نگاهی از آغاز تا کنون به بهترین‌های VOD؛

آنچه در یک دهه فعالیت بر نمایش خانگی گذشت!

مهناز اصغری

در ابتدا کسی شبکه نمایش خانگی را چندان جدی نمی‌گرفت، اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که رقیب بسیار سرسختی برای تلویزیون پیدا شده که نه ممیزی‌ها و سخت‌گیری‌های مرسوم محتوایی در تلویزیون را دارد و نه انحصار آن را در زمینه تولید و ساخت.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» به‌تدریج پای ستاره‌هایی که تا آن روز امکان یا تمایل حضور در تلویزیون را نداشتند، به شبکه نمایش خانگی باز شد. تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران سینما نیز کم‌کم متوجه پتانسیل بالای این سیستم نوپا شدند و ساخت تولیدات منحصر به این شبکه رونق فراوانی گرفت.

اما آنچه حقیقتاً نقطه عطفی در این صنعت به‌حساب می‌آید، ظهور VODها یا سرویس‌های پخش آنلاین فیلم بود که به واسطه آنها پخش و تماشا و دانلود سریال‌های جدید پخش خانگی آسان‌تر و سریع‌تر شد. بسیاری از مخاطبان برای تماشای جدیدترین آثار شبکه خانگی از سر زدن هفتگی به سوپرمارکت‌ها و خرید سی‌دی‌ قسمت‌های جدید سریال‌ها بی‌نیاز شدند و این‌گونه بود که شبکه نمایش خانگی به یک صنعت میلیاردی و دارای مخاطب میلیونی تبدیل شد. امروزه نیز نمایش خانگی به بازار داغی برای سریال سازان تبدیل شده است و همگی علاقه پیدا کرده‌اند تا آن را به بهترین شکل ممکن تجربه کنند و در رکورد زنی بازدید از هم پیشی بگیرند.

مروری از آخر به اول

در این مطلب بر خلاف عرف عمومی می‌خواهیم مروری از آخر به اول، بر لیست بهترین سریال‌های پخش شده یا در صف پخش این شبکه داشته باشیم.

پاییز 99 پربارترین فصل برای سریال‌های نمایش خانگی بوده است. چراکه هم از نظر تعداد و هم از نظر محدودیت رکورد‌هایی را برای خود ثبت کرده است. سوپراستار‌هایی چون نوید محمدزاده، هومن سیدی، محمدرضا گلزار، امین تارخ، سینا مهراد، نیکی کریمی، امیر آقایی و…. دور هم جمع شده‌اند تا پاییز کرونایی مفرحی را برایمان به ارمغان بیاورند.

گیسو

شنیده‌ها حاکی از این است که سریال عاشقانه 2 یا همان گیسو در چند هفته آتی برای اخذ مجوز به ارشاد فرستاده خواهد شد و اگر بتواند در پروسه سریعی مجوزات توزیع را کسب کند، از دی ماه وارد شبکه نمای خانگی می‌شود. این سریال می‌تواند رکورد تعداد تماشاگران در نمایش خانگی را به نام خود ثبت کند چراکه فصل اول سریال عاشقانه، به عنوان محبوب‌ترین سریال نمایش خانگی انتخاب شد.

ظاهرا این سریال در ۲۰ قسمت و با حضور هنرمندانی چون ساره بیات، محمدرضا گلزار، هومن سیدی، حسین یاری، هانیه توسلی، سانیا سالاری و یک بازیگر ایتالیایی تولید شده است. سریال گیسو ادامه فصل اول آن و پس از داستان آخرین قسمت عاشقانه است، اما با داستانی جدید و کسی که فصل اول آن را ندیده باشد، چیزی از این سریال از دست نمی‌دهد و داستان کاملا مجزا دارد.

ملکه گدایان

ملکه گدایان عنوان جدیدترین سریال حسین سهیلی‌زاده است که برای پخش در اواخر آذر آماده شده است. در خلاصه داستان این سریال جذاب شبکه نمایش خانگی می‌خوانیم که: «امروزِ تو، می‌تونه فردای من باشه… هیچکس از سرنوشت خبر نداره… حتی شما…»

قسمت اول ملکه گدایان به زودی و تا چند روز دیگر پخش خواهد شد. باران کوثری، رؤیا نونهالی، سولماز غنی، فرزاد فرزین، ارمان درویش، محمدرضا غفاری، پانته آ بهرام، الهام کردا، امین بهبودی، یسنا میر تهماسب، بهشاد شریفیان، علی اوجی بازیگران ملکه گدایان را تشکیل داده‌اند.

فیلمنامه این اثر نمایش خانگی به وسیله حامد افضلی و امین محمودی در ۳۰ قسمت تدارک دیده شده و همچنین تماشا و دانلود سریال ملکه گدایان نیز از وبسایت‌های اینترنتی مجاز برای علاقمندان آماده شده است.

قورباغه

بنابر آخرین تصمیم تهیه‌کنندگان، قرار است که سریال قورباغه ۲۴ آذر وارد شبکه نمایش خانگی شود. این سریال 16 قسمته به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده ساخته شده است. سازندگان قورباغه عنوان کرده‌اند که پس از صرف زمان تولید دو ساله، این اثر را همتای سریال‌های اروپایی و امریکایی و حتی برای پخش در خارج از کشور آماده کرده‌اند. پیش بینی لقب بهترین سریال تاریخ ایران برای هومن سیدی که با کارگردانی در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» انتظارات مخاطبان خود را بالا برده است، دور از انتظار نیست.

همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که سریال قورباغه توزیع فیزیکی به صورت DVD ندارد و دانلود آن صرفاً از طریق سایت‌های اینترنتی معتبر و مجاز با لینک دانلود قانونی و در بستر آنلاین میسر است. نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی، فرشته حسینی، مهران غفوریان، آناهیتا افشار و هومن سیدی از مجموعه بازیگران این سریال هستند.

به گفته صاحبنظران، قورباغه پتانسیل بهترین سریال تاریخ نمایش خانگی شدن را دارد. حضور نوید محمدزاده و هومن سیدی در کنار یکدیگر در نمایش خانگی می‌تواند شروع تحول جدیدی باشد..

سیاوش
سریال سیاوش در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی سروش محمدزاده است که نسبتا در سکوت خبری تولید شده است و بازیگران مطرحی همچون امیر جعفری، رضا کیانیان، میلاد کی‌مرام ، شبنم قلی‌خانی و زنده‌یاد پرویز پورحسینی در آن به ایفای نقش پرداختند. سیاوش، سریالی ملودرام با رگه‌های نقد تند اجتماعی است که در کف جنوب شهر تهران تولید شده است. از ویژگی‌های منفی این سریال می‌توان به بازیگران تکراری نسبت به سریال قبلی و تهیه کننده همیشگی آن اشاره کرد. البته مهدی یاری تهیه کننده سریال، عقیده دارد که «به ترکیب برنده نباید دست زد». از دیگر ویژگی‌های این سریال می‌توان به حضور میلاد کی مرام در نقش بی اعصاب همیشگی اشاره کرد.

آقازاده

آقازاده عنوان سریالی است که این روزها مخاطبان بسیاری دارد و چند ماهی است که هر هفته قسمت جدید آن ظهر جمعه روانه VOD ها می‌شود. سریال آقازاده اثر حامد عنقا است طراح و نویسنده ای است که پیش از این، سریال قلب یخی نیز به نویسندگی و طراحی او در شبکه نمایش خانگی توزیع شده بود. حامد عنقا درباره سریال آقازده می‌گوید: ما آقازاده را فقط برای سرگرمی مردم نمی‌سازیم تا تنها در سبد تفریحات و اوقات فراغت آنها قرار بگیرد. حتی سریالی نمی‌سازیم که بتوان بعد از دیدن آن به راحتی خوابید، بلکه آقازاده را می‌سازیم تا بسیاری را بی‌خواب کنیم و مخاطبانمان را به جنبه‌های مختلف مسائل اجتماعی به فکر بیندازیم.

اقازاده پشت پرده اتفاقات اقتصادی و سیاسی چند وقت اخیر کشور را که به شکل بی‌پرده در قالب سریالی اجتماعی، سیاسی به تصویر کشیده شده است و با تلفیق آن با داستانی از عشق مخاطبان بسیاری را برای خود دست و پا کرده است. عنقا در تیم بازیگران این مجموعه از چهره های محبوب و با تجربه‌ای چون امین تارخ، جمشید هاشم‌پور، امیر آقایی، لعیا زنگنه، نیکی کریمی، امین حیایی، سینا مهراد و مهدی سلطانی و … استفاده کرده است.

هم گناه

پس از موفقیت خیره‌کننده «مطرب» در به دست آوردن عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران، پای مصطفی کیایی به شبکه نمایش خانگی نیز باز شد. سریال «هم‌گناه» در ژانر خانوادگی، اجتماعی است و بازیگرانی چون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هنگامه قاضیانی، حبیب رضایی، محسن کیایی، مهدی پاکدل، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان، پدرام شریفی در ان به ایفای نقش پرداختند.

نویسندگی این سریال را محسن کیایی، علی کوچکی (بر اساس طرحی از چیترا نادری( بر عهده داشتند و در سال 98 از شبکه نمایش خانگی پخش شد.

دل

منوچهر هادی کارگردان دل، پس از موفقیت فیلم سینمایی آخرش «رحمان 1400» که در ژانر کمدی بود، به سراغ ساخت سریال عاشقانه دل در ژانر ملودرام اجتماعی با حضور چند ستاره سینمای ایران رفت. اما بر اساس نظرسنجی‌ها این سریال اصلا موفق عمل نکرد و انتقادات تند بسیاری به آن وارد شد. تا جایی که برخی از عوامل آن همچون سعید راد از حضور خود در این مجموعه اظهار ندامت کردند. نمایش زندگی فوق لاکچری و اسلوموشن بودن بیش از اندازه سریال اولین نقطه ضعف آن بود و از همان قسمت‌های اول که در آذرماه 98 پخش شد مخالفان زیادی را به همراه داشت. در جمع بازیگران این سریال افرادی هچون حامد بهداد، ساره بیات، یکتا ناصر، سعید راد، بیژن امکانیان، افسانه بایگان، نسرین مقانلو، مهراوه شریفی‌نیا، مهدی کوشکی، کوروش تهامی حضور دارند و نویسندگی فیلمنامه آن بر عهده بابک و میثم کایدان بود.

کرگدن

کرگدن کیارش اسدی زاده یک سریال اکشن اجتماعی پرماجرا و خوش‌ساخت بود که در زمان پخش خود تجربه‌ای تازه در ژانر ماجراجویانه در تاریخ شبکه نمایش خانگی کشور به‌حساب می‌آمد و توانسته بود مخاطبان پروپا قرصی برای خود دست‌وپا کند.

خلاصه داستان این سریال اینگونه بود که ۵ جوان به‌واسطه مهارت‌هایشان وارد چالش آدرنالین شدند و این سرآغاز رفاقت بین آن‌ها شد. فارغ از اینکه چالش آدرنالین از طرف یک مافیای بزرگ و پرقدرت طراحی‌شده بود و…

مصطفی زمانی، سارا بهرامی، هدی زین‌العابدین، بانیپال شومون، پوریا رحیمی سام، پانته‌آ پناهی‌ها، مهدی کوشکی، ستاره پسیانی، الهام کردا، کاظم سیاحی، نادر فلاح، شراره دولت‌آبادی از بازیگران این مجموعه بودند .

مانکن

مانکن حسین سهیلی‌زاده نیز یک ملودرام اجتماعی بود که به نابرابری اقتصادی طبقه‌های مختلف جامعه و تقابل افراد توانمند نسبت به طبقات کم‌درآمد جامعه می‌پرداخت و در 26 قسمت در سال 98 روانه بازار پخش شد و بازیگران جوانی همچون محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، امیرحسین آرمان، نازنین بیاتی، فرزاد فرزین، لیندا کیانی، حسین پاکدل، الهام پاوه‌نژاد، شبنم قلی خانی، نفیسه روشن در ان به ایفای نقش پرداختند.

نهنگ آبی

سریال «نهنگ آبی» فریدون جیرانی نیز توسط سعید ملکان تهیه‌کننده شناخته‌شده سینمای ایران تهیه شد و در 30 قسمت در سال 97 و 98 پخش گردید. مجموعه بازیگران نهنگ آبی شامل ساعد سهیلی، لیلا حاتمی، حسین یاری، مصطفی زمانی، ماهور الوند، حمیدرضا آذرنگ، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، ستاره پسیانی، دیبا زاهدی، مجید مظفری، فرهاد آئیش، پریوش نظریه، الهام کردا میشد و غالبا مخاطبان این سریال رده سنی نوجوان و جوان بود.

ممنوعه

درام اجتماعی عاشقانه امیر پورکیان در زمان پخش خود جنجالی شد و همانطور که از نامش بر می امد  دست روی موضوعات اجتماعی حساسیت‌برانگیزی گذاشته بود. این سریال داستان سه نسل را به‌صورت هم‌زمان و پیوسته روایت می‌کرد و از دغدغه‌های امروز جوانان تا آسیب مسائل روز خانوادگی و اجتماعی را به تصویر میکشید. میلاد کی مرام، نیکی کریمی، هادی حجازی فر، امیرحسین آرمان، لیلا زارع، امیر جعفری، الهه حصاری، بهاره افشاری، خاطره اسدی، پژمان بازغی از جمله بازیگران این سریال بودند.

شهرزاد

سریال شهرزاد در دوره خود پرفروش‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی به‌حساب می‌آمد و یکی از مهم‌‌ترین دلایل این استقبال، بازیگرانی چون علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، محمود پاک‌نیت، ابوالفضل پورعرب، جمشید هاشم‌پور، رؤیا نونهالی و رضا کیانیان بودند که همگی از ستاره‌های سینمای ایران به‌حساب می‌آمدند.

داستان سریال شهرزاد در دهه ۱۳۳۰ شمسی می‌گذرد و روایتی عاشقانه در بستری تاریخی است. فصل اول این سریال درام، عاشقانه و تاریخی در سال 1394پخش شد و به‌سرعت مورد استقبال قرار گرفت، به‌طوری‌که فصل‌ 2 و 3 نیز بلافاصله ساخته و پخش شد.

در آخر…

بیشک اگر بخواهیم نام و توضیحاتی از تمام سریال‌های پخش شده در شبکه نمایش خانگی ببریم به فضای بیش از یک صفحه روزنامه نیاز داریم و محدودیت کاراکتری اجازه تولید محتوایی بیش از این به ما نمی‌دهد. لیست فوق تنها بخشی از این سریال‌ها بود و جای نام سریال‌های دیگری چون هیولا، خواب زده، دندون طلا، شام ایرانی، ساخت ایران، قلب یخی، قهوه تلخ، فضانوردان و… در این لیست خالی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *