اعتراض در ارتفاعات

اواخر هفته گذشته اطلاعیه‌ای مبنی بر حضور سمن ها و فعالان محیط زیست در حمایت از حفظ ارتفاعات جنوبی قرار است درانتهای دلاوران که یکی از مسیرهای منتهی به ارتفاعات جنوبی مشهد است، تجمع کنند.

به گزارش صبح امروز تجمع کنندگان پلاکاردهایی مبنی بر ضرورت حفظ ارتفاعات جنوبی مشهد نیز به همراه داشتند، هم چنین در این تجمع که از حدود ساعت 9 صبح آغاز شد، ماموران نیروی انتظامی نیز حضور داشتند.

حجت الاسلام نصرا… پژمان فر نماینده مردم مشهد و کلات در این تجمع میکروفن به دست گرفت و گفت: نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام کسانی که در این پروژه مرتکب تخلف شده‌اند باید مجازات شوند تا درس عبرتی باشد برای سایر مدیران در این پروژه تا آنها بدانند ارتکاب به تخلف مطمئنا هزینه گزافی برای آنها در پی خواهد داشت.

اعضای سمن‌های مردم‌نهاد و محیط‌زیستی و نماینده مردم مشهد و کلات به همراه جمعی از استادان دانشگاه‌های مشهد در محل پروژه احداث پارکینگ کمربند جنوبی جمع شدند و ضمن بیان اعتراض خود مبنی بر ادامه یافتن کار تخریب این پروژه، از دستگاه قضایی خواهان مجازات عاملین تخریب ارتفاعات جنوبی شدند.
در این گردهمایی مردمی، نماینده مردم مشهد و کلات اظهار کرد:امروز همه در این محل از کوچک و بزرگ، زن و مرد جمع شده‌اند تا بر حفظ میراث طبیعی و منابع ملی خود تأکید داشته باشند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی بیان کرد: این اصل به‌صراحت حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی را به‌عنوان یک تکلیف برای آحاد ملت قرار داده است.

وی بابیان اینکه محیط‌زیست و منابع طبیعی یک کشور جزو منابع تجدید ناپذیر آن است تأکید کرد: احیای مجدد این منابع امکان‌پذیر نیست مانند میراث فرهنگی و آثار تاریخی و محیط‌زیست که متعلق به یک ملت در طول اعصار تاریخی گوناگون است و باید بدانیم در صورت نابودی آن امکان ساخت و بازآفرینی مجدد آن مهیا نیست.

تله‌ای به نام سیاسی کردن

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تأسف از بی‌اعتنایی که تاکنون در قبال میراث فرهنگی، تاریخی و محیط‌زیست کشور شده، تصریح کرد: تجربه هشت‌ساله من در مجلس نشان داده جریان‌های قدرت و ثروت عموماً به بهانه سیاسی کردن مسائل باعث قربانی شدن موضوعات مهم و اساسی شده‌اند، ما موارد بسیاری را داشته‌ایم که منابع ملی و مصالح مردم قربانی شد به دلیل اینکه عده‌ای توانستند این فضا را آلوده و سیاست زده کنند.

پژمانفر افزود: آخر این بازی که نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب است، بلکه جریان ثروت و قدرت و فساد قرار دارد و در آخر این ماجراها آن‌ها بردند و مردم ضرر کردند.

وی افزود: عده‌ای به من می‌گویند که چرا هم‌اکنون این موارد را می‌گویید و ما در پاسخ جواب می‌دهیم خیر هشت سال است که ما داریم می‌گوییم به شهرداری قبلی هم این موارد را متذکر شده‌ایم و مستندات این موضوع را ارائه خواهم کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد: با هرکسی که در این پروژه تخلف کرده، با او مخالفت کردیم و امیدواریم دستگاه قضایی با همه‌کسانی که در این پروژه مرتکب تخلف شده‌اند برخورد قضایی و جرم‌انگارانه انجام دهد، اجرای این پروژه جرم است و یک تصمیم غلط مدیریتی نیست بلکه وقوع جرم محرز است و باید مجرمان آن مجازات شوند.

برخورد قاطع دستگاه قضا با مجرمان پروژه کمربند جنوبی

پژمانفر با اشاره به یکی از اقدامات صورت گرفته در مجلس در خصوص طرحی که عدم اجرای قانون را جرم‌انگارانه تلقی می‌کند، اظهار کرد: کسی که قانون را اجرا نمی‌کند یک مجرم است و نباید تنها به عزل آن مدیر اکتفا کرد بلکه تمام کسانی که برای اجرای این پروژه مجوز دادند و در این تخریب‌ها شریک هستند و تصرفات را انجام دادند همگی مجرم تلقی می‌شوند و دستگاه قضایی باید با آن‌ها برخورد کند‌.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: تمام کسانی که در این پروژه مرتکب تخلف شده‌اند باید مجازات شوند تا درس عبرتی باشد برای سایر مدیران در این پروژه تا آن‌ها بدانند ارتکاب به تخلف مطمئناً هزینه گزافی برای آن‌ها در پی خواهد داشت، ما باید تلاش کنیم و سمن‌ها به نمایندگی از مردم از مسئولان قضایی بخواهند که کسانی که مرتکب این تخلف شده‌اند را فقط جابه‌جا نکنند بلکه برخورد قضایی با آن‌ها انجام شود و کیفرخواست برای آن‌ها صادر کنند، یقیناً این‌گونه برخورد با مجرمان این پروژه در کاهش جرم نیز مؤثر و نقش بازدارندگی از وقوع سایر تخلفات بعدی را دارد.

تحقیق و تفحص در مجلس در خصوص کمربند جنوبی مشهد

پژمانفر بابیان اینکه و نسبت به همین مستحدثاتی که در اینجا صورت گرفته در محاکم قضایی باید پیگیری کنیم، بیان کرد: من به‌عنوان نماینده مشهد به شما حاضرین قول خواهم داد یکی از کارهایی که در مجلس به‌زودی انجام خواهیم داد تحقیق و تفحص در مجلس در رابطه با تشکیل پرونده‌ای نسبت به تصرفات صورت گرفته در ارتفاعات جنوبی و کوه‌خواری‌هایی که در این زمینه انجام‌شده است و حتماً پرونده تشکیل خواهیم داد و به این موضوع به‌طور ویژه رسیدگی می‌کنیم تا بتوانیم جلوی کار را جدی‌تر و جامع‌تر بگیریم.

پژمانفر گفت: بعد از شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ظرف یک ماه پرونده تحقیق و تفحص را تشکیل می‌دهیم خوشبختانه سایر نماینده‌های مشهد در این خصوص با ما هم‌راستا هستند، این مقوله چپ‌ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد بلکه خواسته تمام نمایندگان است و قطعاً از همه آن‌ها امضا خواهیم گرفت و مشارکت آن‌ها را در این کارخواهیم داشت .

تخریبات در کمربند جنوبی متعلق به سال‌های گذشته است

مدیر پروژه ارتفاعات کمربند جنوبی هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: پروژه کمربند جنوبی قبلاً ۷۰ تا ۸۰ درصد کارهای آن انجام‌شده است و تخریب‌ها در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ به‌طور کامل صورت گرفته بوده و در انتهای سال ۹۶ این پروژه به علت تخلفات زیست‌محیطی توسط شورای حفظ حقوق بیت‌المال متوقف‌شده است.

رمضانی تصریح کرد: این شورا شهرداری مشهد را مکلف کرده است که پروژه کمربند جنوبی را به‌عنوان یک تفرجگاه استفاده کند از همین رو در دی‌ماه گذشته درخواست شهردار مشهد از ستاد تدبیر این بوده است که بخشی از این پروژه به طول ۱۲ کیلومتر به‌عنوان تفرجگاه و پارکینگ آماده‌سازی شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اخذ مجوزهای لازم از طرف شهرداری مشهد با ورود نماینده مشهد و کلات به این موضوع در ۲۳ اسفند ۹۸ باعث شد شهرداری از بخشی از مجوزهایی که داشت صرف‌نظر کند و مجوزی که در آن قرار بود کامل این مسیر را باز کند به این کار مبادرت نورزد.

مدیر پروژه ارتفاعات کمربند جنوبی اظهار کرد: جایی که الآن حضور دارید ورودی به این پارکینگ و تفرجگاه‌ها است ، برای حضور مردم حداقل‌هایی لازم است همان‌طور که نماینده مشهد گفت سرویس بهداشتی ساخته شود و لازم است آبی باید به دست مردم داده شود، تحلیل و راهبردهای نماینده مردم مشهد صحیح است ما در این پهنه نیازمند ساخت امکاناتی جهت رفاه حال مردم هستیم از همین رو در این پهنه، پنج خدمات رفاهی را در نظر گرفته‌ایم .

رمضانی افزود: این محلی که هم‌اکنون در آن حاضر هستید ورودی به کوه پارک است تا پابرهنگان و مستضعفان بیایند و از آن استفاده کنند و پهنه دیگری در انتهای بلوار نخل خواهد بود و یک‌ کیلومتر بالاتر پهنه‌ای تحت عنوان کودک و خانواده و در پل هاشمیه نیز پهنه‌ای برای رویدادها و اقدامات فرهنگی شهرداری در نظر گرفته‌شده است و قسمت بعدی که از قله زو است مسیری برای کوهنوردی و عموم مردم است.

گفتنی است در پایان این گردهمایی بیانیه‌ای قرائت شد و در بخشی دیگر نیز دوستداران محیط زیست برای دقایقی به صورت نمادین جلوی فعالیت بیل‌های مکانیکی و کامیون‌ها را گرفتند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *