روحانی:

اگر گله ای داریم، راه آن قهر با صندوق نیست

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران، گفت: شما مردم یک کار بزرگ در روز جمعه دارید. حالا اینکه گله دارید و مشکلاتی وجود دارد به جای خودش اما همه ما باید جمهوریت را پاس بداریم. اینکه از یک فرد، نهاد و حتی دولت گله داریم راهش این نیست که با صندوق قهر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح روزگذشته در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و گرامیداشت دهه کرامت اظهار کرد: امروز ما مهمترین مسئله ای که پیش رو داریم در روز جمعه ۲۸ خرداد یعنی روز انتخابات است و همیشه روز انتخابات برای ما مهم و سرنوشت ساز بوده است.

وی ادامه داد: در این انتخابات همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ممکن است در بررسی احراز صلاحیت ها ظلمی صورت گرفته باشد و در جریان تبلیغات انتخاباتی حتما ظلم های فراوانی رخ داده است و همه ما باید خودمان را موظف به رفع و جبران این ظلم ها بدانیم و این کار شدنی است.

روحانی با اشاره به اینکه مردم ایران در طول این هشت سال بار مسئولیت سنگینی بر دوش داشتند، یادآور شد: مردم در مراحل مختلف کار خود را به خوبی انجام دادند و بر ما لازم است که کار و موفقیت مردم را به خوبی تشریح کنیم. ابتدا باید تبیین کنیم که در آغاز این هشت سال اگر با رهبری مقام معظم رهبری و ارشادات ایشان و حضور و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود برجام تحقق پیدا نمی کرد و همان وضع گذشته با همان سیر ادامه پیدا می کرد. فکر کنید در سال ۹۳ و ۹۴ ما چه وضعی می داشتیم، صادرات نفت ما به کلی قطع می شد و روابط بانکی ما هم با دنیا قطع بود و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می شدند. مسئولین امر حتما باید اینها را در سندی ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال های بعد چه می شد.

رئیس جمهور در ادامه خطاب به مردم ایران، گفت: شما مردم یک کار بزرگ در روز جمعه دارید. حالا اینکه گله دارید و مشکلاتی وجود دارد به جای خودش اما همه ما باید جمهوریت را پاس بداریم. چرا که جمهوریت یکی از دستاوردهای انقلاب، یادگارهای امام و تاکیدات مقام معظم رهبری است. نگذاریم جمهوریت صدمه ببیند. اینکه از یک فرد، نهاد و حتی دولت گله داریم راهش این نیست که با صندوق قهر کنیم. قهر با صندوق هیچ مشکلی را برای ما حل نمی کند. ممکن است بعضی ها بگویند ما خیلی مشکل داریم. بله مشکلات هست ولی باید برای حل آن پای صندوق بروید. صندوق استحکام نظام ما و قدرت مردم ما را بیشتر می کند.

وی با طرح این پرسش که خاصیت پای صندوق نرفتن چیست؟ یادآور شد: به هر حال در این انتخابات فردی انتخاب می شود و به ریاست جمهوری می رسد. باید ببینیم آثار اینکه پای صندوق نرویم چیست و این موضوع را با عقل و منطق خود بررسی کنیم. عرض این خادم کوچک خودتان را گوش کنید و اگر مشکلی هم دارید باز هم راه حل آن مشکل صندوق رای است و ما باز هم باید به اصل ۵۹ قانون اساسی متوسل شویم و پای صندوق رای برویم و با آن مشکلات را حل کنیم.

روحانی در ادامه عنوان کرد: همه این مشکلات در برخی موارد به دست مجلس، در برخی موارد به دست دولت و در برخی موارد به دست نهادهای دیگر حل می شود. آن مشکلات بزرگی که در ذهن شماست باز هم با صندوق رای حل می شود. چرا که قانون اساسی منشور مهم ملی ماست. ما نمی توانیم به یک اصل قانون اساسی بچسبیم و یک اصل دیگر را رها کنیم. باید همه پای صندوق آرا برویم، حالا ممکن است بگویید ما افراد دیگری را می خواستیم که الان نیستند، به هر حال از بین کسانی که هستند باید آن کسی را که به ما نزدیکتر است برگزینیم. باید به انتخابات رونق بدهیم و حضور پیدا کنیم. اگر انتخابات سرد باشد و حضور مردم در آن کمرنگ باشد و پای صندوق خلوت باشد بدانید که برنده نمی شویم و کشور و نظام و مردم هم نمی برند. نقد و معضلات راه حل دارد و هر مشکلی که اسم ببرید باید از طریق صندوق رای آن را حل کنید.

رئیس جمهور همچنین خطاب به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و ناظران تاکید کرد: بدانید این صندوق امانت مردم و آراء حق الناس مردم است و نباید بگذاریم حتی یک رای جابجا و کم و زیاد شود. در جلسه وزیر کشور هم حضور داشت و قبلا هم چند بار به او تاکید کردم و همه خود را متعهد می دانند وظیفه سختی بر دوش شان است. دقت کنید که از تمام آراء دقیق حراست شود و ان شاءالله حضور مردمی خوبی هم پیش رو داشته باشیم تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در تاریخ کشور ثبت شود و به هر چه رضای خدا و خواست و رای مردم است احترام بگذاریم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به شرایط کشور در روزهای پایانی دولت، بیان کرد: تردید ندارم که در این روزها هم کرونا کنترل خواهد شد و هم در مهار خشکسالی که البته سخت ترین خشکسالی در ۵۰ سال گذشته است موفق خواهیم بود. ضمن اینکه هر روز شاهد افتتاح هستیم و مثلا دیروز نودمین تصفیه خانه فاضلاب افتتاح شد و کارها در حال انجام شدن است و ان شاءالله نمی گذاریم مردم در تابستان با مشکل مواجه شوند.

روحانی در ادامه تاکید کرد: در تحریم هم ما در نقطه پایان تحریم هستیم. البته نمی دانم چرا این قلم یک ذره کند شده و در حالیکه باید دو کلمه و یک نقطه نوشته شود اما کمی کند شده ولی به هر حال در پایان تحریم هستیم و دعا کنید این قلم به حرکت در بیاید تا در پایان دولت با مهار کرونا و کمترین خسارت خشکسالی و پایان یافتن تحریم و شرایط اقتصادی مناسب دولت را در اختیار دولت بعدی قرار دهیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *