مدیرکل آموزش و پرورش استان سناریوهای احتمالی سال تحصیلی را بررسی می‌کند:

اجرای طرح زوج و فرد در سال جدید تحصیلی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در اولین جلسه ستاد پروژه مهر 1400-1399 بر لزوم تلاش در جهت تقویت زیرساخت های آموزش الکترونیکی و آموزش از راه دور استان تاکید کرد.

به گزارش صبح امروز، قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این جلسه گفت: تحقیقات نشان می دهد انواع ویروس‌ها به مرور زمان ضعیف شده و با گذشت زمان از قدرت آن کاسته می‌شود و پیش بینی می‌کنیم شیوع ویروس کرونا در پاییز امسال به مراتب کمتر و ضعیف‌تر از زمستان و بهار باشد. البته ما باید برای هر حالتی آمادگی داشته باشیم و سناریوهای مختلفی را برای سال تحصیلی پیش رو مدنظر قرار دهیم.

اجرای طرح زوج و فرد تحصیلی

وی با تاکید بر تشکیل فوری کمیته‌های شش گانه ستاد پروژه مهر 99 در ادارات آموزش و پرورش استان افزود: موضوعات مختلف از قبیل ساماندهی نیروی انسانی و ثبت نام دانش آموزان در این کمیته‌ها مطرح و بررسی شود و برای تقویت نقاط قوت و رفع چالش ها و نقاط ضعف تلاش شود.

خدابنده تصریح کرد: در زمینه آغاز سال تحصیلی آتی یکی از سناریوهایی که محتمل تر است  ضعیف شدن ویروس و حضور تمام دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی 1400-1399 در کلاس درس حاضر شوند. سناریوی دوم به این صورت است که به جهت رعایت فاصله اجتماعی نیمی از دانش آموزان در روزهای فرد و نیمی دیگر در روزهای زوج در مدرسه حاضر می‌شوند که این موضوع نیز بعید است. همچنین سناریویی وجود دارد که می تواند موجب تعطیلی مدارس شود که این موضوع هم بسیار بعید بوده اما در هر صورت برای تمام این سناریو ها باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

تقویت شاد برای سال تحصیلی آینده

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: اگر ویروس کرونا شرایط ورود دانش آموزان به مدرسه را مهیا نساخت که البته این موضوع بسیار غیرمحتمل است آموزش مجازی و شبکه شاد با قوت استمرار پیدا می‌کند. در همین راستا زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی از طریق آموزش از راه دور باید بیشتر تقویت شود و با این روش بخش زیادی از کلاس ها را می توان از طریق آموزش از راه دور برگزار کرد.

وی عنوان کرد: اگر قرار شد دانش آموزان با رعایت فاصله اجتماعی در مدرسه حاضر شوند نیمی از دانش آموزان به صورت گروه الف و نیمی دیگر به صورت گروه ب تقسیم بندی می شوند و در روزی که در منزل باقی می مانند برخی از دروس را از طریق بسترهای مجازی آموزش می بینند و اگر این موضوع پیش آمد آموزش های مجازی برای همه پایه ها و بویژه برای پایه های ششم، نهم و دوازدهم باید از ابتدای سال تحصیلی آغاز شود البته این سناریو نیز تا حدودی است.

خدابنده افزود: در فرصت تابستان باید نواقص شبکه شاد را برطرف نموده تا در صورت لزوم بتوانیم از آن استفاده بهینه نماییم و تعداد بیشتری از دانش آموزان، معلمان و دبیران در این شبکه فعال شوند.

وضعیت نامطلوب استان در ثبت نام کتب درسی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: وضعیت استان در زمینه ثبت نام کتب درسی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی نسبت به چند روز گذشته بهتر شده اما هنوز هم به جایگاه مطلوب نرسیده ایم و روسای ادارات و مدیران مدارس باید نسبت به ثیت نام کتب درسی دانش آموزان اهتمام ویژه داشته باشند تا در ابتدای سال تحصیلی با چالش کتاب مواجه نشویم و همه دانش آموزان دارای کتاب درسی باشند.

ابلاغ پروژه مهر

همچنین در ابتدای این جلسه رضا صابری تولایی معاون آموزش متوسطه و دبیر ستاد پروژه مهر 1400-1399 آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طی دو سال گذشته پروژه مهر به استان ها تفویض اختیار شده است و دستورالعمل ستاد پروژه مهر طی چند روز آینده به ادارات آموزش و پرورش استان ارسال و ابلاغ می‌شود.

وی افزود: پروژه مهر مجموعه اقدامات، برنامه ریزی ها و تمهید مقدمات جهت آغاز آماده سازی مدارس برای شروع یک سال تحصیلی مطلوب محسوب می شود و این پروژه به نوعی نماد مدیریت در آموزش و پرورش است.

صابری تولایی تصریح کرد: سیاست کلی مدیریت راهبری آموزش و پرورش کشور توجه ویژه بر مدرسه محوری است و به اصل تفویض اختیار تاکید فراوانی شده است. در همین راستا سیاست های کلی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پروژه مهر 99 شامل مواردی همچون مدرسه محوری، استمرار آموزش مجازی، مشارکت درون و برون سازمانی و کاهش تمرکز و افزایش تفویض اختیار خواهد بود و در جهت عملیاتی کردن آن ها تلاش می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: در سال تحصیلی گذشته تعداد یک میلیون و 320 هزار دانش آموز در استان مشغول به تحصیل بودند و پیش بینی می کنیم این آمار در سال تحصیلی آتی به یک میلیون و 370 هزار دانش آموز برسد و این آمار نسبت به سال گذشته بیش از سه درصد رشد داشته باشد.

وی در پایان بر ثبت نام حداکثری دانش آموزان جهت ارتقاء پوشش تحصیلی در سال تحصیلی آتی تاکید کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *