جوهری با بیان اینکه "به زنان بازوبند پهلوانی نمی‌دهیم"

لباس زورخانه‌ بر تن بانوان

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با تاکید بر اینکه با توجه به موافقت عده‌ای از مراجع برای حضور زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای، پیگیر مطرح کردن این موضوع در مجمع فدراسیون است، گفت: آیا فعالیت بانوان در ورزش‌های زورخانه‌ای نامناسب‌تر از ورزش‌های غربی است؟

مجتبی جوهری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تجمع اعتراضی عده‌ای از یپشکسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای نسبت به حمایت فدراسیون از فعالیت زنان در ورزش‌های زورخانه‌ای، اظهارکرد: فعلا تصمیمی گرفته نشده و باید ببینیم تصمیم نهایی چه می‌شود. البته این عده از دوستان که برای‌شان احترام هم قائلیم نمی‌توانند خود را بطور کامل نماینده جامعه انبوه پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای بدانند، چرا که در مجموع 20 تا 30 نفر در این اعتراض حضور داشتند که فقط 5 یا 6 نفر از آن‌ها پیشکسوت ورزش‌های زورخانه‌ای بودند. ما شورای پیشکسوتان را داریم که جمعیت آن‌ها در سطح کشور بالای یک هزار نفر است.

منتقدان فقط توهین کردند

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با اشاره به تجمع این افراد در زورخانه شهید عراقی، گفت: من بارها به این دوستان پیغام دادم که درب اتاق من در فدراسیون همیشه باز است و بیایند و حرف‌های‌شان را با دلایل منطقی بیان کنند اما متاسفانه آن‌ها بداخلاقی کردند و حتی تهمت‌های ناروایی را در فضای مجازی بر زبان آوردند که به هیچ وجه در شان یک پیشکسوت آن هم در رشته زورخانه‌ای نیست.

پیشکسوت باید برای خودش و زورخانه حرمت قائل شود

وی خاطرنشان کرد: پیشکسوت باید برای خودش و دیگران حرمت قائل شود اما این افراد به هر شکل ممکن که توانستند تهمت و افترا زدند. این‌ کارها شایسته پهلوان، پیشکسوت، کهنه‌سوار و .. نیست. توهین کردن به هیچ وجه شایسته نیست و اگر حرفی هم دارند باید با منطق بیایند و صحبت کنند. اینکه در فضای مجازی به بانوانی که خواستار فعالیت در این رشته هستند توهین شود، درست نیست. اگر همین بانوان که این توهین‌ها به آن‌ها صورت گرفته که من از گفتن‌شان نیز خجالت می‌کشم، دست به شکایت قانونی بزنند روزگار افراد توهین کننده سیاه می‌شود.

شیرگیر از تعصب می‌گوید اما چرا زورخانه‌اش را باشگاه بدنسازی کرد؟

جوهری ادامه داد: بنده برای آقای شیرگیر به عنوان کسی که سال‌ها پیش رییس فدراسیون بوده و پیشکسوت این رشته است، احترام زیادی قائلم اما چرا خود این شخص چند سال پیش زورخانه‌اش در خیابان عارف تهران را تبدیل به باشگاه بدنسازی کرده است؟ خب اگر ایشان به زورخانه تعصب دارد چرا راضی به انجام چنین کاری شده است؟ حالا می‌آید و مدعی می‌شود که ورود زنان به ورزش زورخانه‌ای الحاد و کفر محسوب می‌شود.

زنان شایسته فعالیت در ورزش‌های زورخانه‌ای هستند

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای با تاکید بر اینکه زنان نیز به عنوان نیمی از جامعه ایران همانند حضور فعال در بسیاری از رشته‌های ورزشی، شایسته حضور در ورزش‌های زورخانه‌ای به عنوان ورزش کهن و ملی ایرانیان هستند، گفت: ما در سطح ایران بیش از 20 هزار باشگاه ورزشی خصوصی داریم که از این تعداد بیش از 9 هزار باشگاه متعلق به فعالیت بانوان ورزشکار است. بیش از 9 هزار باشگاه نیز هم توسط آقایان و هم بانوان فعالیت می‌کنند و حدود 2300 تا 2400 باشگاه بصورت اختصاصی در اختیار آقایان است. بنابراین در 18 هزار باشگاه ورزشی در کشور بانوان ما بصورت جدی فعالیت های ورزشی انجام می‌دهند.

آیا ورزش زورخانه‌ای نامناسب‌تر از ورزش‌های غربی است؟

وی تصریح کرد: در تمامی این باشگاه‌ها بانوان به ورزش‌های وارداتی مثل پیلاتس و بسیاری از رشته‌های دیگر فعالیت می‌کنند که عموما همراه با آهنگ‌های غربی است که با فرهنگ ما همخوانی ندارند اما بدون مشکل به این رشته‌ها مشغول هستند. خب چرا بانوان ما نباید در رشته‌های زورخانه‌ای که همراه با اشعار عرفانی، آیینی و حماسی و همراه با زنگ و ضرب زورخانه است ورزش کنند؟

مراجع اعلام کردند ورزش زنان در زورخانه با حفظ شئونات مانعی ندارد

جوهری در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موافقت تعداد زیادی از مراجع همچون آیت‌الله مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی و … با فعالیت بانوان در ورزش های زورخانه‌ای با حفظ شئونات اسلامی، گفت: بسیاری از همین بانوان علاقمند از دفاتر مراجع استفتاء کردند که مراجع عزیز تاکید کردند فعالیت بانوان در ورزش‌های زورخانه‌ای به شرط حفظ شئونات اسلامی و بصورت مجزا از مردان هیچ اشکال شرعی ندارد. همه این مراجع اعلام کردند اگر مفسده‌ای در انجام این ورزش صورت نگیرد هیچ ایرادی ندارد. برخی هم گفتند هیچ تفاوتی میان مردان و زنان در انجام این ورزش نیست و بانوان می‌توانند با رعایت موارد لازم این کار را انجام دهند.

نمی‌توانم جواب غیرمنطقی به بانوان بدهم

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، ادامه داد: وقتی این بانوان علاقمند که تعدادشان هم کم نیست می‌آیند و پاسخ مراجع را روی میز من می‌گذارند و می‌گویند فعالیت ما در این رشته طبق نظر مراجع اشکال شرعی ندارد، من چه جواب قانع کننده و منطقی در مخالفت می‌توانم به آن‌ها بدهم؟ وقتی بانوان ما که در بسیاری از زمینه‌ها همپای مردان و حتی جلوتر از آن‌ها هم حرکت می‌کنند و می‌توانند با حفظ وقار و شخصیت یک زن ایرانی و مسلمان در زورخانه ورزش کنند و در جامعه این رشته کهن ایرانی را توسعه دهند، چرا باید با آن‌ها مخالفت کنیم؟

مخالفان دلیل منطقی ندارند

وی در پاسخ به این سوال که آیا به شخصه با فعالیت بانوان در ورزش زورخانه‌ای موافقید یا خیر؟ گفت: اگر هم بخواهم پاسخ نه بگویم باید با منطق قوی این کار را انجام دهم. فعلا با توجه به نداشتن اشکال شرعی و موافقت بسیاری از اهالی و پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای با فعالیت بانوان در این رشته، دلیل منطقی برای گفتن”نه” ندارم. این موضوع در هیات رییسه فدراسیون هم مطرح شد که از بین 9 نفر اعضا، 7 نفر با حضور زنان موافق بودند و 2 نفر دیگر هم گفتند پیگیری این موضوع باعث هجوم برخی‌ها به فدراسیون و تخریب شما می‌شود، وگرنه دلیل خاصی برای مخالفت با حضور زنان نداشتند. ما قصد داریم این موضوع را در جلسه مجمع فدراسیون مطرح کنیم و پس از آن به وزارت ورزش ارسال می‌کنیم تا آن‌ها نظر نهایی خود را اعلام کنند چرا که تصمیم گیرنده نهایی وزارت ورزش است.

برخی دختران از پدرانشان هم بهتر ضرب می‌گیرند

جوهری در پاسخ به این سوال که تعداد بانوان مشتاق برای حضور در رشته ورزش‌های زورخانه‌ای به چه میزان است، گفت: آمار دقیقی ندارم اما تعداد متقاضیان زیاد است. جالب است بدانید بیشتر این بانوان نیز جزو خانواده‌هایی هستند که پدر، بردار یا عمو و پدربزرگ‌شان از ورزشکاران زورخانه هستند و از کودکی در خانه‌هایشان با میل، تخته و … که مختص ورزش زورخانه‌ای است آشنا شده‌اند. مثلا دختر کوچکی بود که حتی از پدر و برادرش که مرشد بودند، بهتر ضرب می‌گرفت.

لباس طراحی شده برای بانوان کاملا پوشیده است

وی درباره اینکه آیا لباس مناسب برای فعالیت بانوان در این رشته طراحی شده یا خیر، خاطرنشان کرد: بله این کار انجام شده و لباس طراحی شده حتی از لباس بانوان ورزشکار در رشته‌هایی مثل جودو، تکواندو و کاراته که البته پوشیده هستند، نیز کامل‌تر است. هدف این است که بانوان در فضایی کاملا زنانه با لباس‌هایی کاملا متناسب با شان و جایگاه این رشته، در زورخانه ورزش کنند. قطعا حضور بانوان و علاقمندی آن‌ها می‌تواند باعث علاقمندی اعضای خانواده آن‌ها و توسعه این رشته در کشور شود که خواسته تمامی مسئولان است.

قصدی برای دادن بازوبند پهلوانی به بانوان نداریم

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای درباره انتقاد از اینکه فدراسیون قصد دارد به بانوان بازوبند پهلوانی هم بدهد، گفت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد و ما نه تاکنون این کار را انجام داده‌ایم و نه قصدی برای انجام آن نداریم چرا که بازوبند پهلوانی متعلق به پهلوانان بوده و خواهد بود. هر چند معتقدیم بانوان ما در بسیاری از زمان‌ها همچون دوران جنگ و حتی وقایع اخیر مثل سیل، زلزله و کرونا مردانه وارد میدان شدند و واژه پهلوانی برازنده آن‌هاست. متاسفانه عده‌ای با مطرح کردن این صحبت‌ها قصد تخریب دارند و می‌خواهند با این حرف‌ها وارد فضای تحقیر دیگران شوند. هدف بانوان فقط اجازه برای فعالیت در این رشته است و اصلا دنبال بازوبند و این چیزها نیستند.

چرا از ظرفیت بانوان در توسعه فرهنگ پهلوانی استفاده نکنیم؟

وی در پایان با اشاره به خواسته مقام معظم رهبری برای توسعه این رشته در کشور که بارها نیز آن‌ را مطرح کرده‌اند، گفت: شخصی مانند شهید سلیمانی در ایام نوجوانی و جوانی ورزشکار زورخانه‌ای بوده و شخصیت والای او در گود زورخانه شکل گرفته است که توانست دنیا را تکان بدهد. چرا ما نباید کمک کنیم افراد بزرگ چه در مردان و یا زنان در گود زورخانه رشد کنند و با مفاهیم جوانمردی، پهلوانی و آیینی آشنا شوند و آن را در جامعه بسط دهند؟

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *