بررسی وضعیت آتش‌سوری مهیب در اسلام‌قلعه افغاستان و شعله‌ور شدن آن تا دوغارون؛

آتشی که به جان ایران و افغانستان افتاد

ظهر دیروز خبری منتشر شد که حاکی از بروز یک حادثه مهیب در مرز مشترک میان ایران و افغانستان بود. براساس شنیده‌ها حادثه ناشی از انفجار یک تانکر سوخت بود که ظاهرا این انفجار به سایر تانکرهای سوخت نیز سرایت داشته است.

نخستین اخباری که از این رویداد تلخ منتشر می‌شد، حاکی از بروز حادثه در مرز اسلام‌قلعه افغانستان بود که این آتش‌سوزی موجب تخلیه گمرک دوغارون نیز شد. همان زمان یک منبع محلی در هرات اعلام کرد که چندین تانکر حامل سوخت مواد نفت و گاز در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان منفجر شده است.

سید وحید قتالی، والی هرات، در این خصوص گفته بود «تلاش برای مهار کردن آتش در جریان است و از کشور همسایه، ایران درخواست کمک برای مهار آتش داریم».

مرز دوغارون تخلیه شد

وضعیت منطقه، شدت حادثه و شرایط مرزی به گونه‌ای بود که نیروهای امدادی ایران برای امدادرسانی و مدیریت بحران به منطقه اعزام شدند. کمی بعد با روشن‌تر شدن ابعاد حادثه تلاش‌ها برای امدادرسانی شدت گرفت. در همین خصوص رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد اظهار کرد: «تمام نیروهای نظامی و امدادی در تلاش هستند مرز دوغارون را تخلیه کنند تا بتوانند آتش را مهار کنند». در همین راستا محمد کوه‌گرد، مدیرکل گمرک دوغارون بیان کرد: «در پی آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه واقع در مرز ایران و افغانستان، بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تخلیه شد». وی ادامه داد «فقط نیروهای امدادی امکان تردد به سمت مرز دوغارون را دارند».

 

به گفته هادی رمضانی بر اثر انفجار چند دستگاه تانکر سوخت آتش‌سوزی مهیبی در گمرک اسلام قلعه افغانستان رخ داد که شعله‌های این آتش سوزی مرز دوغارون را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

او تصریح کرد: «از دقایق اول آتش‌سوزی تیم‌های امدادی بلافاصله به مرز دوغارون اعزام شدند، اما تاکنون هیچ اطلاعات درست و دقیقی از وضعیت هر دو مرز ایران و افغانستان در دست نیست».

بیش از ۵۰۰ تانکر سوخت در حال آتش گرفتن است

اظهار نظر او همزمان بود با اعلام تعداد مصدومان این حادثه از تلویزیون ایران که از حادثه دیدن، ۸ نفر خبر می‌داد اما رمضانی در این خصوص گفت: «در شبکه خبر اعلام شده ۸ نفر مصدوم این حادثه هستند که در این خصوص هنوز هیچ خبر موثقی در دست نیست». آنچه که بیش از همه بزرگی و شدت حادثه را نشان می‌داد، این گفته رانندگان خودروهای ترانزیت در مرز دوغارون بود که اظهار کرده بودند «بیش از ۵۰۰ تانکر سوخت در حال آتش گرفتن است».

حال آنکه حسین آخوندزاده، مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تایباد توضیح داد: «طبق اطلاعات جمع آوری شده از مسئولان گمرک اسلام قلعه افغانستان متاسفانه بالغ بر ۳۰۰ خودروی حامل سوخت گاز، گازوئیل و بنزین منفجر شده که اطلاعات درست و دقیقی از رانندگان آن‌ها در دست نیست».

از دیگر سو مقامات افغانستانی نیز اعلام کرده بودند آتش هنوز خاموش نشده و نیروی هوایی نیز برای اطفای آتش به منطقه اعزام نشده است. براساس گفته‌های مسئولان افغانی ظاهرا بدون نیروی هوایی، امکان اطفای حریق نیست‌. همچنین هیچ خبر دقیقی از تعداد آسیب‌دیدگان این حادثه در دست نبود.

درخواست کمک استاندار هرات از ایران

وضعیت به گونه‌ای بود که سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به این ماجرا اظهار کرد: «هنوز گزارشی درباره صدمه به اتباع ایرانی در آتش‌سوزی افغانستان دریافت نکرده‌ایم». سعید خطیب‌زاده از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و همچنین حاضران در محوطه گمرک خبر داد.

وی ادامه داد: «بلافاصله اقدام اولیه جهت ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش‌سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماس‌هایی با مقامات این استان، از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد. همچنین با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذیربط مرز اسلام قلعه دوغارون روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش سوزی به سمت مرزهای کشورمان گریخته بودند باز نگاه داشته شد».

او از اتخاذ تدابیر دولت جمهوری اسلامی برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه خبر داد. خطیب‌زاده نیز در خصوص آمار تلفات انسانی این حادثه بیان کرد: «تاکنون در خصوص آسیب‌دیدگان احتمالی حادثه گزارشی واصله نگردیده و همینطور در خصوص وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی نیز اطلاعی دریافت نکرده‌ایم. امید داریم با کمک مقامات دو کشور در مرز، هر چه سریعتر دامنه آتش سوزی مهار شود».

آمار تلفات حادثه مرز دوغارون را طرف افغان اعلام خواهد کرد

در آخرین اظهار نظر نیز استاندار خراسان رضوی در جمع خبرنگاران حضور یافت و به تشریح آخرین خبرها از ابعاد حادثه امروز پرداخت.

محمد صادق معتمدیان اظهار کرد: «هنوز از دلایل بروز این حادثه اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. به دلیل بزرگ بودن حجم انفجار و آتش‌سوزی و همچنین استقرار سایر تانکرهای سوخت در این منطقه، جهت حفاظت از تانکرهای سوختی که در مرز ایران قرار دارد، تدابیر لازم اندیشیده شده و به سرعت تمام خودروها و کامیون‌هایی که در سه واحد اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی، گمرک و بازارچه مرز ایران قرار داشت، تخلیه و به پارکینگ جدیدی که اخیرا در این منطقه ایجاد شده است، منتقل شد».

وی بیان کرد: «در حال حاضر تمام اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی که ممکن بود در پی این انفجار برای خودروهای حامل سوخت در مرز رخ دهد، انجام شده است. در مرحله بعد با توجه به کمبود امکانات در افغانستان و تماس والی هرات با من و براساس درخواست کمکی که شد، ستاد مدیریت بحران در مرکز استان با حضور اعضا تشکیل جلسه داد و تدابیری در حوزه پیشگری و برنامه‌ریزی برای ارائه کمک‌های امدادی به طرف افغان صورت گرفت».

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه «همچنین در زمینه تامین آمبولانس تدابیر لازم صورت گرفت» عنوان کرد: «در حال حاضر تعداد زیادی آمبولانس به مرز دوغارون اعزام شده است. خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی نیز به محل حادثه روانه شده و چندین دستگاه بالگرد نیز در تایباد برای امدادرسانی احتمالی مستقر شده است. علاوه بر این قرار است اردوگاه‌هایی برای کمک به حادثه‌دیدگان در تایباد ایجاد شود که در صورت نیاز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و از این طریق خدماتی به آسیب‌دیدگان ارائه خواهد شد».

آماده باش بیمارستان‌های خراسان‌رضوی برای پذیرش مجروحان گمرک اسلام قلعه

محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به آماده باش بیمارستان‌های استان در خصوص کمک به مجروحان این حادثه عنوان کرد: «در صورت نیاز بیمارستان‌های مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و خواف آمادگی صد در صدی برای امدادرسانی به مجروحان را خواهند داشت. درخواست داریم تا مردم از مراجعه به منطقه که باعث اخلال در روند امدادرسانی می‌شود، پرهیز کنند. همچنین مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از اعزام آتش‌نشانان مشهدی به مرز ایران و افغانستان خبر داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *