رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی استان خبر داد:

احداث و تجهیز خانه‌های ورزش در ۲۳۰ روستا

انسیه سروش

چند نفر از ما در کودکی خود از بازی‌هایی مثل هفت‌سنگ، لی‌لی، خروس جنگی و… خاطره داریم؟ پلخمون را چطور؟ به یاد دارید؟ این بازی‌هایی که به ظاهر فقط سرگرم‌کننده بودند، همراه خود مهارت‌های زیادی داشتند که در لابلای خنده و شیطنت‌های کوکانه به بچه‌ها منتقل می‌کردند. نقش این بازی‌ها در تربیت و رشد کودکان آن‌قدر مهم است که امروز در اداره ورزش و جوانان یکی از فعال‌ترین هیئت‌های ورزشی به نام هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی‌محلی است. این هیئت با کادر کمتر از ده نفر در دفتر هیئت اما بالغ بر هزار نفر در شهرستان‌های استان به جد مشغول به فعالیت است. ورزش‌های زیرمجموعه این هیئت به دلیل ایجاد شادابی ذهنی و اینکه جزو فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه ماست، همواره مورد اسقتبال مردم هستند.

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی‌محلی استان خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح امروز گفت: ما اولین هیئت ورزشی در کشورهستیم که هیئت بخش را راه اندازی کرده‌ و در خراسان رضوی نیز 72 بخش داریم که هیئت و تشکیلات اداری آن‌ها را ایجاد و رئیس، نائب رئیس و دبیر هیئت برای هر کدام تعیین کردیم و در حال حاضر30 هیئت فعال در استان داریم.

محمدرضا خوش‌باطن افزود: استان خراسان رضوی جزو معدود استان‌هایی است که مسابقات را دو بخش شهری و روستایی برگزار می‌کند. مسابقات هفت‌سنگ دختران و پسران از همین دست مسابقات هستند؛ ضمن اینکه هر شهرستان به تعداد بخش‌هایی که دارد می‌تواند تیم معرفی کند.

وی ضمن اشاره به اینکه خراسان رضوی 3400 روستا دارد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه جزو استان‌هایی هستیم که جمعیت روستایی بالایی داریم، بیش از 80 درصد روستاها را سازمان‌دهی کردیم.

احداث 230 خانه ورزش در روستاهای استان

خوش‌باطن تصریح کرد: در جهت تشویق و ترغیب روستاییان به ورزش، طی دو سال گذشته با کمک دولت و اداره ورزش و جوانان و شخص مدیرکل توانستیم در 230 روستا 230 خانه ورزش احداث کنیم که شیفت صبح مخصوص دختران و شیفت عصر مخصوص پسران است و دهیار روستا به عنوان نماینده ما متولی آن‌جاست. برای هر خانه ورزش روستایی به طور متوسط هفت میلیون تومان وسیله تهیه و در اختیارشان قرار گرفته‌است. به هر خانه یک میز پیگ‌پنگ، یک عدد میز شطرنج، یک دستگاه فوتبال دستی، 20 متر مربع تاتامی و دارت از جمله وسایلی هستند که در اختیار خانه‌های ورزش روستایی قرار گرفتند.

مشاور مدیرکل ورزش در امور ورزش روستایی گفت: از کارهای مهمی که امسال توسط هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی‌محلی انجام شد، برگزاری مسابقات برای حدودا 150 تیم دختران و 150 تیم پسران در بین 230 خانه ورزش روستایی بود که در 9 منطقه خراسان تیم‌ها تقسیم شدند. علاوه براین تا فرارسیدن دهه فجر از 100 خانه ورزش روستایی با مشارکت شورای هماهنگی و مبارزه با مواد مخدر استان، دفتر روستایی استانداری و اداره کل ورزش و جوانان بهر‌ه‌برداری می‌شود.

حضور پزشکان و اساتید دانشگاه در لیست متقاضیان

وی اظهار کرد: هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی‌محلی استان خراسان رضوی قوی‌ترین کمیته آموزش را در سطح کشور دارد و در طی چهار سال گذشته تا کنون 52 کارگاه آموزشی و 16 کلاس درجه سه برگزار شده و به 1500 نفر بعد از آموزش توسط مدرسان رسمی هیئت، مدرک ارائه شده است. نکته قابل توجه حضور افراد تحصیل‌کرده مثل پزشکان و اساتید دانشگاه در بین متقاضیان است، نزدیک به یک سوم این افراد خود دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی هستند.

مسئول انجمن دو‌و‌میدانی فدراسیون روستایی کشور ابراز کرد: در طول یک سال 200 جشنواره در سطح استان برگزار شد که با استقبال خوبی نیز مواجه شدیم. در ایام نوروز حدود 100 هزار نفر تماشاچی در مسابقات حضور دارند که 70 درصد تماشاچیان مربوط به مسابقات کشتی چوخه که از ورزش‌های زیرمجموعه ما است، می‌شود.

در حال حاضر حدود 200 بازی بومی‌محلی را در سطح استان سازماندهی کرده‌ایم و 17 رشته ورزشی از زیرمجموعه‌های بازی‌های بومی‌محلی هم در سطح کشورانجام می‌شود. بازی فوتوالی نیز از بازی‌های جدیدی است که از انجمن‌های ورزشی خارج و به زیرمجموعه‌های ما اضافه شده است. این بازی والیبال بدون دست است که در زمین ساحلی انجام می‌شود.

خوش باطن افزود: ما تنها فدراسیونی در استان هستیم که هرساله در نمایشگاه بین‌المللی تهران با عنوان نمایشگاه دستاوردهای روستایی کشور، شرکت می‌کنیم. در این نمایشگاه که حوزه‌های مختلف در آن حضور دارند، غرفه‌ای نیز به بازی‌های بومی‌محلی اختصاص دارد که متولی آن هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی‌محلی است. تعدادی از بانوان هیئت شهرستان‌های مختلف با لباس محلی در غرفه حضور دارند و برای بازدید کنندگان مسابقات مختلف برگزار می‌کنند و هدایایی نیز به برندگان اهدا می‌کنند. از دیگر اقداماتی که در نمایشگاه انجام می‌شود نصب بنر بزرگی از بازی لی لی در ابتدای نمایشگاه است و هرکسی که وارد نمایشگاه می‌شود باید این بازی را انجام دهد. این قاعده حتی در مورد مقامات و مسئولین نیز استثنا ندارد. درسال گذشته غرفه بازی‌های برون‌محلی بیشترین بازدیدکننده را داشت.

مشاور مدیر کل ورزش جوانان در امور ورزش روستایی گفت: همه شهرستان‌ها در محل خود مسابقات برگزار می‌کنند و در نهایت ما در چند رشته بین همه شهرستان‌ها المپیاد برگزار می‌کنیم. ما اولین استان هستیم که مسابقات نوجوانان و نونهالان را با وجود سختی‌های بسیار برگزار کردیم. اولین المپیاد بازی‌های برون‌محلی برای دختران و پسران و اولین و المپیاد دهیاران بین 2500 دهیار استان برگزار کردیم و امسال در دهه فجر این المپیاد را برای خانواده‌های دهیاران برگزار می‌کنیم.

وی یادآور شد: طبق تفاهم‌نامه‌ای با مدیرکل دانشگاه فردوسی به زودی اولین المپیاد بازی‌های برون‌محلی ویژه دانشجویان دختر و پسر در فاز اول برای 5000 دانشجوی مقیم و در فاز دوم برای 20000 نفر کل دانشجویان برگزار می‌شود.همچنین جشنواره بازی‌های برون‌محلی برای 2000 دانشجوی خارجی برگزار خواهد شد که آن‌ها نیز بازی‌های برون‌محلی کشور خود را به ما معرفی می‌کنند.

از دیگر فعالیت‌های بی‌نظیر هیئت امضای تفاهم‌نامه‌ای با تربیت‌بدنی کارگران است که بر طبق آن جشنواره بازی‌های برون‌محلی برای 10 هزار کارگر واحدهای مختلف تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی توس برگزار شود.

برگزاری المپیاد ویژه کارکنان دولت و فرزندان ایشان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانش آموزان روستایی و شهری، سازماندهی وضعیت محلات شهر با هماهنگی شهرداری و برگزاری مسابقات ویژه خبرنگاران از جمله اقدامات ویژه‌ای است که توسط هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های برون‌محلی در جهت ایجاد همبستگی وحضور همه اقشار جامعه انجام شده‌است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *