در نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مطرح شد:

تغییر در فرآیند درمان بهبودیافتگان مواد مخدر

رایین امان الهی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: یکی از مهمترین حوزه­های اعتیاد، حوزه درمان است و کسانی که به هر دلیل به اعتیاد رو آورده­اند باید مورد درمان درست و اصولی قرار بگیرند.

به گزارش صبح امروز، محمدحسین صالحی در نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اصحاب رسانه، در خصوص رویکرد جدید این نهاد با مقوله درمان افزود: در گذشته ترک اعتیاد به صورت اجباری بود و ما توفیق چندانی در زمینه درمان نداشتیم. درمان چند بخش مختلف را در بر می­گیرید، مانند ترک جسمی و روحی. ترک جسمی راحت­ترین بخش این فرایند است، در بررسی­های آسیب­شناسی به این نتیجه رسیدیم که ترک روحی هم به همان اندازه مهم است. در سال گذشته در جلسه­ای که با حضور کارشناسان در محور آسیب­شناسی برگزار شد، طرحی با عنوان تغییر فرایند درمان به میان آمد و قرار بر این شد تا در سال 99 طرح، “خانه­های حمایت” عملیاتی شود. خانه­های حمایت مراکزی هستند که با همکاری و حمایت بخش غیر دولتی مانند: خیرین، بهبودیافتگان و… اداره می­شوند. این مدل قبلا در کشورهای مختلف اجرا شده و در گذشته هم در کشور به صورت محدود به اجرا درآمده است. به سبب موفقیت این در طرح در داخل و خارج کشور این مضوع به عنوان یکی از موضوعات اساسی و کلیدی در دستور کار قرار گرفته است.

اشتغال بهبود یافتگان

وی همچنین افزود: در همین راستا بحث اشغال­زایی هم به عنوان یکی از نکات کلیدی در مورد بهبودیافتگان مطرح می­شود. ما در این بحث حمایت خودمان از کارآفرینانی که بهبودیافتگان را بکار بگیرند اعلام می­کنیم.همانطور که در سال قبل هم در مورد بیمه، به کارآفرینانی که برای  این افراد اشتغال­­زایی کرده­ بودند رقمی معادل 90میلیون تومان اختصاص پیدا کرده بود. جدای این مسائل ما برای خود بهبودیافتگان هم برنامه­هایی داریم. مانند بازارچه­ عرضه محصولات صنایع دستی که  که در بلوار امامت راه­اندازی شد و عمداتا سرپرستاران خانواده­های آسیب دیده از اعتیاد و کسانی که به واسطه اعتیاد دچار مشکل شده بودند در این بازارچه حضور داشتند. همچنین طبق هماهنگی­های انجام شده با سازمان فنی و حرفه­ای این بهبودیافتگان برای آموزش و کسب مهارت به این سازمان معرفی می­شوند.

رویکرد پیشگیرانه شورا

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه “صبح امروز” در خصوص رویکرد جدید این نهاد برای پیشگیری از اعتیاد مردم به ویژه جوانان به مواد مخدر گفت: در سال گذشته برنامه ریزی این موضوع صورت گرفته در رویکرد جدید قرار است فضای نشاط و ورزش در جامعه بیشتر از قبل هموار شود. جوان ورزشکار به سراغ اعتیاد و مواد مخدر نمی­رود، یا اگر برود این آمار بسیار پایین است، پس اگر شرایط ورزش و نشاط هماهنگ شود بدون اینکه ما حتی از اعتیاد صحبتی کنیم جوانان را از آن دور کرده­ایم. در بخش دیگری با هماهنگی بین شورا و آموزش­وپروش آموزش­های لازم را برای دانش­آموزان شروع کردیم. اما اینبار بجای استاد یا معلم، تعدادی از دانش­آموزان که علاقه­مند و مستعد در بخش آموزش مبارزه با مواد مخدر بودند آموزش می­دیدند. با این روش اگر در بین جمع­های جوانان و حتی نوجوانان بحثی در مورد مواد مخدر یا رفتارهای زمینه­ساز برای ایجاد اعتیاد پیش­بیاید، یکی از دانش­آموزان آموزش دیده می­تواند به خوبی این زمینه را منحل کند.

صالحی در همین رابطه اظهار کرد: توسعه و توامند سازی تشکل­های مردمی هم در دستور کار قرار دارد. چند کار مهم در رابطه انجام شد، مانند امضای تفاهم­نامه با شورای اجتماعی محلات که ما در سال گذشته اولین اقدام موثر را هم انجام دادیم، این شورا با داشتن دفاتر تسهیل­گری در حاشیه شهر می­توانند کمک بسیار ارزنده­ای به مقوله پیشگیری انجام دهند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *