در حاشیه فوت زنده‌یاد سیروس گرجستانی؛

این دنیا ده شاهی هم نمی‌ارزه

مهناز اصغری

درگذشت سیروس گرجستانی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، آنقدر ناگهانی بود که جامعه هنری و توده مردم که همواره با تماشای نقش آفرینی‌هایش خنده بر لبانشان می‌نشست را در شوکی عمیق فرو برد. علی‌اکبر محمودزاده گرجستانی با نام هنری سیروس گرجستانی با رفتنش بر اثر ایست قلبی، در روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه، پرونده ایفای نقش‌های متنوع در تلویزیون را بست.

دیگر کسی هاشم آقای متهم گریخت، رئیس نظمیه کلاه پهلوی و البته میانسالی و پیری شهریار را از خاطر نمی‌برد و این نام ها قطعا بر این ادعا صحه می‌گذارد که مرد همیشه گرفتار سریال‌های طنز در ایفای نقش‌های متنوعی در تلویزیون کوشا بوده و مقابل دوربین ظاهر شده است.

زنده‌یاد گرجستانی کارش در تئاتر را با هادی اسلامی، بازیگر معروف تئاتر و سینمای ایران شروع کرد و کمی بعد وارد تلویزیون شد. او سابقه همکاری با کارگردانان مطرح سینمای ایران مثل رخشان بنی‌اعتماد و کیومرث پوراحمد را دارد. فیلم سینمایی ‘ما همه با هم هستیم' آخرین حضور این بازیگر در سینما بود که سال ۹۷ به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد. سریال شاهرگ نیز جدیدترین کار تلویزیونی او بود.

زنده‌یاد گرجستانی نورچشمی نبود

مریم امیرجلالی که در سریال ماندگار «متهم گریخت»، نقش همسر سیروس گرجستانی (هاشم آقا) را بازی می‌کرد، در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار صبح امروز با اندوه فراوان گفت: نمی‌دانم، واقعا نمی‌دانم چه بگویم. از زمانی که این خبر را شنیدم آرام و قرار ندارم. ما با هم ارتباط خانوادگی داشتیم و در رفت و آمد بودیم. احساس می‌کنم واقعا نه تنها یک همکار، بلکه یکی از نزدیکانم را از دست دادم و به اندازه برادرم برای او گریه کردم. تمام زندگی زنده یاد گرجستانی سرشار از صمیمیت بود و در زندگی گرم خودش، همیشه عشق به خانواده، همسر، فرزندان و نوه‌هایش را داشت.

او با گلایه‌مندی از شرایط حمایت از هنرمندان تاکید کرد: زنده یاد گرجستانی واقعا در شرایط و سن و سالی نبودند که بتوانند سر کار بروند. آن هم سر  کار خسته کننده‌ای که 5 صبح ماشین در رودهن دنبال ایشان بیاید و از آنجا به حصارک کرج بروند. دیروز با همسرش صحبت می‌کردم و می‌گفت مرحوم گرجستانی را یک روز مانده به فوت، زمانی که ساعت 5صبح بیدار کرده متوجه شده است که حال خوبی ندارد و با اورژانس تماس گرفته و به بیمارستان منتقلشان کردند.

امیرجلالی ادامه داد: بی شک این اتفاق بخاطر خستگی است و متاسفانه هنرمندان تا وقتی روی پا هستند، حسابی از آنها کار کشیده می‌شود و وقتی که فرتوت و خسته می‌شوند، هیچ کس به دادشان نمی‌رسد. مگر اینکه نور چشمی و یا از بعضی جهات مطرح باشند. مرحوم گرجستانی نباید 5 صبح برای کار و به دنبال آن رفع نیاز اقتصادی، به حصارک کرج می‌رفت. در این سن واقعا زمان کارش نبود و به طور یقین اگر تامین بود و حقوق بازنشستگی درست و حسابی می‌گرفت، نیازی نبود سر کار برود. بعد از این همه سال و کار و تلاش متمادی، تازه یک سال بود که توانسته بود در خارج از تهران خانه بخرد و به آرامش برسد و تا پیش از این…

متهم گریخت زندگی ما شده بود 

امیرجلالی با اشاره به اینکه «متهم گریخت» یکی از بهترین کارهای مشترکشان است و مردم هم آن را در خاطر دارند، بیان کرد: یادم است که حدود چهارماه با هم سر این کار بودیم و شرایط کار سخت بود. اما آنقدر با روحیه خوب کار می‌کردیم که ضبط‌ها به بخشی از زندگی ما تبدیل شده بود.  لحظه  به لحظه، پلان به پلان و سکانس به سکانس متهم گریخت همیشه برای من خاطره است. در طول مدت این کار، کوچکترین مشکلی با هم نداشتیم و برخوردهای ایشان با تمام اعضای تیم همیشه خوب بود.

وی در ارتباط با شخصیت گرجستانی گفت: ایشان آرام و مهربان بودند و از کسی چیزی را به دل نمی‌گرفتند. عادت داشتند که با صبوری با همه مسایل به آرامی برخورد کنند. خانواده دوست بود و برای  همه ارزش قائل بود و همیشه می‌خندید.  در بدترین شرایط هم نگرانی‌اش را به اطرافیان منتقل نمی‌کرد و کسی را نمی‌رنجاند.  من هر چه از او بگویم کم گفته‌ام…

جایش هرگز پر نخواهد شد

روز گذشته سیاوش گرجستانی پسر مرحوم سیروس گرجستانی در اینستاگرام خود نوشت: جایش هرگز پر نخواهد شد. شرمنده‌ام، من در راه ترخیص بابا از بیمارستان بودم و همه چیز خوب بود، فقط یک تماس تلفنی لعنتی همه چیز را خراب کرد، شرمنده‌ام. من هر روز این مسیر تا بیمارستان می‌روم، بالاخره بابا ترخیص می‌شود، یا من پیشش می‌مانم… نمی‌توانم باور کنم…

و اندوه بی‌پایان

رضا عطاران نیز با به اشتراک گذاشتن بخشی از سریال متهم گریخت که دیالوگ سیروس گرجستانی یا همان هاشم خان بود « در این دنیای بی حاصل چرا مغرور می‌گردی، سلیمان گر شوی آخر نصیب مور می‌گردی» نوشت: «این دنیا ده شی هم نمی‌ارزه»

عمو سیروس را از دست دادیم

مهران غفوریان هم در منزل زنده‌یاد گرجستانی گفت: من خودم اینستاگرام ندارم و بچه برادرم خبر این اتفاق ناگوار را به من نشان داد و گفت آقای گرجستانی فوت کردند. اول باورم نشد و فکر کردم مثل همه شایعات دیگری که برای هنرمندان ساخته می‌شود، است و ای کاش که شایعه بود. متاسفانه عمو سیروس را از دست دادیم…

چرا نمی‌توانم باور کنم

مرجانه گلچین، بازیگری که بیشتر در عرصه طنز فعال است، با کلماتی که اندوه را در آن می‌شود لمس کرد، در اینستاگرامش نوشت: «چرا نمیتونم باور کنم، حالم بده آقا سیروس، غم دنیا تو دلم نشسته» روحتان شاد، عاشق شادی و رقص بودید، از عزاداری و مرگ و میر و خبر بد فراری، خوشحالم همانطور که دوست داشتید زندگی کردید و بدون درد و سختی دنیا رو ترک کردید. هنرمند کاربلد، خوش‌پوش و خوش‌سلیقه.

جدی بودن شما در کارهایتان باعث شد که خیلی زود در قلب مردم جا باز کنید. همه دوستتان داشتند، جدیت را  با شیرینی تمام بازی می‌کردید، خدا را شکر می‌کنم که با شما یادگاری‌های شیرینی در سریال‌هایمان به جا گذاشتیم. شاهگوش، خوش‌نشین‌ها، سه‌دنگ سه‌دنگ. برای سه دنگ سه دنگ چه سفری را با شما و خانم گلتان به ترکیه رفتیم. چای قند پهلو و گس استانبول با باقلوا ترکی می‌خوردیم، یادش بخیر. دنیا بدون نبودن عزیزانمان تیره و تاریک است چقدر خوشبخت بودم اگر میتوانستم همین لحظه را دوباره زنده کنم.

آخه چرا؟

پرویز پرستویی در اینستاگرام خود آورد: سیروس جان، برادر عزیز، همکار خوب، همسفر نازنین، آخه چرا؟ قربونتون برم، یاد روزهای خوب در اداره تئاتر، یاد ناهارهای هر روز دوقاشقه تو قهوه خونه‌های خیابون منوچهری، خیابون جمهوری، یاد پرسه زدن‌های تو خیابون و اشک ریختن از شرایط سخت روزگار، یاد سفرهای تئاتری در غربت، یاد پشت صحنه‌های تئاتر بلبل سرگشته، عشق‌آباد، سریال امام علی، فیلم آدم برفی…

یاد، یادت بخیر، یادش بخیر… نمی‌دونم چی بگم، نمی‌دونم. تازه داشتی زندگی می‌کردی، زود بود رفتن…

این حق ما نبود

کمند امیرسلیمانی، نیز با اشاره به نزدیک بودن به منزل زنده‌یاد سیروس گرجستانی نوشت: «من کیف می‌کردم وقتی یه بعد از ظهرهایی از سر کار برمی‌گشتم و می‌دیدم با بابا نشستن گل می‌گن و گل می‌شنون . با لپای گل انداخته و لبخند شیرین و طنازی خاص خودش. عمو سیروس برای زندگیش برنامه‌های جدید و دراز مدت داشت. قرار نبود به این زودی‌ها بره. یعنی اصلاً بهش نمیومد که بخواد بره. لابد اونم مثل همه ما خسته شده بود و عزم رفتن کرده بود. ولی اینجوری بی‌خبر و یهویی حق ما نبود. دیگه چجوری بیام تو کوچه و شما نباشی؟ جای شما در محله و بین هنرمندان همیشه خالیه»

سپند امیرسلیمانی که نوروز امسال سریال کامیون را بر روی آنتن داشت، درصفحه شخصی خود آورده است: سیروس خان، استاد، همکار، همسایه، قرار ما این نبود، همین چند روز قبل از برنامه‌های طولانیت حرف می‌زدی، سفر بخیر…

فکرش را هم نمی‌کردم

فاطمه گودرزی، یکی دیگر از بازیگران خوب کشور نوشت: «باورم نمیشه رفتین. هرروز سرکار کلی حرف می‌زدیم. درباره کار یا روزگار یا خانواده و ارزش‌های خانواده. فکرشم نمی‌کردم امروز نباشی. عادت کرده بودیم همه گروه رو با طنزهاتون شاد کنید. جاتون خیلی خالیه…»

رفتنت شوک بزرگی بود

امیر جعفری هم که این روزها در حال بازی در سریال سیاوش است، در اینستاگرام اندوه خود را اینچنین ابراز کرد: سیروس خان گرجستانی، رفتنت شوک بزرگی بود. غصه‌های زیادی با دیدن هنر و نقش آفرینی شما از دلمان بیرون رفت… هنرتان در خاطراتمان جاودان باقی می‌ماند.

پاشو لوطی، دایره و دنبکت کو؟

شهره سلطانی نیز از تریبون صفحه شخصی‌اش بیان کرد: «لوطی پاشو، اینطوری نگاه نکن… باورم نمیشه. دیشب داشتم برای تارا و مصی از خاطرات اجرامون می‌گفتم. همین دیشب اسمتو آوردم. این چه زمونه ایه؟ پاشو لوطی، دایره و دنبکت کو؟ (دیالوگ نمایش معرکه در معرکه) کاش زمان برمی‌گشت به عقب، سال‌های هفتاد، ما باز هم خوشحال و خندان دور هم تئاتر کار می‌کردیم. من از شما بزرگترها باز هم یاد می‌گرفتم. همه بودند. عمو خسرو بود، تو بودی و همه آنهایی که رفتند… اداره تئاتر سرپا بود. تو آبدارخونه پیش آقای شیرازی چایی می‌خوردیم. پاشو لوطی، آخرین بار چند ماه پیش با هم صحبت کردیم. قرار بود کرونا تموم شد، همو ببینیم. باورم نمیشه. صدای سیاوش آتیشم زد، گفت دیگه نیستی

بازی‌های خوب ماندگار

رضا پورحسین، قائم مقام معاونت سیما، در توئیتی نسبت به درگذشت این بازیگر، این گونه واکنش نشان داده است: آنچه از سیروس گرجستانی به یادها مانده و خواهد ماند، لبخند و نشاطی است که با بازی‌های خوب خود برای ما ایجاد کرد. آوردن لبخند بر لبان مردم و ایجاد نشاط در دل‌ها، اجر بزرگی نزد خدا دارد.

در پایان گفتنی است که مرحوم گرجستانی در بسیاری از سریال‌های طنز دهه 80 و 90 بازی کرده است و به نوعی می‌توان او را مرد همیشه گرفتار مجموعه‌های تلویزیونی نامید. بدون تردید یاد و خاطره او در اذهان مردم و بخشی از تاریخ سینما و تلویزیون ایران ثبت خواهد ماند.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *