درباره عشق

جواد لگزیان

“اندک ذره ای از امید کافی است تا عشق زاده شود .آنگاه پس از دو یا سه روز امید کم رمق میشود با وجود این عشق همچنان زنده است.”

این کتاب نوشته ای آگاهی بخش است که خواننده را با فلسفی و چیستی عشق آشنا می کند آن هم با زبانی قصه‌وار و تامل برانگیز به روایت رمان نویس مشهور فرانسوی استاندال.

“وقتی کریستال سازی آغاز میشود،از هر زیبایی جدیدی که در محبوبمان کشف میکنیم غرق در شور و شعف میشویم.اما زیبایی چیست؟زیبایی امکان تازه ای برای لذت بردن است.”

استاندال برای رده‌بندی انواع گوناگون عشق یعنی پرشور، رسمی، تنانه و خودخواهانه هفت مرحله‌ای را بازشناسی می‌کند که عاشقان در حین آن به جادوی احساس درمی‌افتند. او در این کتاب تئوری مشهور خود یعنی «کریستال‌ سازی» را به‌ تفصیل شرح می‌دهد، که در ضمن آن تمام مشخصه‌های ابژه‌ی عاشقانگی در ذهن عاشق دگرگون می‌شود و با هزاران کریستال آراسته می‌گردد. آنچه او به عنوان «کریستال سازی» شرح می‌دهد، در واقع عملکرد ذهن است به گونه‌ای که هرآنچه در محیط پیرامون عاشق است، به کشف کمالاتی جدید در محبوب منجر می شود. همانگونه که اگر در معادن نمک، شاخه‌ای کوچک قرار بگیرد، چند ماه بعد پوشیده از کریستال‌های درخشان خواهد بود. این پوششِ کریستالی، نقص‌ها یا معمولی بودن محبوب را پنهان می کند و او را در نظر عاشق از تمام انسان‌های دیگر متفاوت می‌سازد و …

کتاب «درباره‌ی عشق» نوشته استاندال با ترجمه گلاره جمشیدی در 190 صفحه با شمارگان 500 نسخه و به بهای 14 هزار تومان از سوی نشر قطره منتشر شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *