شورای شهر مشهد 123 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد تصویب کرد:

امید از شورا به سرگذر رسید

علی نژاد

شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه علنی روز گذشته 123 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های استقرار آنها  تصویب کرد.

به گزراش صبح امروز در نود و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر، لایحه ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های ساماندهی آنها در دستور کار قرارگرفت.
مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در دفاع از این لایحه گفت: به هیچ عنوان به دنبال اضافه کردن وظیفه ای به سایر وظایف شهرداری نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم که دستگاه های ذی ربط را در این حوزه با مدیریت و فرماندهی استانداری و فرمانداری پای کارساماندهی کارگران ساختمانی بیاوریم.

برپایی 5 پایگاه موقت کارگران ساختمانی
وی افزود: پیش از این و با توجه به شیوع ویروس کرونا و درراستای حمایت از کارگران روزمزد، با توجه به تاکیدات شهردار و شورای شهر اقدام به برپایی پنج پایگاه موقت ساماندهی کارگران روزمزد و ثبت نام از این کارگران کردیم.
وی با بیان این که طی یک ماه گذشته بیش از 4900 نفر از کارگران و استادکاران روزمزد در این پایگاه ها ثبت نام و شناسنامه دار شده اند، اظهارکرد: در همین مدت روزانه 4700-4800 اعزام شخصی کارگر به درخواست شهروندان داشته ایم.

به کار گیری 2400 کارگر در پروژه های شهری
یعقوبی تصریح کرد: شهرداری مشهد در راستای حمایت از کارگران روز مزد با توجه به شیوع ویروس کرونا دراین مدت روزانه حدود 2400 نفر از کارگرانی که تا ساعت 10صبح موفق به پیدا کردن کار نمی شدند در پروژه های شهری به کار گرفته است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: با تصویب این لایحه به دنبال این هستیم که تجمع کارگران را در میدان ها و گذرها نداشته و آنها را درپایگاه های دائمی که احداث وتجهیز خواهند شد، مستقرنماییم.
وی گفت: در نظر داریم برای ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد بانک اطلاعاتی از این افراد تهیه و با هوشمندسازی امکان درخواست به کارگیری کارگران را از طریق نرم افزاری که به اپ شهرمن متصل می شود، فراهم کنیم.
وی افزود: در حال حاضر به دنبال تهیه تفاهم نامه همکاری میان 13 دستگاه مختلف هستیم تا با ایجاد هماهنگی بین بخشی جهت ساماندهی کارگران ساختمانی و روزمزد برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

پیشگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی برای اقشار کارگر و کارگران روزمزد
محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد با اعلام اینکه پیشگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی برای اقشار کارگر و کارگران روزمزد ازجمله اهداف این لایحه به شمار می‌رود، گفت: در آغاز به کار شورای پنجم طرحی جهت ساماندهی کارگران ساختمانی روزمزد در نظر بود تا با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی شود، هرچند کارگزار مشخصی برای این کار تعیین شد اما به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های مرتبط در این حوزه موفقیت چندانی از آن حاصل نشد. ازاین‌رو در سال گذشته وظیفه مطالعه و طراحی برنامه مدونی برای این موضوع را به معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد محول کردیم.

وی بابیان اینکه اقدامات مناسب معاونت منجر به تنظیم لایحه ساماندهی شده است، افزود: مسائل جنبی و حواشی و احتمالات مربوطه در لایحه به‌خوبی مطالعه و پیش‌بینی شده است. همچنین در این لایحه تنظیم و امضای تفاهم‌نامه بین دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله اداره کار، سازمان تأمین اجتماعی، نیروی انتظامی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و… الزامی است. از این‌رو امیدواریم اجرای این پروژه موجب حفظ کرامت انسانی کارگران روزمزد ساختمانی شده و امکان به‌کارگیری آنها در پروژه‌های عمرانی شهرداری نیز فراهم شود.

وی تأکید کرد: در تفاهم‌نامه مذکور قیدشده که دستگاه‌های عمرانی و خدماتی سطح شهر که نیاز به استفاده از کارگران روزمزد دارند بتوانند از ظرفیت ایجادشده در این پروژه استفاده کنند.

اجرای طرح با تمرکز بر روش‌های هوشمند

وی ادامه داد: در بندهای لایحه تأکید شده اجرای این طرح بر روش‌های هوشمند و استفاده از سامانه‌ها و اپلیکیشن های مناسب متمرکز شود. به‌ویژه محوریت درگاه اپلیکیشن شهروندی(شهر من) موردنظر شورا خواهد بود. ضمن اینکه شهرداری می‌بایست در راستای کمک به فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از روش‌های هوشمند و غیرحضوری در کاریابی کارگران، تمهیدات تشویقی و ترغیبی لازم را به‌کار گیرد.

حاجیان شهری یادآور شد: در قالب این برنامه و با همکاری ادارات مربوطه، بخش خصوصی و تشکل‌های کارگری، بانک اطلاعاتی هوشمند جامع از کارگران و استادکاران ساده و فنی اعم از ساختمانی و غیرساختمانی تهیه خوادهدشد تا قابلیت شناسایی، ارزیابی و پایش کارگران(اعم از اطلاعات هویتی، سوابق علمی و تجربی کارگران از حیث کمی و کیفی و…) برای متقاضیان به‌کارگیری آنها فراهم شود.

پیگیری لازم برای برقراری امور آموزشی و رفاهی

وی اضافه کرد: از دیگر تکالیفی که به شهرداری محول شده، پیگیری لازم برای  برقراری امور آموزشی و رفاهی از قبیل بیمه تأمین اجتماعی، بیمه مسؤولیت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و صدور گواهینامه‌های مربوطه، برقراری بیمه بیکاری، به-کارگیری و اشتغال روزانه از طریق جلب و جذب مشارکت مراجع مربوطه، خیرین شهریار، انجمن‌های مردم‌نهاد و… هست. ضمن اینکه مجوزهای لازم برای پرداخت حقوق کارگرانی که به‌صورت روزانه در پروژه‌های شهرداری به¬کار گرفته می-شوند، صادر شده است.

حاجیان شهری خاطرنشان کرد: به‌منظور پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه نیروی کاری به مشهد، مقررشده با مشارکت و همکاری ادارات ذی‌ربط، خیرین شهریار، انجمن‌های مردم‌نهاد و… اقدامات لازم جهت انتقال تجارب این طرح برای ایجاد فرصت‌های کار مشابه در شهرها و شهرستان‌های اطراف انجام شود.

با تصویب شورای شهر به شهرداری مشهد (سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های ‌کشاورزی) اجازه داده شد نسبت به ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد (موسوم به سرگذر) و احداث و تجهیز ایستگاه‌های ساماندهی مورد نیاز، با جلب و جذب مشارکت دستگاه های اجرایی، تشکل های کارگری، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی ذیربط تا سقف اعتباری 123 میلیارد و 230 میلیون ریال و بر اساس بندهای مصوب لایحه فوق اقدام نماید.
همچنین در ادامه نود و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد لایحه، اصلاح ماده واحده مصوبه واگذاری واحدهای تجاری احداثی در تونل ارتباطی پروژه‌های آسمان یک و دو در پاسخ به نامه فرمانداری، لایحه تعدیل وجوه التزام قراردادهای فروش در مجتمع های توس و میلاد (طرح میدان شهدا)، لایحه اصلاح و به‌روزرسانی محدوده و میانگین ارزش املاک بلوک های همگن و اصلاح ضریب حوزه درآمدی ذیل ماده واحده مصوبه تعیین ارزش معامالاتی ساختمان (k) و الحاق یک تبصره به آن دردستور کار قرارگرفته و پس از بررسی به تصویب شورای شهررسید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *