اند که پیش از این برای فیلم «بانک زده‌ها» در نظر گرفته شده‌ بود.

بازیگران این فیلم عبارتند از نسرین مقانلو، قاسم زارع، میرطاهر مظلومی، علی انصاریان، بیژن بنفشه خواه، منوچهر زرگر، پارمیدا قریشی، مینا عبدی، مسعود محمودی، پروین ملکی، الناز عبدی و سحر قریشی در ۲ نقش.

ابتدا برای حضور در جشنواره فجر سال ۹۹ ثبت‌نام کرد، اما سپس از حضور در این جشنواره انصراف داد و اعلام کرد: بانک‌زده‌ها یک فیلم مردمی است و برای عوامل اجرایی جشنواره و زحماتی که در خصوص برگزاری آن کشیده‌اند، احترام قائل هستیم؛ اما با وجود تلاش عوامل، فیلم به جشنواره امسال نخواهد رسید و در این جشنواره نمایش داده نخواهد شد.

موافقت اصولی

کمدی «موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان سال گذشته مقابل دوربین رفت و امسال آماده نمایش شده و پروانه هم گرفته است، اما سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده آن اعلام کرد: قصد ندارم این اثر را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنم، چرا که هدف ما مردم هستند تا بتوانیم لحظات خوبی را برای آن‌ها به خصوص در سینما فراهم کنیم.

و در پایان…

در پایان شایان ذکر است «هستی و زمان» به تهیه‌کنندگی علی مصفا، «رقص دلفین‌ها» به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی ساوش امین پور، «موسی» به کارگردانی احسان عبدی پور و تهیه‌کنندگی حمید فرخ‌نژاد و «لحظه‌ای و دیگر هیچ» به کارگردانی کاوه قهرمان و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی ازجمله فیلمهای حذف شده از جشنواره هستند.

در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی هم غایب هستند. فیلم‌هایی مانند «قهرمان» اصغر فرهادی، «لامینور» داریوش مهرجویی، «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند، «جنایت بی دقت» شهرام مکری، «مجبوریم» رضا درمیشیان، «دشت خاموش» احمد بهرامی، «بندربند» منیژه حکمت، «اورکا» سحر مصیبی و «جوجه تیغی» مستانه مهاجر.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *