تولید ایران را چه شده است؟

مقصرافزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات کدام است ؟

  • قلم در ادامه نوشت پیش شرط تحقق انقلاب اقتصادی برای رسیدن به اقتصاد مقاوتی کاهش جدی هزینه مدیریت کشور که اکنون به بالاترین حد آن رسیده تا جایی که دیگر ریالی برای توسعه و عمران بجای نمانده است و قبول ریاضت توسط سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی از بالاترین رده تا پائین توسط مجلس شورای اسلامی و دولت آقای روحانی با حمایت و مدیریت مستقیم مقام معظم رهبری ، سرآغاز اقدامات تاثیرگذار بمنظور رسیدن به اقتصاد مقاومتی همزمان با کاهش هزینه مدیریت کشور می‌تواند مواردی ذیل باشد.

۱- توقف کامل دریافت (۹)درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده از تولید و تجارت

۲- محاسبه حق بنگاه‌های اقتصادی از درآمدهای طرح تعدیل اقتصادی از زمان شروع تاکنون و اختصاص آن به نوسازی صنایع و معادن و کشاورزی .

۳- اختصاص کل درآمد حاصل از تعرفه‌ها همراه با درآمدهای حاصل از کشف کالاهای قاچاق و جرایم مربوطه به مشوق‌های صادراتی بمنظور تولید کالای صادرات محور با هدف توسعه صادرات و کسب ارز حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی.

۴- ایجاد مشوق مالیاتی و تامین اجتماعی برای بنگاه‌هایی که کالا باهدف صادرات و بدون فروش در داخل کشور تولید کنند.

۵- اختصاص تسهیلات بلند مدت و بدون بهره از محل صندوق ذخیره ملی به بنگاه‌هایی که محصولات جایگزین کالای قاچاق تولید کنند مشروط به اینکه بتواند آن محصول را جایگزین کالای قاچاق کرده و محصولات مشابه تولید خود را از چرخه قاچاق به کشور خارج کنند .

۶- عدم حمایت از سرمایه گذاری بمنظور تاسیس واحدهای تولیدی و تکراری که باعث کاهش ظرفیت تولید واحدهای موجود میشود و تقویت برون سپاری تولید «تولید بدون کارخانه» با برند تجاری داخلی و صادراتی .

۷- تشویق و هدایت نقدینگی حوزه تجارت به حوزه تولید با صدور مجوز تولید بدون کارخانه ( برون سپاری تولید) برای صاحبان برندهای تجاری داخلی و صادراتی

۸- عدم اختصاص تسهیلات و حمایت از بنگاه‌هایی که توجیه اقتصادی نداشته و امکان بروزرسانی رقابت پذیری ندارند بویژه خودروسازان ، تولیدکنندگان سیمان ، فولاد و بعضی از صنایع پوشاک ، مواد غذائی ، مصالح ساختمانی ، دام و طیور بمنظور تقویت واحدهایی که توان بروزرسانی و رقابت پذیری دارند .

۹- اختصاص تسهیلات بلند مدت و بدون بهره از محل صندوق ذخیره ملی به واحدهای خودروسازی که بپذیرند خودرو با کیفیت و قیمت جهانی در بازار ایران عرضه کنند .

۱۰- یکسان سازی فوری نرخ ارز که در صورت تحقق اجرای مفاد ۱تا۶ هیچ‌گونه اثر تورمی نخواهد داشت.

۱۱- توقف سه تا پنچ ساله دریافت سود تسهیلات از واحدهای تولیدی که اقدام به بازسازی و نوسازی و به‌روز رسانی ماشین آلات تولید کنند.بودجه این مورد از محل مطالبات فروش نفت که در دوران تحریم‌ها در بانک‌های خارجی توقیف شده بود و خصوصی سازی واقعی بنگاه‌های دولتی می‌تواند تامین شود.

۱۲- ایجاد فضای امنیت برای کارآفرینان و دادن شخصیت و جایگاه اجتماعی و ارزش قائل شدن برای این سرداران اقتصادی کشور بر اساس رتبه بندی و اهمیت هر بنگاه اقتصادی بویژه تعداد کارگران تحت پوشش.

۱۳- ایجاد انگیزه برای بازگشت سرمایه ایرانیانی که از ترس و یا تحت فشار و یا تصور باغ سبز سرمایه خود را از کشور خارج کرده‌اند و باعث شده سهم ایجاد اشتغال میلیون‌ها جوان کشور از چرخه خارج و بیکاری در کشور به اوج خود برسد.

۱۴- مهم‌تر از همه؛ انتخاب مدیریت‌های کشور در رده‌های مختلف بر اساس ارزیابی توان اقتصادی و دوری جستن از نگاه‌های جناحی و گروهی بویژه برای پست‌های اقتصادی.

 

 

محمد حسین روشنک

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *