اکران فیلم خروج، این‌بار در سینما خوردو

در روزهای کرونایی، درایواین سینما یا سینما اتومبیل در حال احیا است؛

مهناز اصغری

با شیوع کرونا، لزوم اجرای طرح سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی منجر به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و به تبع آن اغلب فعالیت‌های فرهنگی و هنری شد. در این بین، سینماها نیز مصون نمانده و از آنجا که به نوعی مرکز تجمع محسوب می‌شوند، خیلی زودتر از مراکز اجتماعی دیگر با تعطیلی روبرو شدند. در هفته‌های اخیر، بحث‌هایی بر سر اکران‌های اینترنتی، قاچاق فیلم‌ها و بازگشایی سالن‌های سینمایی با شرایط و ضوابط خاص مطرح شد. به طور یقین، کلیه دست اندرکاران به دنبال راهکاری برای فعالیت ایمن و مجدد این چرخه و بازگردانی آن به سبد آپشن‌های سرگرمی و کالاهای فرهنگی جامعه و خانواده‌ها هستند.

پرچمدار ریسک‌پذیری

بی‌شک فیلم خروج پرچمدار ریسک‌پذیری و ابراهیم حاتمی‌کیا سردمدار این اتفاقات است. پس از اکران ناموفق اینترنتی فیلم خروج بر روی سایت‌های مجاز و قاچاق غیرقانونی آن در مدت زمان بسیار کوتاه، این‌بار تصمیم بر اکران این فیلم در «درایواین سینما» و یا همان «سینما خودرو» گذاشته شد که البته از ظواهر امر مشخص است که با استقبال نسبتا خوبی نیز مواجه بوده است. شب گذشته، سینما خودرو فعالیت خود را در سانس ساعت 21 و در مکان پارکینگ شماره 3 برج میلاد آغاز و پیش‌فروش بلیت‌های اکران، در مدت زمان نسبتا خوبی به انجام رسید که هر دو سانس را پوشش می‌داد. همچنین این استقبال برای امروز و حتی فردا نیز ادامه داشته و بلیت‌های این سانس‌ها نیز هم اکنون نسبتا به فروش رسیده است.

از شرایط حضور در این سینما این است که؛ هر جایگاه متعلق به یک خودرو و قیمت بلیت آن 40هزار تومان است. ماشین‌های شاسی بلند در ردیف‌های عقب‌تر قرار خواهند گرفت و از ورود موتورسیکلت، ون و مینی‌بوس ممانعت به عمل می‌آید. همچنین داشتن رادیو برای خودروها به جهت پخش صدای فیلم از طریق امواج رادیویی الزامی است.

آنچه بر سینما خودرو گذشت

سینما «دولوکس» در امریکا که سال ۱۹۱۵ و قبل از جنگ جهانی دوم در نیومکزیکو آغاز به کار کرد، اولین سینمایی بود که به این منظور تاسیس شد. اما استقبال خوبی از آن نشد و فعالیت یک ساله آن چندان ادامه‌دار و امیدوارکننده نبود. تا سال ۱۹۴۰ در نقاط دیگری از آمریکا ۱۵ «درایواین سینما» به راه افتاد که بعضی از آن‌ها تا قبل از جنگ جهانی همچنان فعال بودند. پس از سال ۱۹۴۵ و طبیعتا با رشد جمعیت و ازدیاد اتومبیل‌ها، جهش عظیمی اتفاق افتاد که باعث راه‌اندازی مجدد «درایواین سینما» شد. به طوری که هر سال صدها مدل از این نوع سینما برپا می‌شد. اوج «درایواین سینما» در دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ میلادی بود که تعداد این سینماها به ۴۰۰۰ رسید و به حهت اینکه ارزانتر از سینماهای معمولی بودند طرفداران زیادی نیز داشتند. اما از دهه ۷۰ میلادی در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در سرگرمی‌های خانگی مثل تلویزیون‌های رنگی و کابلی، ویدیو و… پیش آمد، رونق این نوع سینماها نیز رو به افول رفت و اگر چه در شروع قرن ۲۱ بعضی از این سینماها به شکلی دیگر احیا شدند اما تلاش‌ برای رونق قبلی آن‌ها راه به جایی نبرد تا جایی که براساس گزارش‌ها، تا دو سال قبل کمتر از ۳۰۰ «درایواین سینما» در سراسر جهان وجود داشت.

صف اکرانی که به زودی گسترده خواهد شد

حالا در روزهایی که ضرر چند میلیارد دلاری برای گیشه سینمای دنیا تخمین زده می‌شود، پاندمی کروناویروس و ممنوعیت اجتماعات و بسته شدن سینماها، موج غیرمنتظره‌ای از توجه به «درایواین سینما» را در کشورهایی چون کره جنوبی، ژاپن، آمریکا و استرالیا به وجود آورده که در این بین، ایران نیز از این ایده استفاده و با فیلم خروج، آغاز به کار این نوع اکران را کلید زد.

منوچهر صفرخانی کارگردان و بازیگر، مدتی قبل با ارسال نامه‌ای به سازمان سینمایی خواستار اجرای طرح «سینما خودرو»  (Drive in cinema)  برای کمک به اقتصاد سینماداران و صاحبان فیلم‌ها شد که این نامه مورد موافقت این سازمان قرار گرفت. او در اینباره گفته، برای اجرای این طرح مشغول تجهیز و راه‌اندازی سینمااتومبیل در تهران و چند استان است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد شاهد نمایش تعداد بیشتری از فیلم‌های در صف اکران به طور وسیع‌تر در تهران و شهرهای دیگر باشیم. شایان ذکر است که طرح اجرای فیلم خروج با مشارکت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و موسسه سینمایی نورتابان و با حمایت شرکت نفت بهران برگزار شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *