گزارش صبح امروز از وضعیت ترافیک سطح شهر مشهد در اولین روز پس از بازگشت مردم به خیابان ها:

ترافیک؛ اولین پیامد شنبه معروف

میرزا محمدعلی کاتب

در همه خیابان‌های شهر مشهدترافیک سنگین بود، ترافیک نه تنها در خیابان ها و بولوارهای اصلی و فرعی بلکه در مسیرهای بزرگراهی نیز سنگین بود. گزارش صبح امروز را از ترافیک صبح روز گذشته که به شنبه بعد از کرونا معروف است می خوانید.

تاثیر تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی برشیوع  کرونا در تهران 26 درصد  و برخی از مسئولان  در مشهد تا 40 درصد را اعلام کردند در کنار این موضوع نیز در برخی پیام‌ها که از رسانه ملی پخش شد مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی ترغیب و تشویق می کرد.

روز گذشته هم وزیر بهداشت با اعلام “اجرای طرح ترافیک را در تهران لغو کرده‌‌ایم”، گفت: استفاده از وسیله نقلیه شخصی در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی ما برای رعایت فاصله‌‌گذاری اجتماعی کفایت نمی‌‌کند، یکی از مطمئن‌‌ترین شیوه‌‌هاست و باید مردم را ترغیب کنیم که برای اجرای فاصله‌‌گذاری اجتماعی هوشمند به‌‌جای استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومی از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی افزود: ما طرح ترافیک را نه امروز و نه در روزهای آتی اجرایی نمی‌دانیم و در روزهای آتی اگر صلاح باشد اجرا شود اعلام خواهیم کرد. در حال حاضر برنامه‌‌ای برای اجرای طرح ترافیک نداریم و وسائط شخصی می‌‌توانند عبور و مرور داشته باشند، البته وضعیت را ارزیابی می‌‌کنیم و اگر راه‌‌بندان ببینیم در این امر تجدید نظر خواهیم کرد.

البته طی چند هفته اخیر که ادارات و بسیاری از کسبه ها تعطیل بودند استفاده از خودروهای شخصی چندان به چشم نمی آمد هر چند در خیابان های برخی خیابان های شهر گاه و بیگاه شاهد ترافیک بودیم. اما در کلان شهر مشهد تقریبا می توان گفت به ندرت شاهد ترافیک بودیم.

در این مدت یکی از نکاتی که به گفته برخی از شهروندان تاثیر زیادی بر کاهش حضور خودروها در خیابان شد اعلام اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل و جریمه 500 هزار تومانی در روز 13 فروردین در کنار برنامه های سخت افزاری مانند مسدود کردند برخی مسیرهای منتهی به ارتفاعات جنوبی و برخی پارک های شهر بود که به جرات می توان گفت تاثیر بسیاری داشت.

چندی پیش و در هفته اول که مدارس تعطیل شده بود رئیس جمهور اعلام کرد که از شنبه شرایط عادی می شود و مدارس باز خواهند شد، اما این جمله به قدری غیر منطقی به نظر می رسید که برخی ا« را طنز پنداشته و برخی نیز با آن شوخی کردند و برخی ها می گفتند رئیس جمهور نگفته کدام شنبه بلکه فط اعلام کرده شنبه، پس باید دید کدام شنبه شرایط به حالت عادی برمی گردد و اما روز گذشته شنبه کارکنان ادارات و برخی مشاغل بعد از حدود دوهفته در خانه ماندن به محل کار بازگشتند.

در حالی که تقریبا مردم به شرایط در خانه ماندن خود را وفق می‌دادند رئیس جمهور دستور داد تا یک سوم کارکنان دولت در منزل بمانند و دوسوم به محل کار بازگردند. البته به برخی مشاغل نیز اجازه فعالیت داده شد.

سرانجام این شنبه معروف از راه رسید و سوغات این شنبه ترافیک سنگین در خیابان های شهر بود.

یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک معتقد است: تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی بدون چاره اندیشی برای افرادی که وسیله نقلیه ندارند چالش هایی را برای آینده ایجاد می کند.

او ادامه می دهد: استفاده از حمل و نقل خصوصی و وسایل نقلیه شخصی اگر چه از شیوع بیماری پیشگیری می کند اما در باطن خود به نوعی استفاده از این نوع حمل و نقل را ترویج می کند و در دراز مدت به نوعی برای تک سرنشینی و استفاده از وسایط نقلیه شخصی فرهنگ سازی می کند.

این کارشناس تاکید می کند: با این گونه تردد شهروندان در شهر، به زودی شاهد آلودگی هوا نیز خواهیم بود.

جزئیات ترافیک سنگین از سطح شهر مشهد

سخنگوی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با تائید ترافیک سنگین در خیابان های مشهد می گوید: با توجه به بررسی های صورت گرفته و تصاویر دریافتی از دوربین های سطح شهر مشهد شنبه ۲۳ فروردین ماه نسبت به هفته گذشته ترافیک نسبتا سنگینی در معابر شهر مشهود بود.

مجید بخت آزما می افزاید: از ابتدای صبح تا ساعت هفت و نیم ترافیک نیمه سنگینی در مسیر غرب به شرق محدوده بلوار وکیل اباد، بزرگراه شهید کلانتری و بزرگراه سردار سلیمانی مشهود بود که در محدوده میدان جهاد بسمت میدان انقلاب به دلیل عملیات عمرانی ترافیک سنگین بود.

او ادامه می دهد: بین ساعت ده تا یازده میدان شهدا، میدان سعدی و ‌ورودی شهر مشهد از سمت عوارضی به دلیل انجام غربالگری مسافران حجم ترافیک داشتیم. و در محدوده میدان شهید عباسپور بسمت میدان غدیر به دلیل عملیات عمرانی تقاطع غیر همسطح مصلی ترافیک افزایش پیدا کرد.

سخنگوی معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح می کند: در ساعت ۱۴ تا ۱۵ حجم ترافیک در خیابان سعدی، خیابان ابن سینا، خیابان ابکوه، بلوار ملک اباد و خیابان احمداباد و بزرگراه شمالی محدوده میدان شهید فهمیده افزایش محسوس داشت.

بخت آزما می گوید: در ساعت نوزده و سی نیز در محدوده خیابان احمداباد، کوهسنگی، دانشگاه نیز ترافیک نسبتا سنگین شد.

او یادآور می شود:  این ترافیک نسبت به سال گذشته در همین زمان روان بود اما نسبت به هفته گذشته و شرایط خاص کشور به شدت ترافیک افزایش پیدا کرده بود.

او معتقد است برای نحوه حضور مردم باید چاره اندیشی شود.

ترافیک پرحجم در ورودی‌های مشهد

ترافیک سنگین تنها میهمان خیابان های سطح شهر نبوده بلکه در ورودی های شهر مشهد نیز ترافیک سنگین بوده است. رئیس پلیس راه خراسان‌ رضوی می گوید: ترافیک ورودی‌های مشهد روز شنبه پر حجم‌تر از روزهای گذشته است.

سرهنگ هادی امیدوار می افزاید: در مسیر ورودی و خروجی چناران نیز ترافیک اندکی پرحجم و در سایر مسیرهای استان ترافیک عادی و روان است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *