کاریکاتوریست مشهدی جهانی شد؛

کاریکاتورهای جهانی با رنگ و بوی ایرانی

فاطمه تنانی

علیرضا پاکدل کاریکاتوریست و کارتونیست ایرانی است. او برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی شده و تا کنون چندین نمایشگاه مستقل از آثارش برگزار کرده است. این هنرمند جوان با نشریات مهم از جمله گل‌آقا و بچه‌های گل‌آقا، کیهان کاریکاتور و… همکاری داشته و یکی از کسانی است که توانسته به صورت حرفه‌ای و عالی در زمینه کاریکاتور چهره، نوآوری و خلاقیت به خرج دهد. پاکدل تا کنون حدود 300 کاریکاتور چهره کار کرده و در فضای مجازی، مطبوعات و جشنواره‌ها آن‌ها را عرضه داشته و انتشار این آثار با بازخورد بسیار خوبی همراه بوده است. همچنین او برای مقابله با کرونا دست به کار شده و راه‌های پیشگیری از این بیماری را در قالب طنز و کاریکاتور به مردم نشان داد. کاریکاتورهای پاکدل در سال 2020 با موضوع شیوع کرونا و تلاش پرستاران و کادر درمان با استقبال زیادی روبه‌رو شد و در پی آن صفحه رسمی اینستاگرام با انتشار آثار وی، کاریکاتورهای این هنرمند را در اینستاگرام به ثبت جهانی رساند.

مخاطبینی از تمام دنیا

علیرضا پاکدل در گفتگو با خبرنگار صبح امروز در رابطه با جهانی‌شدن آثارش گفت: با شروع کرونا و خانه‌نشینی مردم، از خود گذشتگی کادر درمان به من انگیزه داد تا بتوانم چنین آثاری را طراحی کنم که مورد استقبال جهانیان قرار بگیرد و من به عنوان یک هنرمند ایرانی خوشحالم که فعالیتم در این مدت درباره کرونا و زحمات کادر درمان، علاوه بر مردم و کادر درمان کشورم، مورد توجه مردم و کادر درمانی کشورهای مختلف قرار گرفت و از دیدن آن‌ها لذت بردند و با آثار من ارتباط گرفتند و این افتخار بزرگی برای من و کشورم و حتی شهرم است.

پاکدل با بیان اینکه از اوایل شروع کرونا تا به حال حدود 60 کار در این زمینه تولید کردم، ادامه داد: من زیر نظر هیچ نهاد و سازمانی نبودم و به صورت خود جوش عمل کردم و خوشبختانه در این مدت باز خورد خیلی خوبی داشته‌ام، به طوری که از کشورهای ایتالیا، ترکیه، اسپانیا و کشورهای دیگری که درگیر کرونا بودند، برای تقدیر از من تماس گرفتند و اینستاگرام هم با در خواست اجازه از بنده کارهای من را در فضای مجازی فرستادند و از من حمایت کردند. بعد از اینکه کارهای من در جهان مورد توجه قرار گرفت، بعضی‌ها می‌گفتند با اینکه ما ساعت‌ها در بیمارستان هستیم و سختی‌ها و خستگی‌های زیادی داریم با دیدن این نقاشی‌های شما حس خوبی می‌گیریم و با انگیزه و امید بیشتری برای خدمت پیش می‌رویم. اینها همه برای من انگیزه شد که تا به امروز این کار را ادامه بدهم و بیشتر به بیان امید، همبستگی و همدلی فکر کنم. از آنجایی که کار من رنگ و بوی ایرانی و اسلامی داشت، خیلی از هموطنان از خارج از کشور با من تماس می گرفتند که ما از نقاشی‌های شما و از پوشش خانم‌ها در کارهایتان متوجه شدیم که این کار یک هموطن و هنرمند ایرانی است.

کاریکاتور و کارتون معنا را خیلی سریع به مخاطب می‌رساند

کاریکاتوریست مشهدی در رابطه با انتخاب موضوع کرونا در خلق آثارش بیان کرد: من فکر نمی‌کردم تا این اندازه کارم بازتاب جهانی پیدا کند. چون کارهای من خود جوش بود و دوست داشتم به عنوان یک هنرمند در این شرایط سخت، کنار مردم و کادر درمان کار کوچکی انجام داده باشم. من خودم را کنار کادر درمان حس می‌کردم و به خاطر اینکه در قرنطینه بودم، بیشتر شرایط آن‌ها و خانواده‌هایشان را درک می‌کردم، این‌ مسائل باعث می‌شد که کارم روح واقعی بگیرد و ارتباط نزدیکی با مردم ایجاد کند. زیرا من با تمام وجودم آن‌ها را می‌دیدم و درک می‌کردم. سعی کردم در موردهای مختلفی کار کنم و نکات ایمنی که وزارت درمان و کادر درمانی در مورد رعایت بهداشت و در خانه ماندن به مردم متذکر می‌شوند را هم در کارهایم پیاده کنم و طوری باشد که مخاطب، هم زحمات کادر درمان را ببیند و هم این نکات ایمنی را که باید رعایت کند را به صورت محسوس مشاهده کند، زیرا کاریکاتور و کارتون معنا را خیلی سریع به مخاطب می رساند.

قبل از توجه جهانی، هیچ توجهی از کشورم به کار من نشده بود

پاکدل در گلایه‌ای از مسئولین گفت: کار من بعد از اینکه بازتاب جهانی پیدا کرد، باعث شد که از سازمان نظام پزشکی با من تماس بگیرند و از من تشکر کنند. وگرنه قبل از توجه جهان هیچ توجهی از کشورم به کار من نشده بود، و این جای تاسف دارد. من دردم این است که این همه بودجه‌های فرهنگی در عرصه فرهنگ در کشور ما خرج می‌شود، حتی برای کارهایی که هیچ باز خوردی هم ندارد. ولی یکی مثل من که به صورت خودجوش عمل می‌کنم و تمام مسائل را رعایت می‌کنم و هیچ خط قرمزی را رد نکردم، این طور مورد بی‌توجهی مسئولان قرار بگیرم. از مردم و مسئولین درخواست می‌کنم که بیشتر به هنرمندان اهمیت بدهند و از آنها حمایت کنند تا هنر مندان با عشق و امید بیشتری برای کشورشان کار کنند.

به امید نقاشی پایان کرونا

این هنرمند کاریکاتورست با اشاره به فداکاری کادر درمان اظهار داشت: من تلاش کردم تا با کادر درمان که همانند رزمنده‌هایی در میدان جنگ هستند، همدلی کنم و با این کار کمی از خستگی کار آنها را در این شرایط کم کنم و همچنین برای مردمم کاری کرده باشم که در این اوضاع کمی از ترس و وحشت آنها کم شود و خیلی خوشحالم که توانستم در کارم موفق باشم و این باعث شد که خیلی از کادر درمانی‌های کشورم و حتی خارج از کشور به من بگویند که تو جزیی از ما هستی زیرا هر شب کنار ما کار می‌کنی و بازتابی از کارهای ما را به مردم می‌رسانی و این نشان می دهد که شما انسان دغدغه‌مندی هستی و به این قضیه مهم اهمیت می‌دهید. از من درخواست کردند که تا آخر کنارشان باشم و در پی شکست کرونا نقاشی فردای بعد از کرونا را طراحی کنم. به امید روزی که سلامتی و آرامش تمام دنیا را فرا گیرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *