شکست یک ایده

فیلم سینمایی خروج قاچاق شد؛

مریم اصغری

در حالی که به گواهی آمارها  اکران‌های نوروزی، هرساله در پربیننده‌ترین زمان اکران‌های سال است، متضرر شدن این صنعت در اواخر سال گذشته و ابتدای سال کنونی غیرقابل کتمان است و می‌توان تخمین زد که در بدترین شرایط هم سینماهای ایران می‌توانستند طی یک ماه فروشی بالغ بر 17 میلیارد تومان داشته باشند. در این بین ایده‌پردازی برای ایجاد یک راهکار موثر، هم به جهت تامین فراغت و پاسخ به چشم انتظاری مخاطبان و هم به جهت جبران بخشی از ضررهای تولیدکنندگان می‌توانست موفق عمل کند.

پس از شیوع کرونا در ایران و تعطیلی سینماها در سراسر کشور، سازندگان فیلم خروج تصمیم گرفتند تا برای اولین بار در ایران، فیلم را پیش از نمایش عمومی در سینماها و در دوران قرنطینه خانگی به صورت اینترنتی اکران کنند. بنابراین خروج، اولین فیلمی بود که به صورت اینترنتی از یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ به صورت آنلاین به نمایش در آمد.

ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان این فیلم پیش از پخش اینترنتی در پیامی بیان کرد: امیدوارم این نوع بلیت خریدن و سنت جدید را انجام دهیم و دانلودی صورت نگیرد و فیلم به شکل غیرقانونی پخش نشود. ما امیدوارم که با دیدن فیلم مدیون دوساعت زمانی که گذاشتید و مبلغی که پرداخت کردید، نباشیم.

اکران اینترنتی که با شکست مواجه شد

اکران اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» در حالی از دو سامانه فیلیمو و نماوا آغاز شد که یکی از مهمترین نگرانی‌ها درباره اولین تجربه سینمای ایران در زمینه اکران اینترنتی، امکان دانلود و قاچاق نسخه با کیفیت فیلم در فضای مجازی بود. این دغدغه در حالی بود که نسخه قاچاق فیلم خروج به فاصله چند ساعت از اولین نوبت اکران اینترنتی در تاریخ مقرر، در فضای مجازی منتشر شد و نشان داد که نگرانی‌ها بی مورد نبوده است.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری، پیش از این در واکنش به این نگرانی از وعده سامانه‌های ارائه دهنده خدمات اکران آنلاین برای جلوگیری از سرقت فیلم خبر داده بود. اما اینکه چرا این اتفاق افتاد و در این بین چه راهکاری برای جلوگیری از اتفاقات مشابه اتخاذ می‌شود، جای بحث دارد.

آیا پس از این فیلم‌سازان تن به اکران اینترنی خواهند داد؟

طبیعتا روند اکران اینترنتی فیلم‌ها، پیش از نمایش عمومی با این اقدام با شکست مواجه شد و دیگر سازندگان پس از این اتفاق، دیگر اقدام مشابهی را به انجام نخواهند رساند. انتشار نسخه قاچاق «خروج» حالا سرنوشت یکی از مهمترین ایده‌ها برای استمرار ارتباط مخاطبان با تولیدات روز سینمای ایران در روزهای تعطیلی سینماها را با تهدید جدی مواجه کرده است و باید دید آیا صاحبان دیگر فیلم‌های اکران نشده سینمای ایران که در انتظار سرانجام عرضه «خروج» در قالب اکران اینترنتی بودند، از این پس و بدون تضمینی برای سلامت فرآیند عرضه آثارشان، تن به اکران در فضای مجازی خواهند داد؟

شایان ذکر است سازمان سینمایی و مسئولان فیلیمو و نماوا هنوز توضیحاتی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *