«صبح امروز» تاثیرات آلودگی های صوتی ناشی از ساخت وسازها بر روان افراد را بررسی می کند؛

آلودگی صوتی روی روان مردم

آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و اختلال در اعصاب شنوایی را حاصل شود. اگرچه انسان به سر و صدا عادت کرده ولی در حقیقت آلودگی صوتی یک عامل خستگی بوده و ظرفیت کار انسان را چه در مشاغل فکری و چه در شغل‌های بدنی و ساده کاهش می‌دهد آلودگی صوتی روی وضع روانی و روحی شخص اثر کرده، باعث اشکال در تطابق یافتن انسان با محیط کار وخانواده می‌شود. در صورتی که مدت زمان در معرض آلودگی صوتی قرار گرفتن افزایش پیدا کند، می‌تواند موجب کاهش قدرت شنوایی شود و همچنین خطر ابتلابه امراض قلبی-عروقی را افزایش دهد.صدا در نواحی شهری بیش از هر محیط دیگری بر فرد اثر منفی خواهد گذاشت.

آزارهای ناشی از سروصدا در ساخت وسازها

مهسا در اعتراض به سر وصداها ناشی از ساخت و ساز می گوید: خانه ما به جهنم تبدیل شده نه صبح داریم و نه شب، دائم باید صدای پتک و میل گرد و ماشین بتن ریزی و خاک برداری و سنگ فرز بشنویم. به هر ساختمان تا 2 سال مجوز ساخت می دهند و یکی که تموم شد بعدی شروع می شود. الان که 3 تا ساختمان همزمان دارند ساخته می شوند دیگر غیر قابل تحمل شده است. فقط یک ماه از امسال را از 10 شب تا 6 صبح صدای خاک برداری تحمل کردیم. کسی نیست جلوی این از مزاحمت ها را بگیرد؟

حسین کی دیگر از شهروندان معتقد است برخی از افراد فرهنگ شهروندی را نیاموخته اند، او می گوید: نمی دانم آیا این افراد متوجه نمی شوند که صبح یا ظهر است و مردم مشغول استراحت هستند، برخی افراد هر موقع از شبانه روز که می خواهند مصالح ساختمانی تخلیه می کنند و و صدای وقت و بی وقت جابه جایی آهن آلات و موتورهای جوشکاری و… آزارمان می دهد.

علی هم یکی از شهروندان است که از سر و صدای شبانه گلایه دارد و می گوید: ساعت از ۱۲ شب که محله در سکوت کامل است، ناگهان صدای مهیبی از  ریختن آجر و تیرآهن روی زمین آرامش مان را بهم می ریزد.

تاثیر آلودگی بر روان افراد جامعه

برای بررسی آلودگی‌های صوتی ناشی از ساخت وسازها و تاثیر آن بر روان افراد جامعه با یک جامعه‌شناس گفت و گو می کنیم.

شاهرخی در مورد”پیامدهای این آلودگی ها بر روابط و روان افراد” می گوید: تغییراتی که در حوزه شهرسازی در حال اتفاق افتادن است  اگر با کسب مجوز باشد اتفاق خوبی برای آبادانی شهر است  و این جنبه مثبت کار است، مردم به امید آبادانی اینها را تحمل می‌کنند و از طرفی این فضا متاثر از مشکلات اقتصادی است و امروزه همه با این تنگناهای اقتصادی باید زندگی کنیم تا با حداقل هزینه بیشترین بهره را ببریم. همه ما در گذشته در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کردیم ولی الان قدرت خرید حتی یک متر از آن را نداریم و حتی زندگی در خانه‌های ویلایی از لحاظ نگهداری و صرفه های اقتصادی برای ما ممکن نیست؛ در مباحث آپارتمانی مسایلی از جمله اینکه افراد از فضای باز قدیم به زندگی در آپارتمان مجبور شدند و دیگر اینکه ملزم شدند به رعایت چارچوب‌های خاصی در آپارتمان‌نشینی، این مسایل فضا را برای افراد محدود کرده است.

شاهرخی ادامه می دهد: شما مجبور هستید در ساعات خاصی مباحث خاصی را رعایت کنید، از جمله بحث نظافت، رفت‌وآمد و پرهیز از ایجاد آلودگی‌های صوتی و غیره… همین طور گاهی اختلاف فرهنگ‌های مختلف در مجموعه آپارتمانها وجود دارد که ممکن است مشکل ساز شوند. زمانی خودمان برای خانه خودمان تصمیم می‌گرفتیم که نمای ساختمان ما چگونه باشد و بالکن یا پارکینگ را به سلیقه خودمان درست کنیم اما امروز باید برای بیشتر کارها و برنامه‌های زندگی، و حتی نصب کولر با یک مجموعه مسکونی هماهنگ باشیم به خاطر اینکه این کارها باید جمعی انجام شود.

این جامعه شناس درمورد اثرات اخلاقی توضیح می‌دهد: از سوی دیگر اثرات اخلاقی است که در رابطه با اختلاف فرهنگها در یک مجموعه بروز می‌کند و بیشترین تاثیر را بر کودکان و نوجوانان می‌گذارد، که از سویی فضایشان محدود شده و ارتباطات اجتماعی کمی دارند و بازی‌های کامپیوتری جایگزین بازی‌های فضای بیرون شده و محدود به بازی در یک چهار دیواری،  که اینها مشکلات جدی اخلاقی را بر افراد می‌گذارد. آپارتمان نشینی و زندگی در خانه‌ای که نور و تهویه کافی ندارد باعث افسردگی در افراد می‌شود، مخصوصا در آپارتمان های امروز که بی کیفیت هست، به طوریکه افراد حرف‌های ساده در خانه یکدیگر را می‌شنودند.

فرزندان ما نیازمند بروز هیجانات، عواطف و احساسات هستند و این فضا باعث سرکوب هیجانهای کودکان شده است و اگر هم کودکی این هیجانات را بروز دهد باعث آزار همسایه و دیگران می‌شود به هر حال طبیعی است که انسان فطرتا نیازمند استقلال و ثبات است که متاسفانه اینها با آپارتمان نشینی محقق نمی‌شود.

شاهرخی در پایان اضافه می کند: از آسیب‌های دیگر فقر تحرکی در این چنین خانه‌هایی بروز پیدا می‌کند؛ یعنی از داشتن فضای مرفه در خانه محروم شدیم و از همه مهمتر با ورود به مجموعه آپارتمانی ارتباطمان را با فضای آزاد و طبیعت قطع کرده‌ایم و با این اوضاع نباید انتظار شاد بودن از مردم را داشته باشیم .

بتن ریزی در شب به دلیل محدودیت های تردد وسایل حمل و نقل سنگین است

در ادامه این گزارش سراغ  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد رفتیم. محمد هادی مهدی نیا درباره آلودگی صوتی از ساخت‌وسازها، می گوید: متاسفانه قانونی که ساعتی را برای انجام کار ملزم شده‌ باشد وجود ندارد. به خاطر محدودیت‌های ترافیکی برای ماشین‌های سنگین که از 10 شب تا 6 صبح اجازه رفت وآمد دارند مجبور هستند که طرح‌های بتن‌ریزی و تخلیه بار را در شب انجام دهند. که این کار باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها می‌شود.

وی ادامه می دهد از شهرداری درخواست کردیم تا لایحه‌ای را با هماهنگی نظام مهندسی و سازمان تامین اجتماعی مصوب کنند که ساعت‌هایی را برای محدود کردن این ماشین‌ها مشخص کنند تا هم افراد و هم مالکین ساخت‌وساز ضرر نکنند.

مهدی نیا «برای رهایی از مشکل آلودگی صوتی »اظهار می کند: برای رهایی از این مشکلات و مزاحمت‌ها بهتر است مانند سایر کشورها ساختمان‌ها در کارخانه‌ها ساخته شوند و در محل پیچ‌ومهره شوند تا سرعت ساخت هم افزایش پیدا کند. بحث صنعتی سازی در حوزه ساختمان چند سال است که مطرح شده است، با این روش صنعت ساختمان تغییر اساسی پیدا می‌کند، وجود تحریم‌ها و قیمت بالا مانع این کار شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *