پیگیری صبح امروز از امتحان سخت پایه دوازدهمی‌ها:

نابرابری کیفیت آموزش

امتحان زبان انگلیسی که در روز پنجشنبه به صورت سراسری برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم برگزار شد، سطح سوالات در یکی از بخش‌های این امتحانات دشوار بوده و احتمال می‌رود، این امتحان برای دانش‌آموزان این پایه مساله ساز شده و گلایه‌هایی را نیز به همراه داشته است

 

عاطفه خوافیان

با شیوع ویروس کرونا فعالیت همه بخش‌های جامعه تحت تاثیر قرار گرفت به ویژه اینکه با شروع  فصل امتحانات دانش‌آموزان، باید محتوای آموزشی در مدارس از سوی معلمان تکمیل می‌شد. با تعطیلی مدارس روش‌های آموزش تغییر کرد و از آن زمان برگزاری امتحانات و ارزشیابی‌های دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به شیوه‌های مختلفی مطرح شد.

با موافقت ستاد ملی کرونا، مدارس کشور به مدت یک ماه از ۲۷ اردیبهشت بازگشایی شد تا دانش‌آموزان برای رفع اشکال به مدرسه خود مراجعه کنند. وزارت آموزش و پرورش نیز شیوه‌هایی مختلف برگزاری امتحانات به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غیرحضوری را اعلام و شیوه‌نامه‌های برگزاری امتحانات دانش‌آموزان را به استان‌ها ابلاغ کرد.

با برگزاری امتحانات به صورت حضوری و مجازی بسیاری از دانش‌آموزان گلایه‌های خود مبنی بر دشوار بودن سطح سوالات به ما ارسال کرده تا به این گلایه و مشکلات رسیدگی شود.

جهت پیگیری مطالبات دانش‌آموزان، مصاحبه‌ای با رضا صابری تولایی مقدم، معاون آموزش متوسطه استان داشته که در ادامه به شرح گفت‌و گو می پردازیم:

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: به غیر از پایه دوازدهم،پایه نهم و دیگر میان پایه‌ها امتحانات معلم محور برگزار می‌شود.

به گزارش صبح امروز، رضا صابری تولایی در مصاحبه با خبرنگار این رسانه در پاسخ به گلایه‌های دانش‌اموزان مبنی بر دشواری سطح سوالات امتحانی افزود: در تمامی پایه‌ها به غیر از پایه دوازدهم، معلم برمبنای همان تدریس خود در زمان آموزش حضوری و غیر حضوری سوالات خودرا طرح می‌کند، که توجیهی جهت دشواری سوالات وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تمامی امتحانات از همان جزوه‌های آموزشی که دانش‌آموز در زمان آموزش حضوری و غیرحضوری فراگرفته مطرح می‌شود.

امتحان سخت پنجشنبه

تولایی  در خصوص سطح امتحانات پایه دوازدهم نیز توضیح داد: امتحانات این پایه در سطح سراسری و سوالات به صورت کشوری طرح شده و برگزار می‌شود و تا صبح روز ۷ تیر با بازدید و نظارت بر ۲یا ۳ حوزه در طی روزهای امتحانی از سطح سوالات و دشواری و نحوه برگزاری امتحانات و رعایت پروتکل‌ها با دانش‌آموزان ارتباط مستقیم برقرار می‌کنم.

وی بیان کرد: با توجه به ارزیابی انجام شده بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان از سطح سوالات طرح شده رضایت دارند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ابراز کرد: با توجه به امتحان زبان انگلیسی که در روز پنجشنبه به صورت سراسری برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم برگزار شد، سطح سوالات در یکی از بخش‌های این امتحانات دشوار بوده و احتمال می‌رود، این امتحان برای دانش‌آموزان این پایه مساله ساز شده و گلایه‌هایی را نیز به همراه داشته است.

اصلاحیه بارم نمرات امتحان زبان پایه دوازدهم

وی تبیین کرد: طبق گلایه‌های منعکس شده به اداره و بازرسی و نظارت مسئولان این گلایه و دشواری سطح امتحان مربوطه را به وزارت منعکس کرده و طبق مکاتبات قرار براین شد تا اداره سنجش و پایش وزارت‌خانه نتیجه در خصوص این امتحان اعلام شود.

صابری تولایی ادامه داد: احتمال اصلاحاتی در تصحیح اوراق امتحان مربوطه وجود داشته که به محض اطلاع این را جهت اجرا به ادارات ابلاغ  می‌کنیم اما احتمال برگزاری مجدد این آزمون به هیچ عنوان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: این اصلاحیه تنها در بخش‌های امتحانی و بارم این قسمت‌ها بوده و امکان برگزاری امتحان مجدد وجود ندارد.

معاون آموزش متوسطه استان مبنای  طراحی سوالات امتحانی را این گونه تشریح کرد: امتحانات در پایه دوازدهم به دو شکل و شیوه بوده، و ۱۶ نمره سوالات از ۸۰ درصد کتاب که توسط معلمان آموزشی به صورت حضوری آموزش داده شده که تقریبا همه دانش‌اموزان این اموزش را فرا گرفته اند، طرح می‌شود.

4نمره اختیاری در دست دانش‌آموزان برای تسهیل بیشتر شرایط امتحانی

وی بیان کرد: ۴ نمره دیگر به صورت اختیاری طراحی شده به این صورت که ۴ نمره از ۸۰ درصد کتاب طراحی شده و دانش آموز مخیر است انتخاب کند که این ۴ نمره را از قسمت ۸۰ درصد کتاب پاسخ بدهد یا از قسمتی که به صورت مجازی فراگرفته پاسخ بدهد.

صابری تولایی در خصوص تسهیل سوالات امتحانات نهایی اذعان کرد: سوالات امتحانات نهایی طبق استاندارها طراحی شده چرا که باید تمام سطوح دانش‌آموزی را پوشش بدهد، پس سطح متوسط دانش‌اموزان را در نظر می‌گیرد چون تمام دانش‌آموزان پایه دوازدهم به صورت متمرکز در یک زمان و ساعت مشخص درخصوص درس مربوطه و مشخص مورد آزمون قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: با توجه به شرایط خاص آموزش و پرورش در این سال تحصیلی، سیاست‌های طراحی سوالات طوری بوده که سوالات منطبق با آموخته‌های دانش‌آموزان باشد، و طی بررسی‌های انجام شده تا کنون اکثر دانش‌آموزان به غیر از سوالات درس زبان، از نوع طراحی سوالات رضایت داشته‌اند.

آموزش ترکیبی؛ سناریوی سال تحصیلی پیش رو

معاون آموزش متوسطه استان سناریوی پیش روی سال تحصیلی۹۹-۱۴۰۰ را تشریح کرد: طبق مصوبه ستاد مبارزه با ویروس کرونا، سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده و پنجشبه‌ها نیز به تقویم آموزشی کشور مجدد اضافه می‌شود و چنانچه وضعیت کشور همچنان در حالت هشدار و زرد باشد، طرح زوج و فرد تحصیلی اجرا می‌شود.

صابری تولایی توضیح داد: اگر وضعیت کشور در حالت قرمز باشد، سال تحصیلی جدید مطابق امسال به صورت کاملا مجازی و غیر حضوری برگزار شده و مدارس به شیوه حضوری تعطیل باشد که امکان اجرای این سناریو بسیار کم است.

وی ادامه داد: اما سناریویی که احتمال بیشتری جهت اجرای آن وجود دارد این است که وضعیت در حالت زرد بوده و دانش‌اموزان به صورت یک روز در میان در مدارس حضور پیدا کرده و در وضعیت زرد آموزش به صورت ترکیبی صورت می‌گیرد. صابری تولایی تاکید کرد: در حالت وضعیت زرد، جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی  کلاس‌های درسی به صورت زوج و فرد بوده بدین معنا که یک کلاس ۳۰ نفره،۱۵ نفر از دانش‌آموزان در روزهای فرد آموزش دیده و ۱۵ نفر دیگر در روزهای زوج تحت آموزش قرار بگیرند.

 

برچسب: آموزش، کرونا، امتحانات نهایی، زبان انگلیسی، خبر، وضعیت زرد،پروتکل بهداشتی، عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *