رانت از قلم‌های طلایی ایجاد می‌شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه رانت عامل تمام فسادهای موجود در اقتصاد است، گفت: رانت از وجود قلم‌های طلایی و سازمان‌هایی که ذاتا رانتی هستند نیز ایجاد می‌شود.
به گزارش ایکنا، محمدحسین روشنک با بیان اینکه رانت ابعاد گوناگونی دارد، افزود: رانت هیچ زمان قابل درمان نیست و نابودکننده است. رانت و شفافیت با هم پیوند داشته و رانت از عدم شفافیت شکل می‌‌گیرد.
وی افزود: در واقع رانت در زمانی که اقتصاد آزاد نیست، ایجاد می‌شود. هر جایی که تفاوت قیمت و مجوز و اجازه وجود داشته باشد، آن اجازه و مجوز خرید و فروش و تبدیل به رانت می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: رانت همچون سرطان است. همان اثری که سرطان در بدن انسان دارد، رانت نیز در اقتصاد می گذارد. این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند. همچنان که سرطان سبب نابودی انسان است، رانت نیز سبب نابودی اقتصاد می‌شود. حتی می‌توان گفت رانت از سرطان نیز بدتر است. اکنون امیدی برای درمان سرطان وجود دارد اما زمانی که رانت در اقتصادی شکل بگیرد، دیگر قابل درمان نیست.

وی بیان کرد: رانت سبب ایجاد رشوه‌خواری و شکل‌گیری طبقات در کشور می‌شود. رانت قدرت رقابت، کار کردن و تلاش را از بین می‌برد و بسیاری از نقاط مثبت اقتصاد را نیز نابود و در مقابل بسیاری از نقاط و موضوعات منفی را به اقتصاد تزریق می‌کند.

روشنک با اشاره به اینکه رانت قابل درمان نیست، تصریح کرد: رانت هیچ زمان قابل درمان نیست و نابودکننده است. صنایع خودروسازی کشور و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ما از رانت استفاده کرده و می‌کنند. رانت عامل تمام فسادهای موجود در اقتصاد است.

روشنک در خصوص راه‌های چگونگی جلوگیری از شکل‌گیری رانت در اقتصاد عنوان کرد: اولین عاملی که می‌تواند مانع شکل‌گیری رانت در اقتصاد شود، شفافیت است. دومین راهکار شکستن امضاها و قلم‌های طلایی مجوز است؛ افرادی که حق دارند مجوز دهند. سومین عامل نیز حرکت به سمت اقتصاد آزاد است. هر جا که دو نرخی و سهمیه‌ای وجود داشته باشد، رانت شکل می‌گیرد. مبارزه با رانت جلوگیری از از بین بردن مجوزها و از بین بردن امتیازات نیز خواهد بود. اینگونه می‌توان با رانت مبارزه کرد. با شکلی که ما اکنون با رانت مبارزه می‌کنیم، راه به جایی نمی‌بریم. در واقع ما تلاش می‌کنیم رانت را درمان کنیم اما رانت دیگری ایجاد می‌کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تصریح کرد: زمانی که فردی بدهکار معوقه است تا زمانی که طلبکارش رضایت نداشته باشد، غذایی که به مردم می‌دهد حرام است، نماز و مکانش مشکل دارد اما اکنون عده زیادی بدهکار معوقه داریم که خود را مومن نشان می‌دهند در حالی که به فکر پرداخت بدهکاری معوقه خود نیستند زیرا از رانت استفاده می‌کنند. اگر من که مسئولیت دارم، در مقابل فردی که پول مردم را از بانک‌ها برداشته و آن را پس نمی‌دهد، سکوت کنم، در واقع من هم مرتکب رانت شده‌ام.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *