«ضیافت» و سفره گران مشهدی‌ها!

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار هم در حوزه تقاضا و هم عرضه دارای شرایط متفاوتی نسبت به سایر روزهای سال می شود. در شرایطی که فشار های اقتصادی بر مردم سنگینی می کند، انجام وظیفه مسئولین حساس تر از هر زمان دیگری است. اتاق اصناف مشهد امسال وعده داده است تا طرح ضیافت ماه مبارک رمضان کار سخت کنترل و نظارت را دنبال کند تا کام مردم شیرین شود

اتاق اصناف و طرح ضیافت

رئیس اتاق اصناف اصناف مشهد گفت: گشت‌های مشترکی را با روسای اتحادیه ترتیب دادیم. به دلیل کمبود نیرو تلاش کردیم تا از بازرسان اتحادیه‌ها نیز استفاده کنیم تا نظارت کافی داشته باشیم.

 به گزارش ایسنا، محمود بنانژاد در تشریح طرح ضیافت ماه مبارک رمضان در اتاق اصناف مشهد افزود: بازرسان در ایام نوروز پای کار بودند و تلاش کردند تا بازار کنترل شود. در فضایی که گرانی وجود دارد و قیمت‌ها خارج از کنترل ما گران می‌شود، مردم نیز کنترل و نظارت قیمت‌ها را از ما می‌خواهند. ما در این حیطه کار سختی داریم.

 وی افزود: ما ویترین کالا هستیم و زمانی که کالا گران می‌شود، مردم آن را در بازار و ویترین ما می‌بینند و بازرسان در معرض هستند. کار بسیار مشکلی بوده و مطالبه مردم به حق است. گاه گرانی افسارگسیخته مردم را اذیت می‌کند. ما نیز باید به گونه‌ای حرکت کنیم که مشکلی در بازار نداشته باشیم.

نظارت بر قیمت، کیفیت و سلامت

 بنانژاد در خصوص طرح ضیافت ماه مبارک رمضان، گفت: طرحی را برای ایام رمضان در نظر گرفتیم که از ۶ اردیبهشت شروع شده و تا ۱۳ خرداد ادامه دارد. طرح ضیافت با همکاری چند اتحادیه مرتبط انجام می‌شود و در ماه رمضان غیر از بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها، باید بر کیفیت و سلامت آن نیز نظارت کافی داشته باشیم.

 رئیس اتاق اصناف اصناف مشهد ادامه داد: باید با حوزه بهداشتی مانند دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات و دامپزشکی گشت‌های مشترکی داشته باشیم. گشت‌های مشترکی را با روسای اتحادیه ترتیب دادیم. به دلیل کمبود نیرو تلاش کردیم تا از بازرسان اتحادیه‌ها نیز استفاده کنیم تا نظارت کافی داشته باشیم.

 وی بیان کرد:  فاز ۱ این طرح از ۶ تا ۱۶ اردیبهشت و شامل ۳۳ گشت مشترک، رصد بازار و نظارت بر قیمت مواد غذایی در سطح خرده و گشت با ادارات و نهادهای مختلف است. فاز ۲ از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد بوده و در آن ۸۹ گشت مشترک با اتحادیه‌های صنفی و در انتهای طرح نشست خبری درنظر گرفته شده است.

 بنانژاد اضافه کرد: در ایام رمضان یک سری از بازرسی‌ها در گیر گشت‌هایی می‌شوند که اماکن حتما بسته باشند. این نظارت بازرسان ما را درگیر می‌کند و کمبود نیرو پیدا می‌کنیم که در نشست خبری در انتهای طرح، گزارش کامل در خصوص آن داده می‌شود.

پیش بینی رشد قیمت سبزی و میوه

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد گفت: طبق هرساله که قیمت‌ها 15 روز اول ماه رمضان روند افزایشی دارد، امسال با این افزایش قیمت رو به رو خواهد بود اما پس از آن کاهش پیدا می‌کند.

 حسین مصدق در خصوص وضعیت بازار میوه در آستانه ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: خوشبختانه، پیاز نسبت به دو هفته گذشته بیش از 40 درصد با کاهش قیمت رو به رو بوده، به گونه‌ای که در حال حاضر در سطح عمده فروشی‌ها با قیمت کیلویی پنج تا هفت هزار تومان به فروش می‌رسد.

 وی ادامه داد: این در حالی است که در هفته‌های گذشته قیمت پیاز به 12 هزار تومان هم رسیده بود. بنابراین با این روندی که در پیش رو است، قیمت آن افزایش نخواهد داشت و رو به کاهش در حرکت خواهد بود.

 رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد خاطرنشان کرد: امید است که قیمت پیاز کاهش پیدا کند و با قیمت ثابت پنج هزار تومان به دست مصرف کننده برسد چرا که با گرم شدن هوا اکثر شهرها و استان‌های کشور به تولید این محصول می‌پردازند و همین مساله باعث می‌شود که با کمبود و افزایش قیمت پیاز مواجه نباشیم.

وی در خصوص قیمت هندوانه در بازار نیز اظهار کرد: قیمت هندوانه در سطح عمده فروشی از کیلویی 1300 تا دو هزار تومان و در سطح شهر نیز از دو تا دو هزار و 800 تومان به فروش می‌رسد.

 مصدق اضافه کرد: درصورت گرم شدن هوا، قیمت هندوانه افزایش و در صورت متعادل بودن هوا نیز قیمت آن کاهش خواهد یافت، چرا که هر چه هوا رو به گرمی برود تقاضا بیشتر و این مساله باعث افزایش قیمت این محصول می‌شود.

بارش ها و امیدواری به پرباری بازار میوه

 وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های خوبی که امسال شاهد بودیم امیدواریم که هیچگونه مشکلی در خصوص توزیع میوه در بازار نداشته باشیم.

وی با اشاره به قیمت سبزی در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: طبق هرساله که قیمت‌ها 15 روز اول ماه رمضان روند افزایشی دارد، امسال با این افزایش قیمت رو به رو خواهد بود اما پس از آن کاهش پیدا می‌کند.

رئیس صنف میوه و تره بار مشهد افزود: همچنین با توجه به بارندگی‌های امسال شاهد محصول سبزی بیشتری در بازار خواهیم بود، اما امیدواریم که افزایش قیمت قابل توجهی نداشته باشد.

قیمت‌هایی که بر می گردد

دولتی‌ها نیز در این روزها تلاش می کنند تا اهرم های نظارتی را فعال کنند. یک کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برگشت قیمت مواد لبنی، پروتئینی، قند و شکر، میوه و سبزی و خرما که افزایش قیمت داشتند، شروع شده است.

 به گزارش ایسنا، مهدی مقدسی افزود: ما حوزههای نظارتی را در دو بخش تقسیم کردیم، بخشی به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و حوزه نظارت و بازرسی است، البته کار به اصناف نیز واگذار شده تا تخصصی انجام شود، بنابراین بخش دوم را اصناف و مدیریت بازرسی بر اصناف برعهده دارد که بازرسی و نظارت انجام می‌دهد.

 مقدسی با بیان اینکه ۸۰ درصد بازرسی امور صنفی و غیر صنفی در خود مشهد شکل گرفته است، عنوان کرد: اگر مرکز استان نظارت کافی داشته باشد، به شهرستان‌ها منتقل می‌شود. ما ضابط تعزیرات حکومتی هستیم. از زمانی که جنگ جدید سخت و پیچیده آغاز شد، نظام تشخیص داد که باید بازوان کمکی به این بخش اضافه شود.

دادستانی و برخورد با تخلفات

کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: ورود حوزه دادستانی به برخورد با تخلفات کمک کرد. با دادستانی در۳۵ پرونده کار کردیم، در حالی که ۳۵ هزار پرونده را به تعزیرات می‌فرستیم. ۹۳ درصد از اصناف به قانون احترام می‌گذارند و تخلف‌یابی ما ۷ یا ۸ درصد است. نگاه بیرونی تخلف فراوان، دیدگاه فنی و کارشناسی نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی تخلف کرد، باید به شکلی با آن برخورد شود که بازدارنده باشد، تصریح کرد: دادستانی دستور داد و ما 10 مورد پلمپ را انجام دادیم و به قدری موثر بوده که هنوز آثار آن را می‌بینیم. کسی که تخلف می‌کند و بر آن اصرار دارد، با جریمه نمی‌توان با او برخورد کرد. دستور دادستانی برای پلمپ موثر بود. من زمانی به درب انباری می‌رفتم که نمی‌دانستم داخل آن چیست و بارها پشت درب ماندم و فردا که مراجعه کردم با انبار خالی مواجه شدم، اما اکنون این اجازه را پیدا کردیم که با یک تلفن از حوزه قضایی اجازه ورود را بگیرم. این فرصت بسیار خوبی است.

مقدسی افزود: یکی از مشکلات و دغدغه‌های بازرسان این بود که در بحث احکام و ورود به تخلفات متوقف می‌شدند، اما این بحث حل شده است. ما طرحی داریم که در بخش غیر صنفی بیشتر تعریف می‌شود و در دو بوده که یک بخش تامین کالا است. ۱۶۰۰ تن شکر مصرف خانوار و ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن برای صنعت و صنف، ۲ هزار تن برنج هندی و برنج معمول تجار با قیمت ۸۲ هزار تومان را توزیع می‌کنیم. در خصوص بحران افزایش قیمت آرد و دو برابر شدن قیمت ماکارونی تلاش کردیم تا با موجودی‌های قبل و توافق با کارخانجات، افزایش قیمت را تا یک ماه را رد کنیم.

مبارزه با گرانفروشی نه گرانی

کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: بازرسان مسئول مبارزه با گرانی نیستند، بلکه مسئول مبارزه با گران‌فروشی هستند. بازرس نمی‌تواند ارزش پول را برگرداند. ما در زمینه تفاوت و جابه‌جایی قیمت‌ها، احتکار و گرانفروشی وظیفه جدی داریم و باید به تغییر قیمت‌ها در بخش عمده و انبار بیشتر توجه کنیم. در هیچ شهری در کشور دستورات صریحی مانند مشهد در خصوص احتکار داده نشده که بیان کردند هرانچه کشف شده را سریع به بازار برگردانید و متوقف نگه ندارید.

 وی اضافه کرد: در تامین کالا توزیع ۵۰ تن گوشت منجمد گوساله را نیز خواهیم داشت که بیشتر به سمت کمیته امداد و اینگونه بخش‌ها می‌بریم. هفته قبل کاهش ۱۰ هزار تومانی لاشه گوسفند را داشتیم، اما ۵ هزار تومان برگشت، با این وجود به نقطه تعادل رسیده است. آقای سلطانی در دادستانی دستورات فنی، کارشناسی و ریسکی برای گوشت مرغ دادند که قسمت مناسبتر شد.

 مقدسی با بیان اینکه در حوزه سامانه تلفنی ۱۲4 تلاش کردیم که از افراد باحوصله برای پاسخگویی استفاده کنیم، عنوان کرد: برای این کارکنان منشور درست کردیم که هرچه مردم عصبانی‌تر بودند، آن‌ها آرام‌تر باشند و افرادی را به کارگیری کردیم که با حوصله‌تر جواب دهند. از ساعت هشت تا افطار و برخی بعد از افطار آماده پاسخگویی هستند. ما با لباس‌های فرم و متحدالشکل در بازار حضور خواهیم داشت. نظارت بر کالاهایی که هدف‌دار توزیع می‌شوند را نیز در دستور کار داریم.

 کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تا خودمان بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ نظارت کنیم. فلسفه و هدف فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای گم شده و کالاها مقداری گران‌تر از فروشگاه‌های اصناف است. قیمت درج شده روی کالا بسیاری از زمانها قیمت واقعی نیست. مهم‌تر از قیمت درج شده، قیمت فاکتوری است که صادر شده و باید بر اساس سود باشد.

 وی بیان کرد: ما علاوه بر تعزیرات با دادستانی نیز گشت مشترک داریم. پایگاه‌های بازرسی اصناف در شهر مشهد حضور دارند که در معرض مردم و شکایات مردم است.

نگاهی به نرخ های مصوب 

مقدسی گفت: زولبیا و بامیه درجه دو ۱۴ هزار تومان، درجه یک بدون مغز ۱۸ هزار تومان و درجه یک ممتاز مغزدار ۲۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که اگر قیمت بیش از این باشد باید اطلاع دهند و قابل پیگیری است. قیمت حلیم و شله نیز از چند ماه قبل تصویب شده و افزایش هم نخواهند داد، حلیم درجه یک با گوشت قرمز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و شله ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

کارشناس مسئول اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه از اتحادیه نان درخواست کردیم که برای نان آزاد نیز سقفی داشته باشند، تصریح کرد: با وجود اینکه خمیرمایه از 80 به 220 هزار تومان رسیده و بخشی از آرد خود را نیز از بازار آزاد تهیه می‌کنند، اما بهتر است که سقفی تعیین شود تا دچار نوسان قیمت نشویم. برگشت قیمت مواد لبنی، پروتئینی، قند و شکر، میوه و سبزی و خرما که افزایش قیمت داشتند، شروع شده است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *