بررسی چالش‌های آموزشی کشور در بهارستان

معلمی که در اسنپ کار می کند، نمی تواند مربی خوبی باشد

مطالبات معلمین و چالش‌های آموزشی کشور همواره یکی از موضوعات مورد بحث در ادوار مجلس شورای اسلامی بوده‌است و در مجلس یازدهم نیز خیلی زود پای وزیر را به صحن مجلس بازکرد.

جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش در مورد مسائل آموزشی و مشکلات فرهنگیان از دستور کارهای نمایندگان بود.

در جلسه علنی روزگذشته وزیر آموزش و پرورش هم ضمن حضور در مجلس جهت ارائه گزارش در مورد مسائل آموزشی با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با اشاره به نحوه تدوین و تصویب آن این سند را مبنای تحولات آموزش و پرورش دانست و گفت: سخن گفتن از اسنادی مثل ۲۰۳۰ در شرایطی که سند مذکور مبتنی بر نیازهای جامعه و ارزش‌های انقلابی و اسلامی است، سخنی گزاف و بیهوده است.

محسن حاجی میرزایی در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: باید برای آموزشیاران نیز ۲۰ تیرماه آزمون برگزار کنیم. برای شروع سال آینده ۱۹۷ هزار معلم کمبود داریم برخی از دانشگاه فرهنگیان، برخی را از ماده ۲۸ و برخی دیگر را از طریق همین معلمین حق‌التدریسی تامین خواهیم کرد.

۲۵ درصد بودجه کشور به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شود

پس از صحبتهای اولیه وزیر آموزش و پرورش، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از ۷ درصد از بودجه کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده می شود در حالی که این وزارتخانه به ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه کل کشور نیاز دارد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چگونه بدون دادن اعتبار، تامین نیرو، پرداخت حقوق معلم و ساخت مدرسه می توان از آموزش و پرورش انتظار تربیت دانش آموزان را داشت، افزود: دولت تلاش خود را برای ارتقای بودجه این وزارتخانه انجام داده و حال نوبت مجلس است تا با حذف ردیف های اعتباری زائد از بودجه سایر وزارتخانه ها، اعتبارات آموزش و پرورش را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه نظارت دقیقی بر مدرس غیردولتی نمی شود، اظهار کرد: در حال حاضر معلمان به صورت قرارداد رسمی، حق التدریسی، نهضتی و سرباز معلم فعالیت می کنند، چگونه می توان انتظار داشت فردی که امنیت شغلی نداشته، بتواند با حداقل امکانات به درستی به وظایف خود عمل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دریافتی فردی که دکتری داشته و در آموزش و پرورش فعالیت می کند، 50 درصد هیات علمی های دانشگاه است، حال چگونه این فرد انگیزه لازم برای آموزش به دانش آموزان را داشته باشد، اضافه کرد: اگرچه مجلس دهم برای تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی، پیش دبستانی و… قانون تصویب کرد، اما در حال حاضر با برگزاری آزمونی غیرمنصفانه این افراد از استخدام در وزارت آموزش و پرورش جا مانده اند.

مهدی عسگری نماینده کرج هم تاکید کرد که باید وزارت آموزش و پرورش مشکلات استخدامی و معیشتی معلمان را رفع کنند تا آنها بتواند به رسالت اصلی خود یعنی پرورش نیروی انسانی بپردازند.

بیشتر مدارس در مناطق محروم تخریبی هستند

همچنین جلال محمودزاده نماینده محمودآباد از وضعیت مدارس در مناطق محروم انتقاد کرد و گفت که وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی در مدارس کانکسی، کپری و خشت و گلی چه کرده است.

معلمی که عصرها در اسنپ کار می کند، نمی تواند مربی خوبی باشد

در ادامه بررسی مسائل حوزه آموزش و پرورش، نماینده مردم کاشمر خواستار توجه به وضعیت معیشتی فرهنگیان شد. حجت‌الاسلام نیک‌بین با بیان اینکه معلمی که عصرها در اسنپ کار می کند، نمی تواند مربی خوبی باشد، تصریح کرد: آیا نظارتی بر وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی با دریافتی ۵۰۰ هزار تومان دارید.

نماینده مردم کاشمر با بیان اینکه چرا طرح رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق آنها اجرایی نشده، افزود: حقوق یک معلم بازنشسته از کارگر ساده نیز کمتر است. این در حالی است که در قانون تاکید شده که حقوق بازنشستگان تنها درصد از کارمندان کمتر باشد. آیا در حال حاضر حقوق معلمان بازنشسته 10 درصد از حقوق کارمندان کمتر است؟  یا 50 درصد؟

وی اظهار کرد: در حال حاضر حقوق فردی که دکتری داشته و در دانشگاه تدریس می کند با معلمی که دکتری دارد، تفاوت چشمگیری دارد.

نگذارید صندوق فرهنگیان جولانگاه نیروهای سیاسی شود

علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک هم از دولت خواست صندوق فرهنگیان را از وجود نیروهای فاسد و سیاسی پاکسازی کند و گفت: آموزش در کنار بهداشت و امنیت از مهم‌ترین کارهایی است که دولت‌ها موظف به انجام آن هستند. وضع مناسب انسانی در آموزش و پرورش و عدم تناسب روند بازنشستگی نیروها با جذب نیرو باید مورد توجه قرار گیرد. ما تعداد زیادی کمبود نیرو در حوزه آموزش داریم و در استان مرکزی نیز بیشترین کمبود در این حوزه وجود دارد که نیاز است مجوز استخدام بیشتری به استان داده شود.

معلمی با دغدغه معیشت، نمی تواند نیروی کارآمد تربیت کند

همچنین انور حبیب‌زاده بوکانی نماینده مردم بوکان تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی سالم و کارآمد محرک چرخ توسعه کشور است و معلمانی که در این امر نقش بسزایی دارند باید درامنیت شغلی باشند.

تا مهرماه سال جاری، تکلیف حق‌التدریسی‌ها را تعیین کنید

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز  خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مطالبات نیروهای حق‌التدریسی تعیین تکلیف آنها در مهرماه جاری است. اگر این اقدام به سال آینده موکول شود، سوال از وزارتخانه شما را در مجلس شورای اسلامی کلید خواهیم زد.

دلیل رشد قارچ گونه مدارس لاکچری چیست؟

علی خضریان نماینده مردم تهران نیز با طرح این پرسش که دلیل رشد قارچ گونه مدارس لاکچری چیست؟ تاکید کرد که وظیفه حکومت فراهم کردن وسایل آموزش رایگان تا پایان تحصیلات متوسطه است، اما روز به روز با رشد مدارس لاکچری از این هدف فاصله گرفته ایم.

راه اندازی شبکه تلویزیونی شاد در نقاط مختلف کشور تداوم داشته باشد

در واکنش به سخنان وزیر آموزش و پرورش، غلامرضا نوری قزلچه نماینده مردم بوستان آباد گفت: امیدواریم موضوع  راه اندازی شبکه تلویزیونی شاد در نقاط مختلف کشور تداوم داشته باشد و آموزش غیر حضوری در مناطق محروم با کمک دولت تداوم پیدا کند. موضوع اجرای رتبه بندی معلمان نیز شروع خوبی داشت و اقدامات خوبی نیز صورت گرفت ولی اشکالاتی دارد که لازم  است برای رفع آن اقدامات لازم مبذول گردد.

بیمه طلایی فرهنگیان به بیمه بلااستفاده تبدیل شده است

در ادامه جلسه علنی کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد با اشاره به مشکلات فرهنگیان عنوان کرد: بیمه تکمیلی و طلایی فرهنگیان به بیمه خاکستری و بلااستفاده تبدیل شده که نیاز به اقدام و توجه دارد.

دانشگاه فرهنگیان را قربانی جریان‌های سیاسی نکنید

نماینده مردم شیراز هم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا جامعه یک میلیونی شما از نوع مدیریت رنج می‌برد؟ چرا شما به دنبال دفاع از حقوق نیروهایتان نیستید؟

ابراهیم عزیزی افزود: اساسا در دولت آقای روحانی وزارت آموزش و پرورش، وزارتخانه‌ای در اولویت نبوده و همیشه در حاشیه بوده است. سزاوارترین اقدام شما این است که آموزش و پرورش را در اولویت قرار بدهید. نمی‌دانم قادر به این کار هستید یا نه.

در دوره مسئولیتم هیچ عزل و نصب سیاسی نداشتم

پس از استماع اظهارات نمایندگان درباره مسائل حوزه آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی گفت:کمتر از یک سال پیش رای اعتماد گرفتم و گفتم که سیاسی نیستم وکوچکترین ماموریت سیاسی ندارم و کوچکترین اقدام سیاسی نمی‌کنم. همکارانم را هم منع کردم زیرا اینجا نهاد تعلیم و تربیت است و باید مورد اعتماد قاطبه مردم باشد هیچ عزل و نصبی در آموزش و پرورش در دوره من با انگیزه سیاسی انجام نشده و نخواهد شد.

وزارت آموزش و پرورش برای مشکلات بنیادینش فکر جدی کند

در جمع بندی موضوعات مطرح شده، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس تاکید کرد که وزارت آموزش و پرورش با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل مشکلات بنیادین این وزارت‌خانه فکر جدی کرده و نقش مجلس را در آن روشن کند.

تفسیر قانون با مجلس است نه مجری

وی همچنین با تاکید بر اینکه کار تفسیر قانون بر عهده مجلس است، گفت: وزیر آموزش و پرورش لابه‌لای صحبتهایشان موضوعی را گفتند که مجری، قانون را تفسیر می کند این حرف غیر دقیقی است تفسیر قانون با مجلس است. مجری می تواند دستورالعمل و بخشنامه، آن هم به شرط تطبیق با قانون تصویب کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *