پیگیری «صبح امروز» در خصوص وضعیت پرداخت مالیات اصناف؛

منت اداره مالیات برسر اصناف

سیده ریحانه موسوی

چندی پیش معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با وضعیت پرداخت مالیات صاحبان مشاغل گفت«صاحبان مشاغل(اشخاص حقیقی) تا پایان مردادماه فرصت دارند، اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1398 خود را به صورت الکترونیکی به سازمان تسلیم نمایند» از آنجا که ۴۵درصد اصناف ما توزیعی، ۳۳ درصد اصناف مربوط به بخش خدمات و ۲۲ درصد مربوط به بخش تولید است و امروز اصناف کشور با دارا بودن سهم ۱۷ درصد ی از تولید ناخالص ملی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارند دارای جایگاه مهمی در اقتصاد کشور هستند. درواقع اصناف دو برابر بخش کشاورزی کل کشور، در تولید ناخالص ملی سهم دارند؛ به همین دلیل انتظار می‌رود تا سازمان امور مالیاتی در شرایط کنونی کمی با آن‌ها مدارا کند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» ماه گذشته جواد مفیدی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد در نشستی با حضور حجت‌الاسلام پژمانفر اظهار کرد: «یکی  از مشکلاتی که فشار زیادی بر اصناف وارد می‌کند بحث مالیات است. اخیراً بخش‌نامه‌ای با مضامینی تهدیدآمیز از سوی دارایی برای اتحادیه‌ها فرستاده شده که برداشت ما از متن نامه این است اصناف باید معادل مالیات سال گذشته خود، اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند».
همچنین سیدمحمود ابراهیم‌زاده، نایب رئیس دوم اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد نیز در این رابطه بیان کرده که «یکی از بزرگترین مشکلات ما در رابطه با سازمان‌هایی چون دارایی و تأمین اجتماعی است؛ سازمان‌هایی که عمدتاً با اصناف مرتبط هستند. این سازمان‌ها با حالتی تهاجمی درخواست وجوه مالیاتی از فعالان صنف دارند. متأسفانه به دلیل افزایش بدهی‌هایی که در این مدت برای فعالان صنفی به‌وجود آمده به سمت ورشکستگی پیش رفته‌اند و توان پرداخت این وجوه مالیاتی را ندارند».

 

جواد مفیدی: اخیراً بخش‌نامه‌ای با مضامینی تهدیدآمیز از سوی دارایی برای اتحادیه‌ها فرستاده شده و برداشت ما از متن نامه این است که اصناف باید معادل مالیات سال گذشته خود، اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند

 

برای پیگیری این موضوع که ارائه اظهارنامه مالیاتی در شرایط رکود اقتصادی -به دلیل شیوع بیماری کرونا- به چه صورت است به سراغ سرپرست سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی و معاون حسابرسی در‌آمد‌های مالیاتی جنوب مشهد رفتیم تا صحت و سقم اظهارات برخی از این صنف‌ها را جویا شویم.

کاهش سه تا چهار درصدی مالیات به دلیل شرایط کرونا

جعفر احسانی مهر، سرپرست سازمان امور مالیاتی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با «صبح امروز» با بیان اینکه «شرایط به گونه‌ای که اصناف اعلام کرده‌اند، نیست. درواقع طبق تفاهم و توافق با اصناف میزان سه تا چهار درصد مالیات این قشر بخاطر رعایت شرایط آن‌ها در وضعیت شیوع بیماری کرونا کاهش داشته است. به دلیل اینکه عمده فعالیت‌های اصناف در ماه‌های پایانی سال است و شیوع کرونا در این دوران منجر به کاهش فروش این قشر شد چنین تمهیداتی اندیشیده شده تا مالیات نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

هیچ نامه‌ای با مضمون تهدید‌‌آمیز برای اصناف ارسال نشده ‌است

محمد آرانیان، معاون حسابرسی درآمد‌های مالیاتی جنوب مشهد نیز با بیان اینکه «هیچ نامه‌ای با مضمون تهدید‌آمیز برای اصناف ارسال نشده و این برداشت طرف مقابل بوده است» توضیح داد: بر اساس قانون، مالیات براساس در‌آمد است و هر فعال اقتصادی در هر شرایطی -چه شرایط شیوع بیماری کرونا چه در شرایط عادی- اگر درآمدی به دست آورد باید مالیات آن را پرداخت کرده و مطیع قانون باشد، اما از آنجایی که مالیات براساس درآمد محاسبه می‌شود اگر فعال اقتصادی درآمدی کسب نکند نیازی به پرداخت مالیات نیست. گفتنی است در شرایط کرونا نیز اگر درآمد اصناف کاهش پیدا کرده‌‌ طبق قانون برهمان میزان، از آن‌ها مالیات دریافت می‌شود.

واحد‌های زیان دیده نیازی به پرداخت مالیات ندارند

به گفته آرانیان طبق قانون اگر کسی در شرایط اقتصادی موجود زیان کرده باشد با ارائه مدارک لازم نیازی به پرداخت مالیات ندارد. براساس دستورالعمل موجود اگر واحدی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است در سال قبل تا ۲میلیون و۵۰۰ هزار تومان بدون افزایش مالیات بوده‌ و در سال جاری نیز به همین میزان است. درآمد ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان که در سال گذشته ۵ درصد مالیات داشته در سال جاری با یک درصد کاهش میزان پرداخت مالیات به چهار درصد رسیده است. همچنین میزان مالیات برای درآمد از ۵ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان که ۹ درصد بود به ۸ درصد کاهش پیدا کرده و بالای ۱۰ میلیون تومان نیز که ۱۵ درصد بوده است به ۱۲ درصد رسیده است.

 

جعفر احسانی‌مهر: شرایط به گونه‌ای که اصناف در رابطه با اظهارنامه مالیاتی خود اعلام کرده‌اند، نیست. طبق تفاهم و توافق با اصناف سه تا چهار درصد از میزان مالیات‌ها بخاطر رعایت شرایط اصناف در وضعیت کرونای کاهش یافته است

 

محمد آرانیان اظهار می‌کند: قانون‌گذار آنقدر به درستی قانون به صورت شفاف وضع کرده که اگر فعال اقتصادی تکالیف قانونی خود مبنی بر نگه‌داری حساب‌های درآمدی‌اش به درستی انجام و ارائه دهد، در صورتی‌که فعالیت اقتصادی وی در طول یک سال مالیاتی منجر به زیان شده و در سال‌های بعد درآمد داشته‌ باشد قانون به او اجازه می‌دهد که در سال‌های بعد نیاز به پرداخت مالیات نداشته باشد. متاسفانه فعالان اقتصادی ما عمدتاً در بخش مشاغل، درآمد بر هزینه خود را شفاف نمی‌کنند.

پس از گفت‌وگو با مسئولان سازمان امور مالیاتی استان به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک رفتیم تا در مورد چگونگی اظهارات مسئولان امور مالیاتی جویا شویم.

اداره مالیات اسناد اصناف را قبول ندارد

جواد مفیدی در گفت‌وگو با «صبح امروز» در رابطه با مسئله شفاف‌سازی و ارائه مدارک به سازمان امور مالیاتی جهت عدم اخذ یا کاهش میزان مالیات می‌گوید: متاسفانه سازمان امور مالیاتی اسناد و مدارک اصناف را نمی‌پذیرند و ما را وادار به پرداخت مالیات می‌کند.

کاهش مالیات در مقابل ضرر اصناف بسیار ناچیز است

وی در خصوص کاهش سه تا چهار درصدی مالیات توضیح می‌دهد: صنف پوشاک جزو مشاغل آسیب‌دیده از کرونا است، اما هیچ تسهیلاتی به جز وام «کارا» برای ما در نظر گرفته نشده ‌که همین وام نیز مشقت زیادی برای دریافت آن وجود داشت. این کاهش مالیات برای تمام اصناف در نظر گرفته شده‌ مالیات ما هم‌تراز با مالیات سال گذشته است و کاهشی که اعمال شده ‌در مقابل ضرری که متحمل شده‌ایم بسیار ناچیز است.

دریافت مالیات به اجبار

مفیدی ادامه می‌دهد: فروش اسفندماه تأثیر زیادی بر درآمد کسبه دارد، اما در سال گذشته علاوه بر این‌که هیچ فروشی در اسفند ماه نداشتیم متحمل هزینه ‌نیز شده‌ایم و در حال حاضر بازار به ویژه در منطقه ثامن همچنان با مشکل مواجه بوده و این موضوع ادامه‌دار است. همانطور که از نام «مالیات بر درآمد» مشخص است، زمانی که فروش نداشته باشیم نباید مالیات بدهیم مگر اینکه سازمان امور مالیاتی بخواهد این پول را به اجبار از ما بگیرد.

 

محمد آرانیان: بر اساس مقرراتی که قانون پیش‌بینی کرده، مالیات براساس در‌آمد است بر این اساس هر فعال اقتصادی در هر شرایطی چه در وضعیت بیماری کرونا چه در شرایط عادی اگر درآمدی به دست آورد باید مالیات آن را پرداخت کرده و مطیع قانون باشد

 

وی اظهار می‌کند: اصناف، درخواستی به‌جا از سازمان امور مالیاتی داشتند مبنی بر اینکه اگر آنان را از مالیات معاف نمی‌کنند تخفیفی ویژه به آن‌ها بدهند، اما این تخفیف بسیار کم لحاظ شد و ما در سال ۹۸ به اندازه سال ۹۷ مالیات پرداخت کرده‌ایم؛ زیرا اگر فردی ۲ میلیون تومان مالیات داشته باشد یک درصد آن ۲۰ هزار تومان است و این رقم ارزش اعلام کردن ندارد.

تورم، فروش را کاهش می‌دهد

رئیس اتحادیه پوشاک ابراز می‌کند: پیشنهادی که ما ارائه کردیم مبنی بر این بود که حداقل ۳۰ درصد از مالیات سال گذشته کم شود، اما با فراز و نشیب‌های بسیار این رقم به ۱۰ درصد رسید. متاسفانه نه تنها همین ۱۰ درصد نیز اعمال نشد، بلکه اعلام کردند که با توجه به ایجاد تورم ۴۰ درصدی در کشور، میزان مالیات  باید افزایش پیدا کند این درحالی است زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند درآمد‌ها کاهش می‌یابد.

وی خاط‌ر‌نشان می‌کند: مشکلی که در حوزه پوشاک وجود دارد ارتباط فروش با فصل است و اگر کالایی در فصل خود به فروش نرسد تا سال بعد در انبار شخص می‌ماند و سال بعد اصطلاحاً از مد رفته و فروخته نمی‌شود. علاوه بر این در حال حاضر، هیچ ارزش افزوده‌ای در فروش کالا برای فروشنده وجود ندارد و فعال اقتصادی در بهترین حالت مجبور است جنس خود را به قیمت خرید و یا حتی کمتر از آن بفروشد تا جنس روی دستش نماند.

به گفته مفیدی متاسفاته هیچ اقدام چشمگیری برای بهبود شرایط اصناف در این شرایط صورت نگرفته ‌است و اصناف تا پایان مرداد‌ماه جهت ارائه اظهار‌نامه مالیاتی خود مهلت دارند. متاسفانه روند معافیت، کش و قوس‌های زیادی دارد که کسی صبر و حوصله انجام فرآیند‌های آن وجود ندارد.

Emeil: srm.6671@ gmail.com

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *