مهرایران ماندگار است

گزارش تخصصی از 13 سال فعالیت بانک مهرایران

قرض الحسنه یکی از سنتهای نیکویی است که اسلام توجه ویژه ای به آن کرده است. خداوند در قرآن کریم در آیاتی به ” قرضاً حسناً” که از آن تعبیر به قرض الحسنه می شود اشاره فرموده است ازجمله در سوره های مبارکه بقره، تغابن و حدید.

باید یادآوری کرد وجود انگیزه های ارزشمندی همچون ایثار ،پاداش اخروی، کسب اخلاق پسندیده و همچنین تعاون وهمیاری برای این سنت حسنه است که بر اهمیت ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه اضافه می کند.

درباره ی بانک مهرایران

بانک مهرایران با مشارکت بانک های دولتی در 22 آذر سال 1386 آغاز به کار کرد.این بانک در حال حاضر با بیش از 530 شعبه فعال و نزدیک به 3 هزار نفر نیروی انسانی جوان،متخصص و کارآزموده در سراسر کشور فعالیت می کند. بانک مهر ایران با تاکيد بر الگوي بانكداري اسلامی در راستاي توانمندسازي و تقویت توان اقتصادي قشرهاي مختلف مردم جامعه و همچنين تلاش براي فقر زدایی و رفع محروميت هاي اقتصادي به ویژه درمناطق کمتر برخوردار فعاليت می کند.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج ، درمان و حمایت ازمددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد از جمله خدمات این بانک است که این امر به طور چشمگیری به بهبودشاخص های اقتصادی در جامعه کمک می کند .پرداخت وام هاي قرض الحسنه به 8 میلیون نفر حاصل خدمات این بانک در طی 13 سال فعالیت بوده است.

در بانک مهر ایران در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و تحقق بانکداری بدون کاغذ برنامه های اصلاح ساختار، الکترونیکی کردن عملیات اجرایی بانک و ایجاد یک بانک تمام الکترونیکی، سامانه ها، کارهای مختلفی انجام شده از جمله اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هویت بیومتریک و استفاده از پدهای امضای الکترونیکی مشتریان و همچنین خدمات بانکداری الکترونیکی مانند افتتاح حساب و درخواست تسهیلات به صورت  آنلاین در کنار سایر خدمات همراه بانک و اینترنت بانک فراهم شده است.

با این اقدامات تمامی عملیات بانکی در این بانک به صورت غیر حضوری و بدون استفاده از کاغذ قابل انجام است.این موارد نقش بسیار موثری در حفاظت از محیط زیست و حذف رفت و آمدهای غیر ضروری و تسریع در ارائه خدمات بانکی به مشتریان دارد.

بانک مهرایران در استان خراسان رضوی دارای 30 شعبه در شهرهای مشهد،سبزوار،نیشابور،سرخس،تربت جام،گناباد،درگز،تربت حیدریه،قوچان،خواف،تایباد ،فریمان،کاشمرو چناران است و تاکنون توانسته است تعداد 317153 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش تقریبی  34  هزار میلیارد ریال به مردم شریف استان اعطا نماید.

توانمندسازی مددجویان

در حال حاضر ،بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت قرار دارد. در این بین ، اقشار محروم و دهک های پایین درآمدی بیش از دیگران در مضیقه هستند. بانک مهر ایران به عنوان بانک تخصصی قرض الحسنه، با اشراف به این مسئله، به طور ویژه تأمین مالی نیازمندان را از طریق وامهای قرض الحسنه مد نظر قرار داده است. در این راستا حمایت از مددجویان کمیته امداد، بنیاد برکت، بهزیستی و سایر سازمانهای مردم نهاد و نهادهای حمایتی مد نظر این بانک بوده، به طوری که اعطای کمک های بلاعوض و تسهیلات قرض  الحسنه به سیل  زدگان با معرفی کمیته امداد امام خمینی(ره)، تسهیلات قرض الحسنه ای را نیز برای مددجویان ارائه کرده که برخی از آنها به این ترتیب است:

360هزار فقره تسهیلات به ارزش تقریبی 29 هزار و 500 میلیارد ریال به مددجویان کمیته امداد ،

بیش از 96 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از 16 هزار میلیارد ریال از طریق بنیاد برکت به منظور ایجاد فرصت های شغلی در مناطق کمتر برخوردار

بیش از 9500 فقره تسهیلات به ارزش 1700 میلیارد ریال به افراد تحت پوشش بهزیستی

افزون بر این اعطای 1000 میلیارد ریال تسهیلات به 33 هزار زن سرپرست خانوار در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز صورت گرفته است.

اشتغالزایی و کارآفرینی

در کشور ما نقش بانکها در تأمین مالی بنگاهها پررنگتر است .بانک مهر ایران نیز  سعی کرده وامهای قرض الحسنه ای که به این منظور ارائه میکند، در راستای رونق کسب وکارهای داخلی و البته توسعه پایدار اقتصادی درسطح کلان باشد .برای رسیدن به این هدف، حمایت از صنایع دانش بنیان و متکی به فناوری بالا به طور خاص مد نظربوده است .اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکتهای دانش بنیان با همکاری بانک مهر ایران و صندوق  نوآوری وشکوفایی صورت گرفته و تا کنون بیش از2000 فقره تسهیلات به ارزش 650 میلیارد ریال به این شرکت ها پرداخت شده است.

حمایت از اشتغالزایی در مناطق محروم و روستایی و همچنین کمک به بهبود کسب وکار برا همکاری سازمانهای مردم نهاد مانند کمیته امداد، بنیاد برکت و بهزیستی از دیگر محورهایی است که مهر ایران تسهیلات خود را به این بخش ها تخصیص داده است.

همکاری با شرکت  سهامی  فرش ایران  و ارائه تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان خرید فرش دستباف،همکاری با سازمان های حمایتی با هدف اجرای برنامه های محرومیت زدایی در مناطق محروم،همکاری با صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی جهت عطای وام به فعالان بخش کشاورزی و همچنین همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان.

بانک مهر ایران در چارچوب طرح کالاکارت، یک کارت اعتباری تا سقف 20میلیون تومان به مشتریان خود  پرداخت میکند که میتوانند از پذیرنده های متنوعی کالاها و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این کارت بدون نیاز به سپرده گذاری و با کارمزد بسیار پایینی ارائه میشود که میتواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و باعث شود قدری از دغدغه های مردم در این شرایط اقتصادی دشوار، کاهش یابد .خوشبختانه این طرح با استقبال روبرو شده و روز به روز بر تعداد فروشگاههای طرف قرارداد بانک افزوده میشود. این موضوع میتواند قدرت انتخاب دریافت کنندگان کالاکارت رانیز بیشتر کند.

تسهیلات پرداختی

در حال حاضر مشتریان بانک مهرایران به حدود ده میلیون نفر رسیده است.این بانک تا پایان ابان ماه بیش از 774 هزار میلیارد ریال را در قالب 8 میلیون و 200 هزار فقره تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داده است.

تعداد تسهیلات پرداخت شده بانک در سال های گذشته روند افزایشی داشته به طوریکه از 500 هزار مورد در سال 1395 به دو میلیون و 300 هزار فقره در سال گذشته رسیده است.در سال جاری نیز تا پایان آبان ماه یک میلیون و 500 هزار فقره تسهیلات به ارزش 200هزار میلیارد ریال از سوی این بانک پرداخت شده است.

بانک بدون کاغذ

بانک مهر ایران، با پیشتاز بودن در ارائه برخی خدمات الکترونیکی برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور، گامی مهم در تسریع فرآیند ارائه خدمت به مشتریان خود و همچنین کمک به حفظ محیط زیست از طریق کاهش مصرف کاغذ و حذف مراجعات غیرضروری مشتریان به شعب برداشته است. این بانک برای نخستین بار خدمات افتتاح حساب، محاسبه معدل حساب و درخواست تسهیلات را به صورت آنلاین ارائه کرده است. همچنین احراز هویت سجام که یکی از مراحل مورد نیاز برای ورود به بورس است، برای نخستین بار از سوی این بانک به صورت غیرحضوری ارائه شد.

همچنین با اجرایی شدن کامل  احراز هویت از طریق ابزارهای بیومتریک، نیاز به فرمهای کاغذی در شعبه بیش از پیش کاهش می یابد. به گونه ای که احراز هویت مشتری صرفاً با اثر انگشت وی و دریافت کارت ملی امکانپذیر است.

افزون بر این، بانک مهر ایران با الکترونیکی کردن بایگانی پرونده های شعب و حذف کاغذ و همچنین توسعه سیستم اتوماسیون موفق شده تا استفاده از کاغذ را به حداقل  برساند. ما به طور جدی در تلاشیم تا با حذف حداکثری کاغذ بتوانیم به بانکداری سبز بیش از پیش نزدیک شویم.

شفافیت مالی

بانک مهر ایران شفافیت را تنها یک شعار تلقی نمیکند، بلکه آن را اصلی لازم الاجرا می داند  و نشان داده به استانداردهای ملی و بین المللی شفافیت پایبند است. از جمله اقدامات بانک در این حوزه می توان  یادآور شد که صورتهای مالی حسابرسی شده سالهای گذشته هم اکنون روی وبسایت بانک قابل  دسترسی است.

افتخارات

فعالیتهای بانک مهر ایران در اعطای تسهیلات قرض الحسنه مورد توجه مسئولان مختلف قرار گرفته و تقدیر سه وزیراقتصاد یعنی آقایان فرهاد دژپسند، مسعود کرباسیان و علی طیب نیا و همچنین آقای سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت را در پی داشته است. به علاوه، آقایان اسحاق جهانگیری ،معاون اول رئیس جمهور ی، حسینعلی امیری،معاون پارلمانی رئیس جمهوری و خانم معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری و همچنین آقایان فتاح و بختیاری رؤسای سابق و فعلی کمیته امداد نیز از این بانک تقدیر کرده اند.

همچنین مهر ایران موفق شد در سال گذشته دو موفقیت مهم در عرصه بین المللی کسب کند که برای نظام بانکی کشور مایه مباهات است. بر اساس آخرین رتبه بندی برترین مؤسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین المللی بنکر در سال 2018 انجام شده،مهر ایران به عنوان سومین بانک قرض الحسنه برتر در سطح جهان شناخته شد.علاوه بر این ،جایزه “نخبه ی اقتصادی جهان اسلام” از سوی سازمان همکاری اسلامی به این بانک تعلق گرفت.اصلی ترین عوامل دست یابی به این دو موفقیت مهم،عملکرد شفاف بانک و همچنین افزایش ارزش دارایی های بانک مبتنی بر عقود اسلامی بوده است.

مسئولیت اجتماعی

بزرگترین بانک قرض الحسنه کشور هرگز از ایفای نقش خود در حوزه مسئولیت اجتماعی غافل  نشده است. مهر ایران با  چشم انداز «تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته» برنامه های مسئولیت اجتماعی  خود  را به انجام رسانده است.

بانک مهر ایران برنامه های مسئولیت اجتماعی گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده که برخی از آن عبارت است از:

  • تحت پوشش بیمه حوادث قرار دادن 500هزار خانه روستایی در سطح سه استان
  • صرف مبالغ جمع آوری شده از محل وجه التزام در چارچوب مسئولیت اجتماعی برای نخستین بار در کشور
  • ساخت 1000 واحد مسکونی برای سیل زدگان 3 استان لرستان، گلستان و خوزستان
  • حمایت از 33 هزار دانش آموز مناطق کمتر برخوردار با توزیع بیش از 300 هزار قلم وسایل آموزشی و بهداشتی
  • حمایت از 33 هزار زن سرپرست خانوار باپرداخت تسهیلات قرض الحسنه به منظور ایجاد اشتغال پایدار
  • مشارکت در ساخت بیمارستان 300 تخت خوابه بیماران اعصاب و روان به اعتبار 25میلیارد ریال.
  • احداث 4مدرسه و 3 خانه بهداشت روستایی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت 2هزار فقره  تسهیلات  قرض  الحسنه
  • احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان
  • پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای تسریع در تکمیل پروژه های بازچرخانی فاضلاب با هدف حمایت از محیط زیست
  • مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه

 

همکاری با سازمانهای حمایتی برای اعطای وام به نیازمندان و کمک بلاعوض به سیل زدگان هم  از این جمله است.همچنین میتوان به اجرای طرح همیاران مهر اشاره کرد. در طرح یاد شده ،متقاضیان مبلغ مورد نظر خود را به صورت بلاعوض در حسابی نزد بانک مهر ایران واریز میکنند. بانک نیز متعهد است  مبالغ اهدا شده از سوی خیرین را به پرداخت تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه در زمینه های اشتغال، تأمین معیشت جوانان، بانوان سرپرست خانوار، درمان،تحصیل  و همچنین بازسازی و توسعه روستاها و مناطق محروم و … تخصیص دهد .نکته قابل  توجه طرح همیاران مهراین است که خیرین میتوانند شهر محل  مصرف یا دریافت کنندگان مبالغ پرداختی خود را نیز مشخص کنند .

برنامه های سال جاری

در پایان و به اختصار، برخی از برنامه های بانک مهرایران در سال جاری را خدمتتان عرض میکنم. پیش از آن باید اشاره کنم که با عنایت به گذشت تقریباً 9 ماه از سال، بخش قابل  توجهی از این برنامه ها به لطف خداوند  و همت کارکنان شایسته و پرتلاش بانک اجرایی شده است. این برنامه ها شامل  مواردی است از جمله:

– اعطای تسهیلات قرض الحسنه به سه میلیون نفر

– تلاش برای تحقق جهش تولید به عنوان شعار سال از طریق تقویت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی با طرح کالاکارت

– اجرای طرحهای اشتغال و کارآفرینی؛ توسعه همکاری و حمایت از طرحهای دانش بنیان برای کمک به اشتغال زایی  و کارآفرینی

– توسعه خدمات برای ناتوانان جسمی، در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقای رفاه و امنیت اقتصادی همه اقشارجامعه

امید آنکه در سایه الطاف پروردگار و با اعتماد مشتریان و خیران عزیز بتوانیم توفیقات گذشته را استمرار بخشیده وکارنامه پرافتخارتری از بانک مهر ایران بر جای بگذاریم .

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *