آیا استاندار خراسان رضوی در سمت جدید خود موفق خواهد بود؟

خراسان رضوی، سکوی پرش مدیران

ریحانه موسوی
بلاخره پس ازکش‌وقوس و اما واگر‌های فراوان، علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی وزیر سازمان صنعت، معدن و تجارت شد و این نهاد پس از چهار ماه و اندی مدیر خودرا پیدا کرد.
بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی صبح دیروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود، نمایندگان با ۱۷۵ رای موافق، ۸۰ مخالف و ۹ رای ممتنع، به وی اعتماد کردند.
غیبت روحانی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی
این جلسه فرازوفرود فراوانی داشت وصحبت‌های زیادی در آن رد‌وبدل شد، اما نکته حائز اهمیت آن غیبت حسن روحانی برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود در این مراسم بود که علیرضا سلیمی نماینده محلات در اخطاری مستند به اصل ۱۳۱ قانون اساسی به عدم حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد، که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست.

با‌وجود اینکه که روحانی به دلیل رعایت پروتکل‌ها در جلسه حضور نیافته است، با‌رها دیده‌شده که نمایندگان مجلس بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گردهم جمع شده‌اند.

با‌وجود اینکه که روحانی به دلیل رعایت پروتکل‌ها در جلسه حضور نیافته است، با‌رها دیده‌شده که نمایندگان مجلس بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گردهم جمع شده‌اند.
چندروز پیش نیز پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود، ارزیابی ما این است که رزم‌حسینی با رأی بالا وزیر می‌شود و بعد از آن هم حتماً برای پیشبرد برنامه‌هایش به او کمک خواهیم کرد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز اطمینان داده‌بود که رزم‌حسینی، وزارت صنعت، معدن و تجارت را متحول خواهد کرد.
انتقاد مخالفان از رزم‌حسینی
روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دومین نشست مطالبه گری تخصصی « راهبرد» که به همت اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، درباره سوالی پیرامون کارنامه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت گفته بود: چیزی که برای من عیان است این است که آقای رزم حسینی سابقه سیاست‌گذاری و مدیریت کلان در حوزه صنعت و تجارت نداشته و صرفاً چهار شرکت داشته که وارد کننده محصولات چینی است. همچنین آقای رزم حسینی به عنوان استاندار فعالیت کرده است که البته قضیه استانداری بحث دیگری است و نمی‌توان گفت چون استاندار بوده و حال فرض کنیم استاندار موفقی هم بوده؛ وزیر موفقی هم باشد.
دفاع موافقان از رزم‌حسینی
احسان ارکانی نماینده مردم نیشابوردراین جلسه اظهارکرد: آقای رزم‌حسینی کارشناس، آزاده، مستقل، غیرسیاسی و دارای روحیه جهادی و نگاه توسعه‌گراست. او منتقد بروکراسی و سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است؛ مدیر کاربلدی که پشت میزنشین نیست و وارد میدان عمل می‌شود.
وی افزود: رزم حسینی جانشین و معاون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است؛ برخی عنوان می کنند وی ضعیف است از این رو باید پاسخ دهند چطور زمانی که نشان فتح از رهبر انقلاب دریافت کرد و همچنین زمانی‌که جانباز شده و حتی استاندار استان های خراسان رضوی و کرمان بوده ضعیف نبوده است؟
فارغ از اینکه علیرضا رزم‌حسینی چه رزومه‌ای دارد و عملکرد وی در استان خراسان به عنوان آخرین سمتش چگونه بوده است، اولین اثر مثبت این اتفاق این است که بلاخره وزارت صمت یک مسئول پیدا کرد، زیرا دراین اوضاع به‌هم ریخته اقتصاد این وزارت‌خانه بیش‌از چهار ماه رئیسی نداشت.
کارنامه رزم‌حسینی در خراسان رضوی قابل دفاع نیست
اما به جهت بررسی بیشتر این موضوع و نتیجه گیری کامل از این بحث به سراغ یکی از اقتصاددانان کشور رفتیم. علی مروی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با (( صبح امروز )) می‌گوید: نکته مثبت این انتصاب این است که بلاخره تعامل میان دولت و مجلس و رفت‌وآمد بین این دو که عموما بی سر‌انجام می‌ماند، با کوتاه آمدن مجلس به نتیجه رسید. اما جنبه منفی این ماجرا این است که آقای رزم حسینی درمجموعه وزارت صنعت‌ومعدن سابقه چندانی نداشته و به‌اصطلاح چیزی در چنته ندارد و کارنامه وی در استان خراسان رضوی زیاد قابل‌دفاع نیست.
وی اظهار می‌کند: تعدادزیادی از پروژه‌ها دراستان خراسان رضوی نا‌تمام مانده و استانداری نتوانست نقشی در‌خصوص بسیاری ازمسائلی که در این مدت در مشهد ، استان و اطراف آن وجود داشت، ایفا کند. ایشان در یکی از مهم‌ترین مقاطع در مشهد حضورداشت اما عملا نتوانست کاری انجام دهد.
قدرت بالای ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی خراسان رضوی
علی مروی با بیان اینکه (( انتصاب آقای رزم‌حسینی و دادن رای‌اعتماد به وی صرفا پایان دادن به پرونده‌ای بود که بین دولت و مجلس باز مانده بود )) ابراز می‌کند: شاید اهالی استان و مشهد از این اتفاق کمی گله‌مند باشند اما نکته مثبتی که وجود‌دارد این است که این امر نشان از قدرت و جایگاه این استان دارد، زیرا ظرفیت‌های اقتصادی زیادی دارد و به لحاظ سیاسی نیز جایگاهی است که نهاد‌های موازی در آن زیاد هستند، یعنی در هیچ جایی به اندازه مشهد نهاد نمایندگی در آن اهمیت ندارد.

مروی: آقای رزم حسینی درمجموعه وزارت صنعت‌ومعدن سابقه چندانی نداشته و به‌اصطلاح چیزی در چنته ندارد و کارنامه وی در استان خراسان رضوی زیاد قابل‌دفاع نیست.

با توجه به صحبت‌های عضوهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌توان چنین استدلال کرد که به نظر معقول است استان خراسان رضوی محلی برای افرادی که مدعی پست‌های بزرگی هستند باشد و توانایی خود‌را نشان دهند ونوعی ظرفیت برای استان محسوب می‌شود، اما گاهی کسانی که صلاحیت ندارند پستی را صرفا برای جمع‌آوری رزومه در اختیار می‌گیرند که آسیب‌های آن بعد‌ها مشاهده می‌شود.
نگاه به علیرضا رزم‌حسینی به عنوان وزیر نگاهی راهبردی نیست، زیرا او وزیری است برای دوران گذار و اینکه دولت یازدهم را به پایان ببرد، لذا باید با حداقل‌هایی از توقعات به وی نگریست و تنها در همین زاویه نیز می‌توان این موضوع را تحلیل کرد.
نکته‌ جالب‌توجه این است که خراسان رضوی همیشه فضایی برای رشد مدیران خود بوده به عنوان مثال استانداری پس‌از ۷ ماه از آغاز به کار دولت یازدهم همچنان با استاندار دولت دهم فعالیت خود را ادامه می‌داد تا اینکه در تاریخ ۱۴ اسفند ماه سال ۹۲ هیأت دولت علیرضا رشیدیان را برای این سمت انتخاب کرد. رشیدیان در سال ۹۷ از صندلی استاندار خراسان رضوی خداحافظی کرد، پس از گذشت چند ماه از رفتن وی و اداره استان با سرپرست و گمانه‌زنی‌های مختلف برای استاندار خراسان رضوی، سرانجام علیرضا رزم حسینی به عنوان یک فرد غیر بومی در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۹۷ با تصویب هیئت دولت به این سمت منصوب شد.
در انتطار استانداری شایسته و ماندگار
با معرفی رزم حسینی به عنوان وزیر صمت چند گزینه برای تصدی استانداری روی میز وزیر کشور است، رضا شیران خراسانی نماینده سابق مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده اسبق سبزوار در مجلس شورای اسلامی، احمد علی موهبتی فرماندار اسبق مشهد و استاندار فعلی سیستان و بلوچستان، سید سلمان سامانی قائم مقام وزیر کشور، سید عبدالله ارجائی مدیر کل ستاد فرمان حضرت امام (ره) و سید محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد که باید دید کدام یک به‌عنوان استاندارخراسان رضوی انتخاب می‌شوند، البته امیدواریم که این‌بار شخصی که به این سمت انتخاب می‌شود پس‌از گذشن مدتی به دلیل پیشنهادی بهتربرای ریاست، مشکلات استان را فراموش نکند، زیرا خراسان رضوی همیشه سکویی برای پرش مدیران بوده، غرض از این صحبت مخالفت با پیشرفت مدیران نیست بلکه دغدغه ما مشکلات استان نیز هست که امیدواریم فردی اصلح بتواند اداره امور آن را به دست گیرد.
برچسب‌ها: علیرضا رزم حسینی/ وزارت صمت/ استانداری خراسان رضوی/ کمیسیون اقتصادی مجلس/ علی مروی/ دانشگاه علامه طباطبایی.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *