مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان رضوی خبر داد:

دریافت دو حقوق بازنشستگی همزمان

عاطفه خوافیان

مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان رضوی گفت: در راستای حمایت از خانواده و اجرای این قانون، فرد علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی همسر فوت شده با رسیدن به سن بازنشستگی می‌تواند هر دو حقوق را دریافت کند.
به گزارش روزنامه صبح امروز، محمود کاظمی در در نشست‌خبری با اصحاب رسانه که صبح روز یکشنبه در محل صندوق بیمه‌ روستایی افزود: اگر چه اجرای این قانون بار مالی زیادی برای صندوق به بارآورده اما صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان در جهت حمایت از خانواده این طرح را اجرایی کرده و با برخی از قوانین راحت تر برخورد می‌کند.

رتبه دوم صندوق بیمه اجتماعی روستاییان خراسان
وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت مشمول صندوق نیز مربوط به خراسان بوده و ۱۶۳هزار و ۸۴۰ خانوار که حدود ۳۲درصد جامعه هدف را تشکیل می‌دهند که عدد درستی نیست چرا که آمار دقیقی در دست نداریم تحت پوشش قرار داده است.
کاظمی بیان کرد: در بین استان‌های کشور بعد از اذربایجان، خراسان رضوی رتبه دوم را در خصوص جمعیت صندوق دارد.

تفاهم با بهزیستی و کمیته امداد
مدیر بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان رضوی ابراز کرد: طی تفاهم نامه‌ای که با کمیته و بهزیستی داشته و در جهت رعایت عزت و احترام و کرامت انسانی بنا بر این شد که افراد تحت پوشش این دو سازمان مشمولان صندوق بیمه اجتماعی قرار بگیرند.
وی آمار داد: چهار هزار و ۵۹۸ نفر از مددجویان کمیته تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایری قرار می‌گیرند.
وی توضیح داد: در حوزه زنان بی سرپرست نیز سه هزار و چهل نفر تحت پوشش بیمه روستایی قرار گرفتند و ۵ درصد مبلغ پرداختی نیز توسط کمیته و بهزیستی انجام می‌شود.

خدمات رفاهی صندوق
کاظمی در خصوص خدمات رفاهی صندوق به مستمری بگیران و افراد تحت پوشش خود تبیین کرد: برای اولین بار هزار و ۵۷۰ فقره تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی برای مستمر بگیران با اقساط ۳۶ ماه در نظر گرفته شده که برای دریافت این تسهیلات هیچ قانون سخت و دست و پاگیری وجود ندارد.
وی ادامه داد: مشمولان این تسهیلات، کلیه بیمه شدگان صندوق ک به صورت قطعی به کرونا مبتلا شدند نیز مشمول این طرح تسهیلاتی هستند.

پرداختی صندوق به مستمری بگیران
کاظمی در خصوص حقوق‌های پرداختی این صندوق به مستمری بگیران اظهار کرد: پرداختی حقوق با توجه به پرداختی‌ها و نیز تعداد سال متفاوت بوده اما حداقل حقوق ۳۶۶ هزار تومان و حداکثر حقوق پرداختی صندوق به مستمری بگیران حدود ۹۳۳ تومان است.
وی در خصوص درصد بانوان بیمه شده در این صندوق نیز اذعان کرد: حدود ۱۳.۵ درصد از بیمه شدگان یعنی حدود ۲۲ هزار از بیمه شدگان صندوق را بانوان تشکیل می‌دهند.
کاظمی گفت: صندوق بیمه اجتماعی‌کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از چهار صندوق پایه کشور است که زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است، این صندوق جوان‌ترین صندوق بیمه اجتماعی در کشور است.

عدم گسترش بیمه در میان روستاییان
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۰ وقتی بحث تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی و گسترش بیمه‌های اجتماعی در کشور بالا گرفت، از همین رو کارشناسان دریافتند یکی از خلاءهای نظام بیمه‌ای کشور، عدم گسترش بیمه در میان روستاییان و عشایر است به نحوی که بسیاری از ساکنان روستاها، کشاورزان و عشایر که سهم بالایی در تولید مواد غذایی کشور دارند، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته بودند.
وی افزوذ:به‌این ترتیب در اواخر این دوره، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با مصوبه مجلس و دولت تأسیس و این صندوق موظف به برقراری بیمه اجتماعی برای کشاورزان، روستاییان و عشایر شد.
کاظمی در ادامه گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به حوزه خدمات درمانی راه نیافته است، اما تعهدات بلندمدتی دارد که شامل مستمری پیری، از کارافتادگان و مستمری بازماندگان می‌شود.

تمایز با دیگر صندوق‌های بیمه‌ای
وی افزود:وجه تمایز این صندوق، اختیاری بودن عضویت و تحت حمایت بودن دولت است که نقش کارفرما را ایفا می‌کند که در این زمینه باید به افراد اطلاع‌رسانی شود.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان رضوی با بیان اینکه در این صندوق همه‌ساله هشت سطح درآمدی تصویب می‌شود، اظهار کرد: گروه‌های هدف این صندوق شامل روستاییان، عشایر، کشاورزان غیر ساکن در روستا و مشاغل حوزه صنایع دستی، زنبورداران، قالیبافان، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، کارکنان مراکز و شرکت‌های وابسته به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی می‌شود که افراد ۱۸ سال تا ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها در سطح استان عضو این صندوق شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *