به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛

کتابخانه‌های عمومی در نقش دانشگاه مردمی و فرهنگ‌سراهای اجتماعی

مریم اصغری

کتاب، کتاب خوانی و میزان گرایش به مطالعه امروزه یکی از شاخص‌های توسعه و زیربنای توسعه فرهنگی در هر جامعه محسوب می‌شود و در این بین، کودکان و نوجوانان به ‌عنوان مخاطبان اصلی کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شوند. عادت به مطالعه، امری اکتسابی است که پایه اولیه آن مانند دیگر الگوهای رفتاری در روند اجتماعی شدن فرد، در خانواده شکل می‌گیرد. با این توضیحات بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم که عادت به مطالعه والدین، سبب تشویق اعضای خانه در پذیرش این مسئله می‌شود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» مطالعه می‌تواند نشات گرفته از انگیزه‌های گوناگونی باشد که مهم‌ترین آن‌ها ارضای میل شخصی نیازهای مبرم فکری، روحی و معنوی، و همچنین وسعت بخشیدن به علایق ذوقی و حرفه‌ای است. حال با توجه به اینکه جامعه‌ امروز، در استفاده از وسایل ارتباط جمعی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی غرق شده است، کتاب و کتابخوانی می‌تواند اثرهای بسیاری بر ذهن و عملکرد انسان در زندگی شخصی و اجتماعی داشته باشد. چراکه مطالعه، جزئی از نیازهای اجتماعی انسان است که هر فردی به وسیله آن، با اندیشه‌ها و افکار دیگران ارتباط برقرار می‌کند و از دستاوردهای علمی و ادبی دیگران بهره‌مند می‌شود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالعه و کتاب‌خوانی وضعیت مطلوبی در ایران ندارد چرا که پژوهشگران این حوزه بر این باورند که عمدتا مردم ایران از خرید و مطالعه کتاب گریزان هستند و اقدامات لازم جهت ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه صورت نگرفته است.

اتفاقات مثبت در حوزه توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های مشهد

در حاشیه نشست خبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که همزمان با هفته کتاب کتابخوانی و کتابدار و رونمایی از دو طرح شهروند کتابخوان و صدای کتاب با همکاری اپلیکیشن شهر من سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد برگزار شد، دقایقی کوتاه را به گفتگو با حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی پرداختیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، جایگاه استان و علی‌الخصوص مشهد مقدس را در ایران و جهان اسلام، ویژه خواند و همکاری و همراهی شهرداری را در ایجاد این جایگاه مهم ارزیابی و بیان کرد: خوشبختانه با تعامل و همراهی و همکاری خوب شهرداری و اداره کل کتابخانه‌های عمومی، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌های مشهد بوده‌ایم که این اتفاقات در آینده نزدیک بیشتر هم خواهد شد.

وی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان یک فعالیت جهادی منسجم و مستمر یاد کرد که با ابتکارات و خلاقیت و ایده‌های بکر و منحصر به فرد، ارتباط با اعضای کتابخانه‌های عمومی و علاقه‌مندان به کتاب را حفظ کردند و در حال حاضر می‌توان با قاطعیت گفت که مردم استان خراسان رضوی در ایام شیوع ویروس کرونا کتابخوان‌تر شده‌اند.

کتابخانه مرکزی مشهد، الگویی برای کار مخلصانه

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان از اعلام آمادگی شهرداری برای ساخت کتابخانه در حاشیه شهر مشهد و مناطق فاقد کتابخانه و در محل ایستگاه مترو مشهد با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و به نقل از شهردار مشهد بیان کرد: شهرداری آمادگی دارد اتوبوس‌هایی برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق حاشیه شهر مشهد در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی قرار دهد.

وی افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد را الگویی برای کار مخلصانه و جهادی عنوان و بیان کرد: مردم مشهد از ساختمان نیمه کاره کتابخانه مرکزی مشهد مقدس به عنوان یک بحران یاد می‌کردند که به لطف خدا و همت مسئولان به ویژه استاندار وقت، شهردار و شورای اسلامی مشهد مقدس این کتابخانه به صورتی مدرن وزیبا به بهره برداری رسید.

ایجاد 8 کتابخانه سیار جهت فعالیت در حاشیه شهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه‌ها نسبت به گذشته مطرح کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان دانشگاه مردمی و فرهنگسراهای اجتماعی هستند و در حال حاضر کتابداران کتابخانه‌های عمومی به عنوان افسران جبهه دانایی، جوابگوی نیازهای متنوع در جامعه هستند.

حجت‌الاسلام سبزیان در پایان‌بندی صحبت‌های خود از افتتاح هفت کتابخانه عمومی در تربت حیدریه، خلیل آباد، بردسکن، نیشابور، مشهد و چناران در هفته کتاب به عنوان یکی از فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب خبر داد و بیان کرد: با همکاری مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی استان و شهرداری مشهد ایجاد 8 کتابخانه سیار جهت فعالیت در حاشیه شهر مشهد نیز در حال پیگیری است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *