مقایسه روزهای قرنطینه و رفع محدودیت‌ها در مهار کرونا در صبح امروز:

موج دوم کرونا در کمین مردم

کروناویروس‌ها (نام علمی: Coronaviruses)خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعه کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. کروناویروس‌ها در دههٔ ۱۹۶۰ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.این ویروس به‌طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند، با این حال تاکنون هفت کروناویروس منتقل شده به انسان، کشف شده‌است.
ووهان چین، مبدا شیوع کرونا
آخرین نوع آن‌ها، کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-2)، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهرووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.
از ۴۰ گونه مختلف خانواده کروناویروس، تاکنون هفت گونه منتقل شده به انسان کشف شده‌است که موجب بروز بیماری‌هایی همچون خانواده سرما خوردگی در انسان می‌گردند. گاهی برخی از کروناویروس‌ها به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و گاهی علائم خود را در روده و معدهافراد نمایان می‌کنند. علائم ویروس کرونا در ریه، معمولاً در سرماخوردگی‌های معمول و نوعی سرماخوردگی ترشح آور به نام پِنومونیا ظاهر می‌شودکه معمولاً در بیشتر افراد با سرماخوردگی ملایمی همراه است.
شروع کرونا در ایران
در ایران، در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸، به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار قم،شایعاتی دربارهٔ مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت. اما دانشگاه علوم پزشکی قم با تکذیب شایعات مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت‌شده به کروناویروس، اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده‌است. در تاریخ ۳۰ بهمن اولین موارد از کرونای جدید در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس، مثبت گزارش شده‌است. بیمارستان کامکار قم نیز بعنوان محل قرنطینه و مراجعه بیماران و موارد مشکوک به کرونا مشخص شد. در همین روز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که در چهار روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم و طی این مدت ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که امروز تست اولیه این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد.خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع آگاه در ۳۰ بهمن ادعا کرد که شش‌نفر هم در حال حاضر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری هستند که خانواده و نزدیکان این افراد در قرنطینه به سر می‌برند. در ۲ اسفند، با اعلام رسمی فوت شدن چهار نفر، ایران پس از چین بیشترین تلفات ناشی از کروناویروس را داشته‌است.
انتقال کرونا از ایران به ۱۶ کشور دنیا
تا روز نهم اسفند، ۱۶ کشور کانادا، لبنان، امارات، بحرین، کویت، افغانستان، عراق، عمان، پاکستان، گرجستان، چین، استونی، نیوزلند، بلاروس، بریتانیا و آذربایجان اعلام کرده‌اند که افرادی مبتلا به کروناویروس را شناسایی کرده‌اند که از مبدأ ایران آمده‌اند.
عامل کرونا در ایران
در تاریخ چهارم اسفند، وزیر بهداشت اعلام کرد که یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که سفرهایی به چین داشته‌است.
و در همان روزهای ابتدایی اسفند ماه سال گذشته، با توجه به شیوع کردنا در ایران، ستاد مبارزه با کرونا جهت مهار و پیشگیری از اپیدمی این ویروس منحوس تمامی مقاطع تحصیلی را تعطیل کرد.
بحران کرونا
ورود ویروس کووید-19 در اوایل اسفند سال جاری به ایران، کشور ما را با بحران جدید و جدی روبرو کرد که اگرچه وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها سعی بر کنترل و پیشگیری از این بیماری داشته اما این ویروس ناشناخته به سرعت در کل کشور شیوع پیدا کرده و به یک اپیدمی تبدیل شد.
آموزش و پرورش
هشدارهای بهداشتی مبنی بر پیشگیری از شیوع این بیماری به تنهایی کارساز نبوده ومسیولین ” به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان” مجبور به تعطیلی مدارس گرفته تا حداقل خطر را در بین دانش‌آموزان و مراکز تجمعی به حداقل برسانند اما این تنها دستورالعمل مبنی بر پیشگیری و کنترل این بیماری نشد و برگزاری هر تجمعی ممنوع اعلام شد و با هشدار “فعلا در خانه بمانید، خانه امن ترین مکان است” مردم را به یک قرنطینگی خانگی دعوت کردند اما با توجه به نزدیک بودن سال جدید و آیین سنتی عید نوروز، بسیاری از مردم هشدارها را جدی نگرفته و راهی بازارها و اماکن پر تردد شده که این عمل و بی توجهی عده‌از مردم تمام شهر و کشور را متضرر کرد؛ تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی برای فرهنگ‌سازی بهتر و بیشتر سفر هرساله خود به مشهد را لغو کردند.
آستان قدس رضوی
در ادامه این اقدام تولییت آستان قدس رضوی به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، برای حفظ سلامت زایران در ابتدا محدودیت‌هایی را برای زیارت در نظر گرفته و در نهایت مجبور به تعطیلی موقت حریم رضوی گرفته تا با این عمل مانع از سفر مردم از دیگر شهرها برای زیارت شده و اعلام کردند امسال تمام مراسمات نوروزی به صورت مجازی برگزار می‌شود.
استانداری
در همین راستا استاندار خراسان رضوی 67درصد سفرهای ریلی به مشهد را کاهش داده و در ورودی و خروجی‌های شهر نیز محدودیت و ممنوعیت را اعمال کردند.
وزارت بهداشت
اما تمام این‌ راهکارها به تنهایی کار ساز نبوده چرا که مردم با حاضر شدن در سطح شهر می‌توانند ناقل این بیماری باشند و همان‌طور که دکتر حریرچی، معاون وزیر بهداشت در سفر به مشهد و بازدید از مراکزی که بیماران کرونایی تحت کنترل و درمان بوده به صراحت اعلام کردند ظرفیت پزشکی مشهد محدود بوده و در صورتی که سفری به این استان صورت بگیرد فاجعه انسانی به بار می‌آید.
چند روز پیش وزیر بهداشت پس از سفر به مشهد جهت بازدید از وضعیت حریم رضوی و دستور بازگشایی ۲۴ ساعته حرم در جمع مدیران و خبرنگاران گفت: مردم مشهد دیگر از ماسک استفاده نکرده و از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خسته شدند.
نمکی بیان کرد: امکان اعمال محدودیت‌ها فعلا وجود نداشته اما اگر مردم به این بی توجهی ادامه دهند قطعا شاهد موج دوم کرونا بوده و فاجعه‌ای دیگر رخ می‌دهد.
معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی دکتر مهدی قلیان اول در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز در خصوص جهش‌یافتگی این ویروس گفت: این ویروس بر خلاف دیگر ویروس‌های هم‌خانواده خود یعنی ساس و مرس بر اثر گرما از بین نمی‌رود.
وی تصریح کرد: متأسفانه در نقاط گرمسیر کشور که دمای هوا، بالای 40 درجه است ما نیز شاهد پیک بیماری هستیم و ازآنجایی‌که این ویروس ناشناخته است امکان این وجود دارد که جهش‌یافته باشد و متأسفانه در بیمارستان‌های نقاط گرمسیر کشور ازجمله اهواز و خوزستان و بندرعباس افراد زیادی کرونا مثبت اعلام‌شده و بستری هستند، پس به گرم شدن هوا امیدی نداشته باشیم و از اصول اولیه بهداشتی غافل نشویم.
همه مبتلا به کرونا هستند
وی با اشاره به اینکه مشهد یک شهر فراملی است خاطرنشان کرد: ریشه‌کن کردن این ویروس امکان‌پذیر نیست چراکه هنوز واکسنی در اختیار نداریم پس وظیفه افراد جامعه این است که زندگی با کرونا را یاد بگیرند و به این باور برسند هر شخصی که روبه روی آن‌ها قرار دارد کرونا مثبت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
زندگی مسالمت آمیز با کرونا
قلیان ابراز کرد: حداقل بیست درصد از افراد جامعه ممکن است حامل این ویروس باشند و حتی با یک گفت‌وگوی ساده بین دو نفر که فاصله آن‌ها کمتر از یک متر و بیست سانت است، از فرد بیمار به فرد سالم این ویروس منتقل شود، پس اولین و ساده‌ترین راهکار پیش‌گیری، این است که در اماکن عمومی، افراد، حتماً از ماسک استفاده کنند مخصوصاً زائرینی که به حرم مطهر مشرف می‌شوند، با توجه به اینکه از تمام نقاط کشور زائر داریم. پس بااین‌حال، وضعیت مشهد هم در حد قرمزاست چراکه یک شهر فراملی می‌باشد و ما از زائرین و مجاورین و همشهریان مشهدی تقاضا داریم که در مرحله اول از ماسک و بعد شستشو با آب و صابون و یا ماده ضدعفونی را فراموش نکرده و به فکر سلامتی خود و هم نوعانشان باشند.
مهار یا موج دوم کرونا؟
رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی جدی گرفتن این ویروس را ضروری دانست و افزود: در مشهد هنوز موج دوم کرونا با باز شدن مراکز عمومی و برداشته شدن محدودیت‌ها، اتفاق نیفتاده اما همچنان که از جنوب کشور آغازشده است قابل پیش‌بینی است، اگر مردم اصول اولیه بهداشتی را جدی نگیرند موج دوم کرونا به شکل قوی‌تر از موج اول آن گریبان گیر همشهریان مشهدی خواهد شد پس انتشار و جهش‌یافته شدن ویروس به رفتار مردم برمی‌گردد.
وضعیت مطلوب بیمارستان‌ها در خصوص کرونا
دکتر قلیان اول در خصوص وضعیت بخش بستری استان اعلام کرد: بیماری کرونا در مشهد در بخش بستری در حد مهار است، درواقع معیار ما از کلمه مهار بدین معنا است که ما جوابگوی ورودی و خروجی بیمارانمان هستیم پس به معنای صفر شدن نیست و در طول روز به‌طور میانگین حدود هفتاد تا هشتاد بیمار با علائم بیماری تنفسی در بخش‌های بستری زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پذیرش می‌شوند که این تعداد به‌صورت پراکنده در بیمارستان‌های کل تحت پوشش هستند که شامل برخی شهرستان‌ها و مشهد می‌باشد.
بستری روزانه ۷۰ تا ۸۰ مورد کرونا
وی افزود: از این تعداد که به‌طور میانگین هفتاد تا هشتاد مورد برآورد می‌شود که در بخش‌های بالینی بستری هستند و مشکوک به این بیماری می‌باشند، ممکن است پانزده تا بیست مورد تست کرونای آن‌ها مثبت باشد که در سامانه سینا توسط همکاران ما، خانواده‌ها و محل زندگی آن‌ها غربالگری می‌شود، همچنین غیر از موارد بستری‌شده، تست سرپایی در مراکز ما از افراد مشکوک می‎گیرند که وضعیت افراد جامعه سنجیده شود و به‌طور میانگین از 250 تا 300 نمونه در روز، هشتاد تا صد مورد، مثبت اعلام می‌شود که در ظاهر حال عمومی آن‌ها خوب است اما تست حلق و بینی آن‌ها مثبت شده و این بدان معناست که هنوز چرخه انتقال ویروس در سطح شهر وجود دارد.
کاهش چرخه انتقال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی
معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی بیان کرد: زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا بدین معنا است که با توجه به نیازهای روزمره خود در مراکز عمومی می‌توانیم تردد داشته باشیم اما در اولین مرحله از ماسک استفاده کرده تا چرخه انتقال را از صد به ده درصد برسانیم و دوم از تماس دست‌ها با چشم و بینی و گوش خودداری کنیم، سوم اینکه برای حفظ سلامت خود و عزیزانمان فاصله اجتماعی را از یاد نبریم و از تجمعات بپرهیزیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *