افزایش دو برابری قیمت اغلب مواد اولیه دستبافته‌ها در طول سال جاری!

چشم متولیان فرش و سایر دستبافته‌ها روشن!!!

عبدالله احراری

یقینا یکی از دلایل مهم تنزل جایگاه تاریخی بازارهای هدف دستبافته‌های ایرانی بالاخص قالی ایرانی، تورم افسار گسیخته‌ای است که سال‌های زیادی است بر اقتصاد کشورمان سایه افکنده و استرس بیش از حدی بخصوص در چند ماهه اخیر، بر تولیدکنندگان و فعالان این بخش وارد نموده است.جهش افسار گسیخته قیمت انواع مواد قالی و سایر دستبافته‌ها در روزهای اخیر به گونه‌ای بوده که برخی از تامین‌کنندگان از فروش مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان خودداری می‌نمایند.

قیمت انواع نخ ابریشم در شش ماهه اخیر جهش دوبرابری داشته است. همچنین قیمت انواع رنگزاهای طبیعی نیز همین نوسان قیمت را داشته است و الیاف پشمی بخصوص پشم وارداتی از این غافله غافل نمانده و در طول روز گذشته با چهل هزار تومان افزایش قیمت فقط در عرض 24 ساعت رشدی 25 درصدی را تجربه نمود!

این در شرایطی است که محصولات بافته شده اعم از قالی و گلیم و انواع پارچه دستباف و انواع دست دوزهابدلیل رکود حاکم بر بازار فرس ؛کرونا ؛تحریم و قفل بودن بازارهای هدف افزایش قیمت ملموسی نداشته‌اند!

حال در وضعیت موجود چند سوال مطرح است که باید توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط پاسخ داده شود:

آیا در شرایطی که فعالان دستباف برای تهیه انواع ابریشم دچار مشکلات عدیده هستند باید همچنان عوارض سنگین بر وارادات نخ ابریشم برقرار باشد؟

آیا می‌دانید شما با این تعرفه سنگین عوارض گمرکی اشتغال حداقل یک میلیون نفری را به مخاطره انداخته‌اید؟

آیا می‌دانید افزایش دو برابری قیمت انواع مواد اولیه بخصوص ابریشم برخی از تولیدکنندگان فرش و سایر دستبافته‌ها را به سمت استفاده از الیاف مصنوعی سوق داده است؟

و خلاصه آیا می‌دانید استفاده گسترده از الیاف مصنوعی در فرش وسایردستبافته‌هاتیرخلاصیبربازارایندستبافته‌هاست!

و نهایتا در اینجا یک سوال اساسی مطرح می‌شود که نقش متولی فرش یعنی وزارت صنعت و معدن و تجارت و متولی سایر دستبافته‌ها یعنی وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری تا کنون چه اقدام در خصوص ساماندهی مواد اولیه مورد نیاز دستبافان انجام داده‌اند؟

اگر در خانه کس است لطفا پاسخگو باشد!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *