شهردار در پاسخ به سوال صبح امروز مطرح کرد

طرح های تفصیلی دزد گیر فساد در شهرداری  

مریم اصغری

روز گذشته چهارمین نشست خبری  شهردار مشهد به همراه شورای معاونان شهرداری مشهد در محل سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی  برگزار شد، شهردار مشهد گفت: مطالبه‌گری در زمینه ارائه طرح تفصیلی به شورا، اساس اقدامات اصلاحی به ویژه در زمینه مبارزه با فساد است.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا کلایی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر تذکر عضو شورای شهر با موضوع تاخیر در ارسال طرح‌های تفصیلی و زمان ارائه طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه به شورای شهر اظهار کرد: ما طرح تفصیلی اول را ارائه داده‌ایم و در شورا در حال بررسی است، این طرح سه مرحله دارد. ما طرح را تهیه و در مجموعه به تصویب می‌رسانیم و شورا آن را تایید کرده و سپس به کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری تحویل می‌شود. طرح اولیه را به صورت موازی هم برای شورا و هم برای ستاد فرستادیم و برنامه ریزی ما، برای ارائه طرح به شورا بهمن ماه امسال است. اما در این بین، اعتقاداتی مبنی بر اینکه  انسجامی برای رسیدگی به طرح تفصیلی به ویژه در نهادهای بالادستی یعنی شورا و کمسیون ماده ۵ وجود ندارد، مطرح است.

کلایی با اشاره به چالش های نبود طرح تفصیلی مصوب و ملاک عمل اشاره کرد و ادامه داد: ما دائم ابراز می‌کنیم که اگر قرار است جلوی فساد را بگیریم و قابل برنامه ریزی باشد و اوضاع بر روال خود پیش برود، ناچاریم طرح تفصیلی داشته باشیم و ضرورت این مسئله کتمان نشدنی است. اما ضرورت این قضیه هنوز درک نشده است و وظیفه ما در این زمینه این است که با مشاهدات همراه باشیم و طرح‌ها را تهیه و ارائه کنیم. امیدواریم که تا بهمن ماه این اتفاق بیفتد و بدون شک این موضوع مستلزم ادامه‌دار بودن مطالبه‌گری‌ها است، چراکه اساس خیلی از اقدامات اصلاحی ما به ویژه مبارزه با فساد همین است.

نمی‌خواهیم بدهی برای دوره‌های بعدی ایجاد شود

شهردار مشهد در ادامه به بدهی‌های شهرداری در آغاز دوره پنجم شورای شهر اشاره کرد و افزود: زمانی که به مدیریت شهری رسیدیم با حجم سنگینی از بدهی مواجه بودیم، حدود 5 هزار و 800 میلیارد تومان به بانک‌ها و هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داشتیم و 83 دستگاه به ما کمک کردند تا این بدهی‌ها را پرداخت کنیم، ظرفیت‌های اقتصادی که ایجاد شد، ظرفیت‌های مناسبی بود و توانستیم بخشی از بار اداره شهر را بر دوش درآمد پایدار بگذاریم و بخشی نیز از محل سرمایه‌گذاری‌ها باشد. در همین زمان حدود 30 پروژه‌ای که سبب بلوکه شدن دارایی ما شده بود، تعیین تکلیف شد و با آزادسازی آن منابع به پروژه‌های عمرانی فکر کردیم. در این بین اگر هر پیمانکاری بگوید به دلیل کمبود بودجه بدهی معوق از شهرداری دارد، شخصا پاسخگو هستم. این اقدامات در حالی است که هیچ دوره‌ای در مشهد نبوده که کمتر از 400-500 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار نباشد. یکی از تلاش‌های ما این است که هیچگونه باری بر دوش دوره بعدی نباشد و در این راستا امروز هیچگونه بدهی معوق در شهرداری مشهد وجود ندارد.

وی افزود: مدیریت شهری باید متولی همه مسائل در شهر مشهد باشد، ولو اینکه وظایف صریحش هست یا نیست. ما متولی این هستیم که رشد اقتصادی در شهر مشهد افزایش یابد و اشتغال ایجاد شود. ما هماهنگ‌کننده هستیم و باید تمامی مدیران، دستگاه‌ها، بخش خصوصی و ذی‌نفعان را بر سر اهداف واحدی همگرا کنیم. ما بیان کردیم که سیاست انبساطی مالی اتخاذ می‌کنیم، مدیریت شهری پروژه‌هایی راه می‌اندازد، تامین‌کنندگان منابعی به دست می‌آورند و تولید بسیاری انجام می‌دهند. در فرآیند پروژه‌های عمرانی، حدود 10 هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم. مجموعه پروژه‌هایی که تعریف کرده یا خواهیم کرد، تا پایان این دوره مدیریت شهری اجرا خواهند شد و همچنین برای پروژه‌های بلند مدت نیز پیش پرداخت آن‌ها را انجام خواهیم داد. زیرا نمی‌خواهیم بدهی برای دوره‌های بعدی ایجاد شود و تمام پرداخت‌ها باید به روز باشد.

روزانه 11میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر

کلایی با اشاره به اینکه بیشترین تاخیر در اجرای پروژه‌های شهرداری، 11روز بوده است، گفت: تاخیر پروژه‌های شهرداری هیچگاه حتی به یک ماه نرسیده است و هدف ما جز رفاه مردم و پیشرفت شهر مشهد نیست.

شهردار مشهد هزینه نگهداری شهر تا پایان سال 96 را روزی 3 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این رقم به روزی 11 میلیارد تومان رسیده است و به دلیل ویروس کرونا در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود 20 درصد کاهش درآمد داشته‌ایم.

چالش‌های پیش رو هماهنگی عناصر مختلف تصمیم‌گیری

شهردار مشهد در ارتباط با بافت پیرامون حرم گفت: بافت پیرامون حرم مطهر، دارای سابقه طولانی است و ما با پروژه‌ای مواجه هستیم که سرعت رسیدن به اهداف، افراد را راضی نکرده است. نیازمند هماهنگی میان عناصر مختلف تصمیم‌گیری هستیم و این بحث با چالش‌هایی مواجه است.

کلایی ادامه داد: اولین چالش بین استان خراسان رضوی و تهران است که تصمیم‌گیری به عهده کدام نهاد است. چالش بعدی تامین منابع مالی است که آیا برای این تصمیمات اتخاذ شده است یا خیر؟ چالش بعدی نگاه به آینده یا گذشته است که برخی معتقدند نگاه به گذشته و ریشه یابی درآن زمان کار را طولانی کرده و روش صحیح نگاه به آینده است. این چالش‌ها سبب گروه‌ بندی در طرح شده است و نمی‌توان پیش بینی کرد که کدام یک از آنها غلبه خواهد کرد، به همین دلیل پیش بینی من این است که فرآیند چالش‌ها  همچنان زمان‌بر باشد. به طور طبیعی در فرآیند تصمیمات کلان ذی‌نفعان بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود هیچ یک از نهادها به تنهایی نتواند اجرای کار را بر عهده بگیرد.

وی افزود: ما می‌خواهیم اطراف حرم کارگاه ساختمانی نباشد و به زائرین خدمت‌رسانی کنیم. برای این موضوع چهار صورتجلسه بین وزیر راه و شهرسازی و استاندار و سایر مسئولان وجود داشته اما هیچکدام عملی نشده و به ثمر ننشسته است. ما مرجع تصمیم نیستیم و  صرفا تنها می‌توانیم کمک کنیم.

 اختلاف نظر بر سر حقوق مکتسبه

کلایی در خصوص چالش‌ها و حقوق مکتسبه در این منطقه تصریح کرد: در تعریف حقوق مکتسبه اختلاف نظرهایی وجود دارد و در حال حاضر 290 پروژه در بافت پیرامون حرم، درگیر حقوق مکتسبه هستند.
شهردار مشهد بیان کرد: این هفته در شورای عالی شهرسازی شیوه نامه‌ای تصویب شده، انواع پروژ‌ها تقسیم بندی و دستورالعمل‌های لازم برای آنها نوشته شده است که برخی از بندهای آن سبب موضع‌گیری پیمانکاران شده است.
وی خاطرنشان کرد: من برای سرمایه گذاران، ظرفیت عظیم موجود در پیرامون حرم و نبود همبستگی بسیار ناراحت هستم. موقعیت ما در مشهد بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است، هفته گذشته در جلسه طرح توس، گفتم که این طرح در دی ماه 97 آماده شده اما در این یک سال و نیم تنها سه جلسه‌ برگزار شده است و آیا یک نفر از افراد حاضر در جلسه، سه سال گذشته توس را دیده اند؟ باید برای توس به استان اختیار بدهند.

ارتفاعات مشهد مثل نیاوران تهران نمی‌شود

شهردار مشهد در ارتباط با روند اجرای پروژه کمربند جنوبی اظهار داشت: از اختیارات من این است که پروژه‌ای را که نیمه تمام رها شده و زیرسازی‌های آن خراب بوده را تکمیل و به بهره‌برداری برسانم. در جلسه‌ای هم که نام آن را ستاد تدبیر یا جلسه هماهنگی دستگاه‌ها و …. می‌گذارید از بین گزینه‌های مختلف به کوه‌پارک رسیدیم.

وی افزود: نگرانی وجود دارد که ارتفاعات مشهد مثل نیاوران تهران و… شود اما اگر مردم بیایند و آنجا تفرجگاه شود خود مردم نمی‌گذارند این اتفاق بیفتد، تا زمانی که مشاور به نتیجه کامل نرسد پروژه جاده کمربند جنوبی را اجرا نمی‌کنم.

افزایش نرخ کرایه حمل و نقل در اواسط هفته آتی

شهردار مشهد در خصوص افزایش بهای حمل و نقل عمومی بیان کرد: هزینه‌ها از جمله سوخت، قطعات یدکی و دستمزد افزایش پیدا کرده است و در حالی که دولت سهم خود را از حمل و نقل عمومی نمی‌دهد و ما سهم دولت را پرداخت می‌کنیم تا به شهروندان فشار نیاید. با وجود هزینه چند برابری هر سفر تنها 100تومان به کرایه بلیت اتوبوس افزوده شده است که اواسط هفته یا هفته آینده اعمال خواهد شد.
وی با بیان این که در این بخش شهرداری برای مردم سهم حداقلی در نظر گرفته است، اظهار کرد: در نهایت باز هم قرار شده سازمان اتوبوسرانی بخشی از سهم شهروندان را پرداخت کند. به هرحال در تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نباید طوری شود که تاکسیران بگوید برای من فعالیت با این هزینه‌ها صرف نمی‌کند.
پرداخت 4400میلیارد تومان از بدهی دولت به شهرداری مشهد

کلایی درباره انتشار اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی شهرداری اظهار کرد: اوراق مشارکت قطار شهری 900 میلیارد تومان برای تهران و  700 میلیارد تومان در مشهد منتشر شد و تا شهریور سال گذشته ما این 700 میلیارد تومان را وارد پروژه قطار شهری کردیم. اما شهرداری تهران هنوز نتوانسته از بانک پول را برداشت کند. هزینه ساخت مترو سه برابر شده است، اما قاطعانه می‌گویم از تمام کارگاه‌های مترویی کشور فعال‌تر هستیم. در سال 1398 فعالیت‌هایی که در مترو انجام شده از تمام ادوار 10 سال گذشته آن بیشتر بوده است.

وی تاکید کرد: از بدهی دولت به شهرداری مشهد 4400 میلیارد تومان پرداخت شد و ما هم به سمت احصاء سایر بدهی‌ها از دولت و مستندسازی آن رفتیم و در این راستا 20هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری مشهد را احصا کردیم و مستند شده و به سازمان حسابرسی ارائه کردیم.

پیگیر شکایت از مجموعه آبادگران هستیم

شهردار مشهد در خصوص وضعیت پروژه آبادگران نیز گفت: پیگیر شکایت از مجموعه آبادگران هستیم، مدیران مجموعه با مدیریت استان در زمینه درخواست زمان صحبت کرده اند اما به هرحال شهرداری پیگیر موضوع آبادگران است و اولویت ما نیز پیگیری روند آن از طریق بازرسی است.

خواستیم رفتار ماموران سدمعبر اصلاح شود

کلائی در ارتباط با نحوه برخورد ماموران سد معبر با کودکان کار سر چهارراه‌ها گفت: در برخورد این ماموران مشکل داریم اما وضعیت نسبت به گذشته حدود به 30 درصد بهتر شده اما تا وضعیت خوب فاصله داریم. برای رفع این مشکل، آموزش‌ها و تذکرات بسیاری به ماموران سد معبر داده شده است و خواستیم تا رفتارها اصلاح شود. اما هنوز این مشکل وجود دارد. هرچند با تمام این وضعیت، باز هم شرایط مشهد از سایر شهرها بهتر است. من معتقدم برای رفع این مشکلات اجتماعی نظارت مردم بسیار تاثیرگذار است اما دستگاه‌های دیگر نیز باید در این مسیر کمک کنند.
وی با بیان این‌که برخی انتقاد می‌کنند که چرا شهرداری به برخی مسائل که وظیفه مستقیم ندارد ورود پیدا می کند، اظهار کرد: به این موضوع اعتقاد ندارم که نباید ورود پیدا کرد. به عنوان نمونه در ابتدا شیوع کرونا و تغییر پروتکل نگهداری، شهرداری به بحث جمع آوری معتادان متجاهر ورود پیدا نکرد. هیچ دستگاهی پای کار نیامد و شهر پر از معتادان متجاهر شد که در نهایت  باز شهرداری با کمک سپاه به پای کار آمد و ورزشگاه‌ها را تجهیز کرد. بنابراین بدون همیاری دستگاه‌ها اقدامات این چنینی امکان‌پذیر نیست. در مجموع معتقدم بدون مشارکت سایر دستگاه‌ها و همچنین حضور شهرداری در کنار آنها، کاری در شهر انجام نمی‌شود.

در ارتباط با سمن‌ها موفق نبودیم

کلائی بیان کرد: ما در بخش‌هایی که حوزه‌های مردمی و کسانی که ذینفع مستقیم یا مصرف کننده نهایی هستند، در گروه‌هایی اجتماع کردند و ما با آن‌ها گفت و گو کردیم، نتیجه بهتری دریافت کردیم. به عنوان مثال در پروژه «محله ما» که پنج درصد از بودجه مدیریت شهری باید با نظر شوراهای اجتماعی محلات هزینه شود، سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر درگیر شدند و این جذابیت بالایی دارد.

شهردار مشهد اظهار داشت: در زمینه ارتباط با گروه‌های تخصصی مثل سمن‌ها، خیلی موفق نبودیم. بخش اول آن به تاریخچه مدیریت شهری برمی‌گردد که عدم اعتماد در آن پر رنگ است و پیش‌فرض‌ها برمبنای آن است. هر چقدر بیشتر گفت‌و‌گو کنیم نتیجه آن بهتر خواهد شد. در حال حاضر یک بی اعتمادی و عدم وجود فهم همدلانه با گروه‌های تخصصی وجود دارد که خروجی خوبی از آن استخراج نشده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *