لیست سیاه بی‌اثر

تحریم‌هایی پیش از این برای ایران وضع شده‌بود که اکنون سقوط در لیست سیاه،بر اقتصاد آن تاثیری ندارد

انسیه سروش

گروه ویژه اقدام مالی یا به اختصار ” FATF” یک سازمان بین دولتی متشکل از 39 کشور است که در سال 1989 و با ابتکار 7 کشور صنعتی جهان با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی بنیان گذاشته شد.

پس از 3 سال هشدار این گروه بین‌المللی به ایران مبنی بر تصویب کنوانسیون‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تمدید چندباره ضرب‌الاجل برای تصویب نهایی این کنوانسیون در ایران، کارگروه ویَژه اقدام مالی در نشست دوره‌ای خود در روز جمعه در شهر پاریس تصمیم گرفت نام ایران را در لیست سیاه خود قرار دهد.

این کارگروه اعلام کرد به دلیل اینکه ایران قادر به تصویب قوانین لازم برای هماهنگی با هنجارهای بین‌المللی تامین مالی ضد تروریسم نشده است، نام این کشور را دوباره به لیست سیاه این کارگروه وارد می‌کند.

در بیانیه FATF از کشورهای جهان خواسته شده برای مصون نگه داشتن سیستم بانکی خود از خطر پولشویی و تامین ملی تروریسم در نقل و انتقالات مالی ایران، “اقدامات مقابله ای” به کار گیرند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: وقتی می‌گویند که ایران را وارد لیست سیاه کرده‌اند، به این معنا نیست که در همه بخش‌ها وارد لیست سیاه شده‌باشیم، بلکه فقط در برخی از بخش‌ها این گونه است.

محمدحسین روشنک خاطر نشان کرد: پیش از این بارها بر لزوم  حضور ایران در FATF تاکید کردم و بارها از کسانی که مخالف این امر بودند، خواستم تا دلیل خود را شفاف بیان کنند اما این کار انجام نشد و متاسفانه اتفاقی که نباید بیفتد، افتاد. پذیرفتن FATF هیچ ضرری برای کشور ما نداشت و از نگاه اقتصادی می‌گویم که پذیرش این شرایط به نفع ما بود. با قرار گرفتن کشور ما در لیست سیاه، با کشورهایی که در حال حاضر ما را قبول دارند و با ما معامله می‌کنند، به دلیل این‌که دیگر گواهینامه بانکی نخواهیم داشت، دیگر نمی‌توانیم دادوستدی داشته‌باشیم. این قانون در تمام دنیا پذیرفته شده، چه دلیل وجود داشت که ما آن را نپذیرفتیم؟

وی ادامه داد: همان طور که قبلا هم گفتم اگر این شرایط را می‌پذیرفتیم به نفع اقتصاد کشور ما بود چراکه قدرت چانه‌زنی بیشتری با کشورهای طرفدار این پیمان داشتیم ولی این به این معنا نیست الان که شرایط FATF را نپذیرفتیم نگران آینده اقتصاد کشور باشیم، زیرا هر اتفاقی که می‌توانست برای اقتصاد ما بیفتد تا کنون افتاده است. درواقع هر اتفاقی که برای اقتصاد ما می‌خواست بیفتد به واسطه تحریم‌ها افتاده است و قرار گرفتن در لیست سیاه موردی نیست که تاثیر و اتفاق منفی جدیدی را رقم بزند. پیش از این نیز ما امکان جابجایی رسمی پول در کشورهای دیگر را نداشتیم و هیچ ارزی از ایران خارج نمی‌شد و هیچ ارزی هم به طور مستقیم به بانک‌های ایران نمی‌آمد.

کاش می‌پذیرفتیم…

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ابراز کرد: خلاصه می‌گویم، کاش می‌پذیرفتیم و این پیمان را امضا می‌کردیم اما اکنون که این اتفاق نیفتاده است، رویداد منفی جدیدی برای ما در راه نیست و فقط از رویدادهای مثبت محروم ماندیم. اگر می‌پذیرفتیم وضعیت اقتصادی ما بهتر می‌شد اما اکنون نیز وضعیت بدتری پیش نخواهد آمد چون بدتر از شرایط فعلی دیگر اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد ما متکی به خود است و روابط تجاری ما با سایر کشورها براساس مکانیزم جدیدی است که در همین مدت راه‌اندازی و فعال شد. در این مدت هرگونه افزایشی که می‌توانست در نرخ تمام شده اتفاق بیفتد صورت گرفته، همچنین هرگونه افزایش قیمت که به خاطر جابجایی پول صورت می‌گیرد نیز روی داده است و با شرایط جدید پیش آمده، اتفاق جدیدی منتظر اقتصاد ایران نیست.

واکنش رئیس بانک مرکزی

رییس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این خبر که دیده‌بان کارگروه ویژه مالی اعلام کرد که ایران در لیست سیاه این کارگروه قرار گرفته است، در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: بار دیگر، دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با مردم ایران، خودرا درقالب مخالفت با توصیه کارشناسان مجموعه FATF در مورد گام‌هایی که ایران در زمینه عمل به تعهدات خود درمورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول شویی انجام داده است نشان داد.

عبدالناصر همتی افزود: این رفتار سیاسی و غیر فنی از تابستان ١٣٩٥ تا امروز ادامه داشته است. گاه بصورت بهانه جویی های غیر فنی درجریان مجمع FATF توسط نماینده آمریکا و کشورهای هم پیمانش وگاه نیز بصورت تلاش برای اخلال در گزارش‌های کارشناسی.

مشکلی در تجارت خارج نیست

همتی در ادامه گفت: درحالی که در تمام بیانیه های مجمع گروه ویژه اقدام مالی، مشخص بود که کشور ما گام‌های بلندی در این مسیر برداشته است. مردم عزیزمان خوب می‌دانند که در این دوران سخت تحریم‌های ظالمانه وفشارحداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی ازسنگ اندازی و دشمنی امریکا را مهار کرده است. بانک مرکزی نیز، با همراهی سایر بخشهای اقتصادی، مسیرخود را در جهت بر آورده ساختن نیازهای تجاری کشور، بدون وقفه انجام خواهد داد.

وی در پایان تصریح کرد: عملکرد بانک مرکزی در طول  یک‌سال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم عزیز ایجاد کرده است که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *