معاون گردشگری خراسان رضوی: یک سوم واحدهای اقامتی در خراسان رضوی بازگشایی شده اند

گردشگری مشهد در برزخ کرونا

علی نژاد

یک‌ سوم از مجموع واحدهای اقامتی مجوزدار در سطح استان که پیش از این بخاطر بحران بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا تعطیل شده بودند فعال شده و هم‌اینک در حال خدمت‌رسانی به متقاضیان هستند اما با توجه وضعیت آمار اقامت‌ها در استان به نظر می‌رسد هنوز گردشگری استان و به ویژه مشهد در برزخ کرونا قرار دارد.

به گزارش صبح امروز امیر سزاوار رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص بازگشایی هتل‌های استان اظهار کرد: پس از ابلاغ دستور بازگشایی تاسیسات گردشگری و واحدهای اقامتی، اکثر هتل‌ها برای بازگشایی مجوز داشته و می‌توانند فعالیت کنند، اما برخی از هتل‌ها با توجه به شرایط خلوتی شهر و کمبود مسافر ترجیح داده‌اند در حال حاضر واحد اقامتی‌شان را باز نکنند و پذیرش مسافر نداشته باشند.

وی افزود: برخی از واحدهای اقامتی نیز از فرصت تعطیلات در این چندماه، برای تعمیر واحد اقامتی خود استفاده کردند، اما عمده واحدهای اقامتی و هتل‌ها به دلیل نبود مسافر در مشهد هنوز بازگشایی نشده‌اند؛ چراکه موضوع تامین آب، برق و… در این شرایط برایشان دشوار است.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نیمی از هتل‌های شهر باز هستند؛ اما مسافری وجود ندارد، درصد اشغال به قدری پایین است که بسته بودن یا باز بودن هتل تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ البته بازگشایی کامل هتل‌ها نیز به بازگشایی کامل حرم مطهر بستگی دارد؛ چراکه بازگشایی کامل حرم وضعیت متفاوتی را نسبت به این روزها رقم خواهد زد.

به دلیل درصد پایین مسافر، بسته بودن هتل‌ها به صرفه‌تر است

سزاوار ادامه داد: البته با توجه به این که وضعیت بیماری در استان در روزهای متفاوت، متغیر است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که پس از این چه اتفاقی رخ خواهد داد و یا درصد اشغال چه مقدار افزایش پیدا خواهد کرد. اما در حال حاضر درصد اشغال مسافران به قدری پایین است که بسته بودن واحد اقامتی مسلما به صرفه‌تر است.

وی عنوان کرد: درصد اشغال در هتل‌ها بر اساس میانگین مسافر محاسبه می‌شود و زمانی که احساس می‌کردیم مانند عید فطر وضعیت اشغال بهتر شود، درصد اشغال هتل‌ها بر اساس آمار چیزی حدود ۵ درصد بود، اما این میزان از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی ۱۲ درصد اعلام شد که این اختلاف حداکثری در آمار اعلام شده بر این اساس است که اداره‌کل میراث فرهنگی آمار اشغال را با توجه به هتل‌های بازگشایی شده برآورد کرده و ما بر اساس تمام هتل‌ها محاسبه می‌کنیم.

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اضافه کرد: حقیقت امر این است که هیچ فرقی در اصل ماجرا به وجود نمی‌آید؛ چراکه درصد اشغال کمتر از ۶ یا ۱۲ درصد هیچ تاثیری ندارد. به طور کلی هتل‌های پنج ستاره باید بالای ۶۰ درصد، هتل‌های چهار ستاره بالای ۵۰ درصد و هتل‌های سه یا دو ستاره بیش از ۳۰ درصد اشغال باشند تا به سوددهی برسند که در این مدت به هیچ‌کدام از این ارقام نرسیده‌ایم.

سزاوار در خصوص رزرو هتل‌ها برای تعطیلات پیش رو ادامه داد: برای تعیطلات پیش رو نیز من به شخصه چشم‌انداز مثبتی را نمی‌بینم؛ چراکه تعداد رزروها نشان می‌دهد درصد اشغال بسیار پایین خواهد بود. وضعیت آینده غیرقابل پیش‌بینی است و منتظر هستیم که حرم به طور کامل بازگشایی شود تا پس از آن تشخیص دهیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

وی در مورد پروتکل‌های ابلاغ شده در هتل‌ها تشریح کرد: پروتکلی به طور سراسری از سوی شبکه بهداشت و درمان کشور تهیه و به میراث فرهنگی ابلاغ و این اداره کل نیز آن را به تشکل‌ها و جامعه‌های مربوطه ابلاغ کرده است. ما نیز به اعضایی که قصد بازگشایی دارند اعلام کرده‌ایم. البته تمام هتل‌های ما پروتکل را به صورت کامل رعایت می‌کنند و پذیرش میهمان نیز در هتل‌ها بر اساس قوانین موجود در پروتکل‌ها انجام می‌گیرد.

ناظران اداره میراث و جوامع کار نظارت بر هتل‌ها را بر عهده دارند

رئیس هیات‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی نظارت بر رعایت پروتکل‌ها را کار تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: این کار باید توسط شبکه بهداشت و درمان انجام شود، با این وجود دستگاه‌های نظارتی دیگری نیز وجود دارد. مانند بازرسان میراث فرهنگی، جوامع و تشکل‌ها که حدود ۴۰ نفر از این دستگاه‌ها انتخاب شده و کار نظارت بر هتل‌ها را بر عهده دارند.

سزاوار ادامه داد: البته در هتلی که کمتر از ۶ درصد اشغال دارد و این میزان برای یک هتل به منزله صفر در نظر گرفته می‌شود، رعایت پروتکل معنایی پیدا نمی‌کند؛ چراکه مهمان یا مسافری در هتل وجود ندارد، البته تمام پروتکل‌هایی که ابلاغ شده است در تمام هتل‌هایی که پذیرش مسافر دارند، رعایت می‌شود.

وی مدعی شد: در حال حاضر پرسنلی که باید از صندوق بیمه بیکاری حقوق دریافت می‌کردند، نزدیک به چهار ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند، این در صورتی است که قبلا پرداخت‌های لازم برای این بخش توسط کارفرما انجام شده است.

وضعیت فعالیت واحدهای اقامتی استان؟

هم چنین یوسف بیدخوری روز گذشته با بیان این مطلب افزود: تاکنون در این چارچوب ۵۸۹ واحد از مجموع هزار و ۶۸۴ هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر موجود در خراسان رضوی، بازگشایی شده اما بقیه آنها هنوز وارد عرصه فعالیت نشده‌اند.

وی ادامه داد: ۵۸۹ واحد اقامتی شامل هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر، اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر مجوزدار از ۱۱ خرداد ماه جاری با توجه به سه روز تعطیلات رسمی فعالیت خود را در خراسان رضوی از سر گرفتند.

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ایت تعداد واحد اقامتی رسمی ظرف روزهای ۱۱ تا ۱۶ خرداد ماه جاری میزبان ۳۳ هزار و ۴۰۰ نفر مسافر بودند.

وی افزود: در پی بازگشایی یک سوم هتلها، هتل‌آپارتمانها، مهمانپذیرها، اقامتگاههای بومگردی و خانه مسافرهای خراسان رضوی ظرف روزهای اخیر در مجموع حدود ۱۳ درصد گنجایش آنها تکمیل شد.

بیدخوری گفت: میانگین تعداد مسافرانی که ظرف پنج روز اخیر در واحدهای اقامتی خراسان رضوی مقیم شدند به شش هزار و ۶۷۸ نفر در هر روز رسید.

وی افزود: ۷۹ هتل، ۱۰۵ هتل‌آپارتمان، ۱۲۸ مهمانپذیر، ۱۸۸ خانه مسافر و ۸۹ اقامتگاه بومگردی هم‌اینک در مشهد فعالیت دارند و در چرخه خدمت به مسافران هستند.

تدوین پروتکل‌های بهداشتی زائران و گردشگران سلامت خارجی

هم چنین معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از تدوین پروتکل‌های بهداشتی زائران و گردشگران سلامت خارجی خبر داد.

محمد صادق براتی روزگذشته  در نشست با مدیران مرتبط با حوزه گردشگران سلامت خارجی اظهار کرد: پروتکل‌های بهداشتی زائران و گردشگران سلامت خارجی ظرف چند روز آینده در استان تدوین و به عنوان پیشنهاد به ستاد ملی کرونا ارسال می‌شود.
وی افزود: با توجه به شرایط کرونا، دو ملاحظه مهم در تدوین دستورالعمل‌های جامع بهداشتی باید مد نظر قرار گیرد، گردشگران سلامتی که وارد کشورمان می‌شوند اطمینان داشته باشند که در فضایی سالم و ایمن می‌توانند پیگیر امور مربوط به درمان خود باشند و بالعکس سازوکار تعریف شده ما به گونه‌ای باشد که اطمینان داشته باشیم گردشگر سلامت ما ناقل بیماری کرونا نباشد که این مستلزم تدوین پروتکل‌های دقیق و کنترل‌هایی در مبدا است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در شیوه‌نامه‌های تدوین شده، ملاحظات لازم جهت پذیرش گردشگران سلامت در مطب‌ها و کلینیک‌های شخصی در نظر گرفته شود تا از بروز برخی تخلفات جلوگیری شود.
براتی با اشاره به ثبت نام حدود دوهزار نفر از راهنمایان و لیدرهای گردشگران سلامت و لزوم آموزش آنان تصریح کرد: آموزش‌های لیدرهای گردشگران سلامت هم با توجه به ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا درباره اعلام زمان بازگشایی آموزشگاه‌ها، به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی تاکید کرد: آموزش راهنمایان و لیدرهای گردشگران سلامت توانست هم افراد درگیر در این موضوع را شناسایی نماید و هم از بروز برخی مشکلات در این حوزه جلوگیری کند.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم زیادی از گردشگران سلامت استان از کشورهای افغانستان و عراق هستند، لذا پرداختن به مشکلات و موانع این حوزه‌ها در شرایط خاص کنونی به خصوص گردشگران سلامت کشور افغانستان مهم و اساسی است.
براتی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم طرح مبدا به مبدا زیارت را در حوزه گردشگری سلامت نیز پیاده و فرآیندهایی برای آن تعریف نمائیم، می‌توانیم اطمینان مناسبی برای پیگیری طرح‌های گردشگری سلامت داشته باشیم، به طوری که تمام اقدامات گردشگر از زمان ورود و پیگیری امور مربوط به درمان تا لحظه خروج از کشور را پیگیری و رصد نمائیم.
در ادامه این نشست، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در حوزه گردشگری سلامت استان اظهار کرد: با توجه به تقاضای بالای گردشگران سلامت افغانستان برای حضور در ایران و نیز تلاش‌های کشورهای همسایه برای جذب بازار این حوزه، ضروری است با تدوین پروتکل‌های بهداشتی مناسب از این ظرفیت اقتصادی مطلوب استفاده نماییم.
بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، صدیقی‌فر تاکید کرد: اگر فرآیندهای لازم برای این مسیر توسط دستگاه‌های متولی تدوین شود و این دستورالعمل‌ها طی ابلاغیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه ابلاغ شود، ما آمادگی داریم با تمام توان در این مسیر همکاری لازم را داشته باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *