آیا افزایش مبلغ وام مسکن، جوانان را خانه‌دار می‌کند؟

افزایش وام مسکن یا افزایش تورم

ریحانه موسوی

(( سقف وام مسکن جوانان به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت((  این خبری بود که مدیر عامل بانک مسکن آن را اعلام کرد که بلافاصله با واکنش‌‌های زیادی از جمله (( این وام برای خرید است یا اجاره ! )) مواجه شد، اما باید توجه داشت که این بانک به‌دلیل شرایط جدید بازار مسکن سقف این وام را افزایش داده است محمود شایان نیزبا اشاره به افزایش 60 درصدی سقف این وام گفته است: دارندگان حساب پس‌انداز مسکن جوانان با رعایت برنامه سپرده‌گذاری ارائه شده توسط بانک در بلندمدت دارای شرایط خاص و استثنایی از مزایا و تسهیلات ویژه ای است.

جزئیات افزایش وام مسکن جوانان

ابتدا به شرح کامل جزئیات این وام می‌پردازیم و سپس آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. دوره سپرده گذاری این نوع وام 5 تا 15 سال، دوره بازپرداخت آن 20 سال و نرخ سود آن 9درصد است، همچنین سقف تسهیلات قابل پرداخت از این محل در شهر تهران در پایان سال پانزدهم با 60 درصد رشد، از 250 میلیون تومان به 400 میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، سقف تسهیلات مذکور در شهرهای بزرگ شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه در پایان سال پانزدهم از 210 میلیون به 330 میلیون تومان افزایش یافته است. این میزان در مورد سایر نقاط شهری 184 میلیون تومان بود که امسال در ترمیم صورت گرفته به 290 میلیون تومان افزایش یافت.

برای برخورداری از سقف تسهیلات مذکور سپرده‌گذاری ماهانه در هر سال با مبالغی بیش از آنچه پیش‌تر تعیین شده بود صورت می‌گیرد. بر این اساس میزان سپرده‌گذاری ماهانه در سال اول تا پانزدهم برای برخورداری از سقف تسهیلات تعلق گرفته به افتتاح‌کنندگان حساب در سال 99 به ترتیب با مبالغ 65 هزار تومان آغازمی شود و در نهایت با افزایش مبلغ در هر سال به مبلغ 247 هزار تومان در سال پانزدهم افزایش می یابد.

خطیب‌زاده: به‌طورقطعی اگر شرایط طوری سامان‌دهی  شود که نرخ مسکن تعدیل گردد بسیار بهتر از افزایش وام است اما باید دید که چه عواملی باعث افزایش قیمت آن می‌شود

 

سپرده گذارانی که می خواهند بین 5 سال تا 15 سال از زمان سپرده گذاری خود از سقف تسهیلات مسکن جوانان استفاده کنند می باید بیشتر از حداقل های تعیین شده واریز کنند .به طور مثال سپرده گذاری که بخواهد در پایان سال پنجم از سقف تسهیلات 210 میلیون تومان در شهر تهران بهره مند شود می بایست در سال اول ماهانه مبلغ 610 هزار تومان واریز کند.

همچنین سقف تسهیلات مذکور در سه گروه شهری شامل تهران، شهرهای بزرگ و سایر نقاط شهری در پایان سال پنجم از 150، 110 و 84 میلیون تومان به ترتیب به 210، 150 و 100 میلیون تومان افزایش یافته است.

متقاضیان افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه (به دفعات یا به صورت یکجا در ابتدای دوره) آغاز کنند.

افزایش نرخ وام بر اساس تورم

حسن خطیب‌زاده مدیرکل شعب بانک مسکن استان خراسان رضوی در گفتگو با صبح امروز می‌گوید:  حساب مسکن جوانان یک حساب  بلند‌مدت است و اکنون قابلیت دریافت ندارد و قطعا افزایش آن بر‌اساس نرخ تورم برنامه‌ریزی  شده ، به‌طورقطعی اگر شرایط طوری سامان‌دهی  شود که نرخ مسکن تعدیل گردد بسیار بهتر از افزایش وام است اما باید دید که چه عواملی باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

وی تصریح می‌کند: برداشت از حساب پس‌انداز مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع است اما برداشت از حساب مذکور باید به صورتی انجام پذیرد که متوسط موجودی حساب از حداقل مبلغ تعیین شده توسط بانک مرکزی در هر سال – که جداول آن در وبسایت بانک مسکن متناسب با سقف و واریزی‌های جدید تعیین شده در سال 99 به‌روز خواهد شد – کمتر نشود.

همان‌طور که مشخص است، مسکن به علت‌های مختلف تبدیل به یکی از سرمایه‌گذاری‌های پرسود شده، به همین دلیل بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تحت هر شرایطی  یک خانه هر چند کوچک برای خود خریداری کنند. اگر نگاهی به آمار قیمت مسکن در سال‌های گذشته بیاندازیم متوجه افزایش قیمت ملک می‌شویم به همین دلیل است که جوانان دیگر نمی‌توانند با پس‌انداز حاصل از حقوق خود خانه بخرند، آن‌ها به پول بیشتری نیاز دارند به همین دلیل شاید اولین گزینه آن‌ها دریافت وام باشد.

آیا وام مسکن جوانان مناسب جامعه هدف است؟

در بحث افزایش این وام باید به چند نکته توجه شود، اولین نکته قدرت خرید و توان اقتصادی خانوار است و باید دید که جوانان توان اینکه پس‌اندازی اینچنینی انجام دهند را دارند یا نه، همچنین باید بتوانند از پس پرداخت اقساط آن نیزبر‌آیند. اما فرا‌تر از این موضوع که می‌تواند چه اثرات اقتصادی داشته باشد این است که چنین سیاستی می‌تواند مناسب جامعه هدف باشد یا نه؟

ابهام در طرح وام مسکن جوانان

فرهاد بیضایی اقتصاددان و کارشناس بازار مسکن در گفتگو با (( صبح امروز )) خصوص افزایش وام مسکن جوانان بیان می‌کند: با‌توجه به اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی رخ داده، شرایط پس‌اندار وجود ندارد و در‌آمد‌ها متناسب با هزینه‌ها رشدی نکرده است، به همین دلیل با دید ابهام به این موضوع نگاه می‌شود. این سیاست محرک تقاضا است و اگر روش مناسبی مبتنی‌بر  تولید و عرضه مسکن وجود نداشته باشد اثری تورمی بر‌روی این بازار خواهد داشت.

 

بیضایی: با‌توجه به اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی رخ داده، شرایط پس‌اندار وجود ندارد و در‌آمد‌ها متناسب با هزینه‌ها رشدی نکرده است، به همین دلیل با دید ابهام به این موضوع نگاه می‌شود. این سیاست محرک تقاضا است و اگر روش مناسبی مبتنی‌بر  تولید و عرضه مسکن وجود نداشته باشد اثری تورمی بر‌روی این بازار خواهد داشت

 

وی با بیان اینکه (( تنها بحث موجود مسئله بهبود قدرت‌خرید  نیست بلکه باید به امر تامین یا اختصاص آن نیز توجه شود )) می‌گوید: نکته‌ای که در این بحث اولویت دارد وباید به آن توجه شود مسئله زمین است؛ زیرا ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را تشکیل می‌دهد و دولت هم تقریبا متوجه شده که باید سیاست اصلی خود‌را در حوزه زمین به‌کار ببرد و اصلی‌ترین موضوعی که در ۶ تا ۷ سال گذشته در حوزه مسکن اهمیت داشته وبه آن توجه نشده همین مورد بوده است.

با توجه به صحبت‌های این کارشناس به‌نظر می‌رسد که اگر دولت اولویت را برروی تنظیم عرضه زمین بگذارد، اثر‌گذار‌تراز تداوم روش‌های قبلی و ارائه و افزایش وام است. یعنی اگر دولت به جای وام مسکن جوانان به تامین زمین بپردازد بهترخواهد بود.

در سال‌های قبل این وام  می‌توانست ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت مسکن را در مناطق متوسط تامین کند،  متاسفانه با تورمی که به‌وجود آمد مبلغ این وام ثابت ماند و از‌سوی دیگرقیمت‌ها افزایش یافت به همین دلیل افزایش مبلغ این وام به نفع بانک است اما مردم توانایی پرداخت اقساط آن را ندارند و اینجاست که به حمایت شدید دولت نیاز است.

عدم حمایت دولت از طرح مسکن جوانان

این‌گونه طرح‌ها با ترغیب و مکلف کردن بانک‌ها توسط دولت انجام می‌شود، اما در‌خصوص برخی از آن‌ها هیچ‌گونه حمایتی از بانک‌ها نمی‌کند و از آنجایی که آن‌ها واسطه‌ای بیش نیستند وپول اصلی را از سپرده‌گذاران دریافت کرده و به متاقضیان پرداخت می‌کند، مجبوراست سود آن را به سپرده‌گذار پرداخت کند و‌گرنه به سمت ورشکستگی خواهدرفت.

وام‌های مسکن کار‌گشا نیستند

هادی عبدی کارشناس بازاریابی مدیریت شعب بانک مسکن استان در گفتگو با (( صبح امروز )) بیان می‌کند: حساب مسکن جوانان  قابلیت‌های زیادی دارد و اگر فردی بخواهد آن را فوری اخذ نماید، می‌تواند تا ۲۰۰ میلیون تومان به‌وسیله اوراق وام دریافت کند که نرخ سود آن ۱۷.۵ درصد است یا اگر شخصی ۶۰ میلیون تومان پول داشته باشد می‌تواند از طریق صندوق یکم اقدام به اخذ وام نماید و۱۲۰ میلیون تومان دریافت کند اما این‌ها به دلیل تورم موجود زیاد کار‌گشا نیست وما نیز به این موضوع اذعان داریم.

خرید خانه نیاز به برنامه ریزی دارد

وی با بیان اینکه (( حساب جوانان برای کسانی طراحی شده‌است که اکنون توانایی خرید خانه را ندارند )) می‌گوید:  مسکن در تمام دنیا کالایی گران قیمت و اساسی است و خرید آن نیاز به برنامه‌ریزی زمان‌دار دارد، کارمندی که امروز استخدام می‌شود و برای خرید خانه هیچ پولی ندارد، می‌تواند دو عدد حساب جوانان برای خودوهمسرش ایجاد کند و اگر مجرد باشد می‌تواند هر دو حساب را به نام خود افتتاح کند و زمانی که تشکیل خانواده ‌داد یکی از حساب‌ها را به نام همسرش انتقال دهد و دو عدد وام دریافت نماید، اتفاقی که می‌افتد این است که فرد با یک واریزی بسیار کم اقدام به پس‌انداز می‌کند و پنج سال بعد ۳۰۰ میلیون وام با نرخ سود ۹ درصد و اقساط ۲۰ ساله دارد.

هادی ابدی تصریح می‌کند: تا پنج سال بعد ممکن است که قیمت‌ها افزایش یابد و سقف وام‌های مسکن نیزبالا برود وبه ۵۰۰ میلیون افزایش یابد در آن صورت فرد میتواند ازامتیاز وام ۳۰۰ میلیونی خود استفاده کند و ۲۰۰ میلیون دیگر را با نرخ سود ۱۷ تا ۱۸ درصد دریافت نماید. تورم همیشه وجوددارد اما برای خرید مسکن تا شروع به پس‌انداز نکنیم، هیچوقت اتفاق نخواهد افتاد.

وی تشریح می‌کند: تغییراتی که در شرایط این وام از سال گذشته تا امسال رخ داده ، متصل شدن آن به سیستم شتاب و کارت آنلاین است، همچنین افراد هر زمان که ازدریافت آن منصرف شدند می‌توانند سودی معادل سود کوتاه‌مدت دریافت کنند یعنی هیچ ضرری نخواهند کرد.

رونمایی از پویش چگونه خانه دارشویم

کارشناس بازار‌یابی مدیریت شعب بانک مسکن استان با اعلام طرحی به نام (( پویش چگونه خانه‌دار شویم )) در خصوص آن توضیح می‌دهد: این پویش به صورت مشترک بین دو استان کردستان و خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود وتا چند روز آینده رو‌نمایی خواهد شد و هدف ما ارائه خدمات مشاوره، فرهنگ مشاوره پس‌انداز و ارائه خدمات به اقشار میان‌در‌آمد جامعه است.

با‌توجه به آنچه‌که در این مطلب ارائه شد، این حساب می‌تواند یک پشتوانه مالی برای فرزندان به خصوص جوانان و نوجوانان در آینده باشد، چون می‌توان با سپرده‌گذاری تدریجی و نه یکباره در این حساب از امتیاز تسهیلات ارزان قیمت برای خرید خانه استفاده کنند. البته استفاده از این حساب شامل شرایطی است که در این گزارش توضیح داده شد. باتوجه به تورم حاکم بر‌جامعه و شرایط اقتصادی موجود، افراد باید با انجام حسابی سر‌انگشتی ببیند که آیا می‌توانند از پس پرداخت اقساط و سرمایه‌گذاری برای آن برآیند یا نه؟

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *