چه کسی پاسخگوی باگ‌های سیستم بانکی کشور است؟

مترسک های سرِ جالیز

مرتضی یگانه

بدنه خودرو خود را با طلا پوشانده و زندگی را به گونه ای نشان می دهد که انگار این همه ثروت را از زحمت و عرق جبینش به دست اورده است؛  قشر جوان اینها را می بیند و دلش می خواهد؛ یعنی حق دارد که دلش بخواهد اما آنقدر این فضای اقتصادی نفس گیر و سخت شده است که بسیاری از جوانان امیدی به درآمد در بازار کار ندارند و ترجیح میدهند تا کمی درآمد داشته باشند تا آن را به وسیله قمار چند برابر کنند.

اما آن افرادی که باید از این فرصت استفاده می کردند با برنامه ریزی دقیق که اساسا مبتنی بر ضعف سیستم نظارت بر گردش پول توسط بانک مرکزی بود توانستند شبکه ای پیچیده از صاحبان سایت های شرطبندی را گرد هم بیاورند.

صاحبانی که به صورت اسمی مسئول یک سایت شرط بندی هستند اما چیزی که در واقعیت رخ میدهد اداره تمامی این سایت ها توسط فرشید امیرشقاقی .و پدرش سعدالله امیر شقاقی می باشد؛ سایت هایی که به صورت اسمی به خوانندگان، فعالان حوزه مدلینگ و اینفلئنسرهای اینستاگرام تعلق دارند.

هیچکدام از افرادی که خود را صاحب سایت شرطبندی معرفی می کنند حتی نمیدانند چه میزان پول به صورت روزانه به منظور شرطبندی و قمار از سوی مردم به حساب های مرتبط با سایتشان واریز می شود؛ آنها وظیفه دارند فضای اینستاگرام خود را جذاب کرده و از دستورات پدر و پسر امیر شقاقی به صورت گروهی پیروی کنند.

بسیاری از فردی به نام مونتیگو مدام نام می برند و ادعا می کنند که پشت پرده این سایت ها است اما ان چیزی که مورد توجه قرار نگرفته این است که این فرد هرمقدارهم که پول داشته باشد یا در آن طرف مرز های این کشور دارای امنیت قضایی و مالی باشد بازهم نمی تواند چنین پازلی را با دقتی چنین حیرت آور در کشور بچیند که سرانجامش بشود ولنگاری که در سیستم اقتصای کشور شاهد آن هستیم .

بگذارید اینگونه بیان کنیم که فردی به نام مونتیگو همه کار این بازی نیست او تنها با استفاده از هوش خود توانسته افراد معروف در قشر های مختلف به خصوص خواننده های سبک رپ و اینفلنسر های اینستاگرامی ها را به استخدام خود در بیاورد و از این طریق در آمدی در حدود 20 میلیون یورو در ماه را به دست بیاورد.

اما سوال اساسی بازهم این است که اگر یک فرد در خارج از کشور دارای پول زیادی باشد و سایت های شرطبندی برای خود راه اندازی کند به همن اندازه ساده سیستم بانکی کشور باید به آن خدمات بدهد؛ خدماتی که گاهی از جنس عدم ارائه گزارش تراکنشات مالی مشکوک به نهاد های نظارت کننده و گاهی همکاری برای انتقال پول می باشد

آن چیزی که اکنون با ان طرف هستیم متشکل از لایه های پیچیده باگ های سیستمی و رابطه های داخلی است که با اراده خدمات بانکی به آنها چراغ این دکان را همچنان روشن و البته پرنور نگه داشته است.

شاید برای شما هم سوال شده باشد که درآمد سایت های شرطبندی حدودا چه میزان است؛ در آمدی که براساس سه مولفه اساسی سواستفاده صاحبان سایت، باگ سیسیتمی داخلی و جهل مردم برای شرکت در آن تامین می شود و به شکل عجیبی سر از کشور های همسایه در می آورد.

اطلاعات به دست آمده از گردش مالی بسیار شدید در سایت های شرطبندی خبر میدهد گردش حساب هایی که هر روز در سیستم بانکی کشور ثبت می شوند و تا به امروز مشخص نیست چه میزان از سرمایه های کشور به آن طرف مرز های برده شده  است.

مسئولین از این جنایت اقتصادی خبر دارند؟

از مسئولین مربوطه در این بخش درخواست می شود تا به مشاور رسانه ای خود بگوید که یکی از سایت های شرطبندی را در فضای وب باز کند و پس از ثبت نام در سایت به بخش افزایش موجودی رفته و گزینه درگاه مستقیم را انتخاب کند؛ پس از انجام مراجل عنوان شده لطفا مبلغ مدنظر برای شارژ حساب کاربری را وارد کرده و گزینه پرداخت را بفشارید.

شما وارد صفحه ای می شوید که از شما درخواست  می کند شماره کارت و شماره همراه خود را وارد کنید و سپس درخواست کد 6 رقمی کنید؛ لطفا کمی صبر کنید تا با چشم های خودتان ببینید که پیامک تایید این انتقال پول از چه سامانه پیامکی برای شما ارسال می شود.

در نوبت های متوالی تکرار این درخواست از سوی دو سامانه پیامکی اپلیکیشن های آپ و سکه پیامکی مبنی بر کد ورود دریافت خواهید کرد؛ دو سناریو در این لحظه به وجود می آید که این اپلیکیشن ها در حال خدمات رسانی به این سایت های هستند یا اینکه سایت های شرطبندی با استفاده از باگ های درون سیستم توانسته اند این اتفاق را رقم بزنند و روزانه بیش از چند صد میلیادرد تومان از سرمایه های کشور را به خارج از کشور انتقال دهند.

در خصوص سایت های شرطنبدی اخبار و تحلیل های بسیاری در فضای مجازی مشاهده می شود اما آنچه ذهن ما را در هنگام تهیه این گزارش به خود مشغول کرده این است که ما دقیقا با چه فرد یا افرادی و یا حتی گروهی مواجه هستیم که اینگونه فعالیت هایشان با دقت و نظم بسیار پیش می رود و در حال حاضر نیز بدون هیچ استرسی مشغول به فعالیت های خود هستند.

بروید و مسئولین فضای مجازی کشور را بیاورید و به آنها بگویید آیا می توانند در یک سایت شرطبندی به تنهایی و براساس دانش خود عضو شوند و پس از بررسی نحوه فعالیت این سایت ها تنها چند خط تحلیل در خصوص آن بنویسند ؟؟

قطعا تعداد افرادی که بتوانند این کار را بکنند بسیار کم است؛ موضوع اصلی این است که ما در راه مبارزه با پولشویی تنها به تعویض سخت افزار ها توجه داشته ایم و از پتانسیلی به نام مدیران جوان و تفکر جوان اقتصادی در سیستم بانکی و پولی کشور هیچگاه استفاده نشده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *