مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی خبر داد؛

تنظیم 15 پرونده تخلف لوازم خانگی از هفته گذشته تاکنون

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از اواسط هفته گذشته که بازدیدها از بازار لوازم خانگی شروع شده تا امروز، بالغ بر 100 مورد بازرسی از واحدهای عرضه‌کننده لوازم خانگی، شرکت‌ها و نمایندگی‌ها داشتیم که منجر به تنظیم 15 پرونده تخلف، عمدتا تحت عنوان گران‌فروشی شده است.

به گزارش صبح امروز و به نقل از ایسنا، مهدی مقدسی در خصوص نظارت بر بازار لوازم خانگی، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر، به ویژه هفته‌های اخیر، بحث افزایش قیمت در برخی کالاها را داشتیم، بیشترین تأثیر مربوط به کالاهای سرمایه‌ای به دلیل قیمت ارز بود که این افزایش‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

مقدسی با بیان اینکه «افزایش منطقی و تأثیر واقعی از افزایش هزینه‌ها در تهیه مواد اولیه اتفاق افتاده و تولیدکننده‌ها نباید اجازه سوءاستفاده دهند» عنوان کرد: ما این موضوع را رصد کردیم. در حوزه تولید تخلفات گسترده‌ای مشاهده نکردیم، بلکه به صورت جزئی بود، یعنی برخی شرکت‌ها یا واحدهای عرضه‌کننده موجودی قبل خود را با قیمت‌های جدید فروختند که این خود تخلف است.

مردم قبل از خرید لوازم خانگی به سامانه 124 مراجعه کنند

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت‌هایی که در سامانه 124 ثبت شده و ملاک عمل همکاران ما قرار می‌گیرد، می‌تواند مورد مطالعه و مطالبه‌گری مردم باشد که قبل از خرید لوازم خانگی اطلاعات قیمت را از سامانه 124 بررسی کنند. در سامانه 124 قیمت‌گذاری در زمینه کالاهای گوناگون از شرکت‌های مختلف انجام شده و این ملاک عمل قیمت‌ها است.

مقدسی بیان کرد: از اواسط هفته گذشته که بازدیدها از بازار لوازم خانگی شروع شده تا امروز، بالغ بر 100 مورد بازرسی از واحدهای عرضه‌کننده لوازم خانگی، شرکت‌ها و نمایندگی‌ها داشتیم که منجر به تنظیم 15 پرونده تخلف، عمدتا تحت عنوان گران‌فروشی شده است.

با عدم ثبت قیمت لوازم خانگی در سامانه 124 برخورد خواهیم کرد

مقدسی با اشاره به اینکه در حوزه تولید تخلفاتی داشتیم مبنی بر اینکه قیمت‌های خود را در سامانه 124 ثبت نکردند، تصریح کرد: اکنون نیز برخی واحدهای تولیدی در سامانه ثبت نکردند که برای برخورد با آنها مستقیم ورود پیدا می‌کنیم. شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی که تاکنون قیمت محصولات خود را در سامانه 124 ثبت نکرده باشند، باید قیمت‌های پیشنهادی را با رعایت بندهایی که مشخص کردند بر مبنای آخرین قیمت فروش بهمن‌ماه در سامانه 124 ثبت کنند، مگر اینکه در قیمت با خود سازمان حمایت هماهنگ کنند، در غیر این صورت تحت عنوان عرضه خارج از شبکه و اخلال در نظام عرضه و تقاضای بازار با هدف گران‌فروشی، با آنها برخورد خواهیم کرد.

شناسه‌دار بودن لوازم خانگی برای جلوگیری از تقلب و قاچاق است

وی در خصوص سامانه جامع انبارها و شناسه کالا، عنوان کرد: علاوه بر طرح نظارتی که در بخش گران‌فروشی در لوازم خانگی اتفاق افتاده، اول تیرماه آخرین مهلت طرح الزام شناسه‌دار بودن 9 قلم از لوازم خانگی از جمله یخچال و فریز، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، تلویزیون و ماکرویو بود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا به واحدهای عرضه‌کننده، واردکننده و تولیدکننده لوازم خانگی اعلام کرد، الزاما باید همه شناسه کالا را در رویت مشتری بگذارند، یعنی هر کالا که خریداری می‌شود یک کد شناسه کالا دارد که قابل استعلام و رصد است تا جلوی قاچاق و تقلب گرفته شود.

مقدسی افزود: در موقعیتی که افزایش قیمت در زمینه لوازم خانگی اتفاق افتاد، موضوع حاشیه‌ای تقلب نیز به وجود آمد که برخی افراد لوازم خانگی که با برندهای حذف شده از بازار تشابه ظاهری دارد، با تغییر نام با برند خارجی عوض می‌کنند و به نام برند خارجی که از بازار ما خارج شده، می‌فروشند. روزهای گذشته دو، سه مورد وجود داشت که در حال اقدام به تغییر اسامی بودند که کارگاه‌ها را شناسایی کردیم و پرونده آنها را تحویل دادسرای انقلاب دادیم، این افراد کسانی بودند که حتی تبلیغات تلویزیونی نیز انجام دادند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *