دیدگاه نمایندگان مجلس دهم و یازدهم نسبت به طرح استخدام 45 هزار نفری در دستگاه‌های اجرایی چیست؟

آزمون استخدامی؛ به نام مردم به کام کارمندان دولت

سیده ریحانه موسوی

چندی پیش معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور راعلام کرد که ۴۵ هزار نفر در هشتمین مرحله آزمون عمومی دستگاه‌های اجرایی به استخدام  دولت در می‌آیند از آنجایی که این طرح با ششمین سند چشم‌انداز توسعه مبنی بر اینکه – دولت باید طی پنج سال ۱۵ درصد از نیروها‌ی خود را کاهش دهد، مغایرت داشت – درگزارش قبلی خود به سراغ《نصرالله پژمانفر » رفتیم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم که وی از ارائه چنین طرحی از سوی دولت ابراز بی‌اطلاعی کرد.

موسوی: برای استخدام افراد بهترین اقدام در شرایط اقتصادی فعلی عمل کردن مبتنی بر شایسته‌سالاری و تخصص است؛ زیرا وارد کردن «فله‌ای» نیرو در ادارات برای به بالا بردن آمار نرخ اشتغال ظلم بزرگی در حق نظام اداری است

 

به گزارش روزنامه «صبح امروز» با وجود تأکید بر لزوم کاهش جذب بی‌ضابطه نیرو در دستگاه‌های اجرایی و ادارات، سالیانه تعداد زیادی دانشجو از دانشگاه‌های معتبر و در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما کار ثابتی پیدا نمی‌کنند؛ بنابراین حق دارند تا بر اساس تخصص خود از شغل مناسبی برخوردار باشند و یا در سازمانی مشغول به کار شوند. به همین دلیل الزامی است تا دولت با ایجاد برنامه‌ای مدون، ضمن کنترل روند بی‌رویه استخدام در کشور با ایجاد اشتغال، حمایت از کار‌آفرینی و رفع موانع به این حوزه کمک کند.

قانون بودجه سال ۹۹ در خصوص استخدام

نکته حائز اهمیت این است که طبق مفاد بند (ب) تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور، تمامی اختیارات دستگاه‌های اجرایی دارای مقررات اداری که اعتبارات هزینه‌ای خود را از محل قانون مذکور دریافت می‌کنند، باید در خصوص استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی، صرفاً بر اساس مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و اخذ تأییدیه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر پیش‌بینی بار مالی در قانون انجام شود؛ بنابر‌این هیچ‌ سازمانی نمی‌تواند به استخدام بی‌رویه نیرو بپردازد.

شریعت‌نژاد: دولت در طرح استخدامی دستگاه‌های اجرایی به دنبال تثبیت وضعیت نیرو‌های قرار‌دادی در دستگاه‌های دولتی است و این طرح به معنای افزایش نیرو نخواهد بود

 

با وجود اینکه نیاز است تا مجلس و دولت با تعامل و هم‌افزایی، کشور را از وضعیت فعلی خارج سازند، اما جای سوال است که چرا نمایندگان از برخی طرح‌های دولت به‌ویژه طرح استخدام 45 هزار نفر در دستگاه‌های اجرایی بی‌اطلاع هستند؟ به همین دلیل تلاش کردیم تا با گفت‌وگو با نماینده‌ای از مجلس دهم و مجلس یازدهم نظرات آن‌ها را در رابطه با چنین طرحی جویا شویم و به این پاسخ دست یابیم که آیا واقعا چنین طرح‌هایی می‌تواند تا حدودی معضل بیکاری قشر تحصیل‌‌کرده را رفع و نیاز واقعی دستگاه‌ها را برای نیرو تأمین کرده و درنهایت در بلند مدت تبعاتی برای کشور به همراه نداشته باشد.

نه به بوروکراسی اداری

سیدعلی موسوی، نماینده شهرستان ملکان، استان آذربایجان‌شرقی می‌گوید: نباید بوروکراسی دولتی را افزایش دهیم؛ زیرا بوروکراسی دولتی، یکی از معضلات اساسی جامعه ما است که باعث می‌شود سیستم اداری کند شده و کار‌آمدی آن کاهش پیدا‌ کند. نیرو‌های غیرمتخصص وارد سیستم شوند و به نوعی از بهره‌وری آن‌ها کاسته شود.

به کار بردن بی‌رویه نیرو، برای افزایش آمار اشتغال

وی با بیان این جمله که «استخدام افراد متخصص و شایسته در زمینه‌های تخصصی هیچ مانعی ندارد و نیروی کار باید به اندازه کافی تأمین شود» می‌افزاید: رفع معضل بیکاری با پر کردن ادارات از نیرو اقدام صحیحی نیست؛ زیرا سیستم اداری را به حال خود رها می‌کند، بهترین کار این است که بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص عمل کنیم؛ زیرا وارد کردن نیرو در ادارات  به صورت «فله‌ای» برای به‌کار ‌بردن آن در آمار و بالا بردن نرخ اشتغال ظلم بزرگی در حق نظام اداری است.

تثبیت نیروهای دولتی، هدف طرح استخدامی

شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده مردم تنکابن و رامسر در دهمین دوره مجلس‌ شورای اسلامی در گفتگو با «صبح امروز» می‌گوید: دولت در طرح استخدامی دستگاه‌های اجرایی به دنبال تثبیت وضعیت نیرو‌های قرار‌دادی در دستگاه‌های دولتی است و این طرح به معنای افزایش نیرو نیست، بلکه مجوزی را به سازمان‌ها و ادارات می‌دهد تا آن دسته از کارکنانی را که قرار‌داد آنان هر‌چند سال یک‌بار تمدید می‌شود به صورت رسمی در‌آورند.

 

شرایط شفاف‌سازی در کشور ما زیاد فراهم نیست؛ زیرا گروهی از آن سوء‌استفاده می‌کنند به همین دلیل بهتر است که تمام مسائل شفاف نباشد. این آزمون برای تمام افراد است، اما اولویت با نیرو‌های قرار‌دادی است که سال‌ها در ادارات مشغول به فعالیت بود‌ه‌اند‌

 

وی در پاسخ به این سوال که اگر هدف دولت از این طرح تثبیت جایگاه‌ نیرو‌های قرار‌دادی است، دلیل برگزاری آزمون استخدامی چیست؟ بیان می‌کند: علت برگزاری این آزمون وجود تعداد زیاد افراد در ادارات است و همه آنان از شایستگی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین آزمون استخدامی برگزار می‌شود تا بهترین افراد انتخاب شوند. همچنین  زمانی که نیاز است تا دولت کوچک شود دلیلی برای استخدام نیروی جدید وجود ندارد و بر اساس طرح دولت الکترونیک نیازی به جذب نیروی جدید نیست.

عدم شفاف‌سازی دولت در خصوص آزمون استخدامی

شریعت نژاد در خصوص دلیل عدم شفاف‌سازی دولت در مورد دلایل برگزاری این آزمون توضیح می‌دهد: شرایط شفاف‌سازی در کشور ما زیاد فراهم نیست؛ زیرا گروهی از آن سوء‌استفاده می‌کنند به همین دلیل بهتر است که تمام مسائل شفاف نباشد. این آزمون برای تمام افراد است، اما اولویت با نیرو‌های قرار‌دادی است که سال‌ها در ادارات مشغول به فعالیت بود‌ه‌اند‌.

بر اساس آنچه که آمار‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون تعداد کارکنان دولت با ۷ درصد کاهش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار به ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار نفررسیده است و با توجه به گفتگویی که با این نمایندگان داشتم، مشخص شد که هدف دولت از طرح استخدامی خود افزایش نیرو نیست، بلکه دائمی کردن نیرو‌های قرار‌دادی خود است.

برچسب‌ها:  استخدام دستگاه‌های اجرایی/ استخدام بی‌رویه/ بی اطلاعی نمایندگان از طرح‌های دولت/ بوروکراسی اداری/ بیکاری/ موانع اشتغال/ نیرو‌های متخصص/ نرخ اشتغال.

image_print
1 پاسخ
  1. Phone Tracker Free
    Phone Tracker Free گفته:

    Through the parental monitoring program, parents can pay attention to their children’s mobile phone activities and monitor WhatsApp messages more easily and conveniently. The application software runs silently in the background of the target device, recording conversation messages, emoticons, multimedia files, photos, and videos. It applies to every device running on Android and iOS systems. https://www.xtmove.com/how-to-track-and-read-someones-whatsapp-messages-calls-location/

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *