صبح امروز از شایعه تا واقعیت را بررسی می‌کند؛

مرغ‌های تریاکی؟

انسیه سروش

امنیت غذایی در مرتبه اول، درآمد ارزی حاصل از فروش مواد غذایی و اشتغال‌زایی در مرتبه دوم موجب شده است تا صنعت غذایی یکی از صنایع اصلی، مهم و پیشران رشد اقتصادی در کشور محسوب شود؛ همین امر سبب نگاه ویژه سیاست‌گذاران به این صنعت شده‌است. در مقابل نیز مورد تهدیدهای فراوان قرار گرفته که این روزها در کشور، بارها شاهد آن بودیم.

قصه قرص‌هایی که در کیک‌ها دیده شد، مدتی بعد از آن شایعاتی در مورد شیر و لبنیات که سبب کاهش 35 درصدی فروش این محصولات شد و در نهایت صنعت طیور مورد حمله این شایعات قرار گرفت و داستان وجود تریاک در غذای مرغ‌ها، نقل مجالس مجازی شد. شایعه‌ای که از هر حیث به آن نگاه شود هیچ منطقی را شامل نمی‌شود؛ در این بین کسانی هستند که به این شایعات دامن زده و به دنبال ایجاد موجی از خبر به واسطه آن هستند.

صنعت متضرر از شایعات

قصه از آنجا شروع شد که یکی از مسئولین به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی با گفتن حرفی به یکی از خبرنگاران، تنور این شایعه را داغ کرد و رسانه مربوطه بدون استعلام از مراکز ذی ربط، خبری مبنی بر وجود تریاک در غذای مرغ‌ها چاپ و منتشر کرد. البته با پیگیری‌هایی که از سمت مرغ‌داران انجام شد، صحت این قضیه بررسی و بعد از گذشت سه روز تکذیبیه خبر مذکور در همان رسانه به چاپ رسید اما غافل از آن که بار دیگر یکی از صنایع اصلی و مهم کشور تحت تاثیر شایعات بی اساس متضرر شد.

وظیفه رسانه‌ای خود دانسته که به بررسی این موضوع پرداخته و آنچه که حقیقت دارد را به اطلاع عموم برسانیم. به همین منظور به سراغ تعدادی از مرغ‌داران رفته تا از نزدیک صحبت‌هایشان را بشنویم که در ادامه می‌خوانید.

نظارت دقیق سازمان دامپزشکی

امیر سیدی، تولیدکننده مرغ گوشتی با 28 سال سابقه، ضمن ابراز تاسف از انتشار اطلاعات غلط، گفت: به دلیل اهمیت بالای مواد غذایی، نظارت در کشتارگاه‌ها بسیار دقیق صورت می‌گیرد به طوریکه در هر کشتارگاه تعدادی دامپزشک و کاردان از دامپزشکی حضور دارند و در صورت مشاهده هر مورد اضافه در چینه‌دان مرغ، آن را معدوم می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر قیمت بالای تریاک، تهیه آن نیز در کشور ما بسیار دشوار و جرم محسوب می‌شود و مرغ‌دار نمی‌تواند چنین ریسکی را بپذیرد و آبروی خود را به خطر بیندازد، لذا این اخبار کذب است و انتشار آن سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود.

این کارشناس صنعت طیور، ادامه داد: مرغ ارزان‌ترین کالای اساسی سبد خانواده است و به راحتی قابل اثبات است که در حال حاضر بخاطر قیمت پایین مرغ، مرغ‌داران متضرر می‌شوند اما برای حفظ امنیت غذایی مردم به کار خود ادامه می‌دهند و دور از انصاف است که به جای حمایت از آنها، با تهمت وضعیت اشتغال ایشان را به خطر افتد.

پیشنهاد انجام آزمایش از مرغ‌ها

وی تصریح کرد: اگر چنین موردی با انجام آزمایش توسط وزارت بهداشت، تایید شود ما آن را می‌پذیریم در غیر این صورت مسئولین باید با منتشرکنندگان اخبار کذب برخورد قانونی کرده و اطلاعات صحیح را از طریق رسانه‌ها به مردم ابلاغ کنند. اخیرا نیز ریاست اتحادیه مرغ‌داران طی اظهارنامه‌ای به سازمان مربوطه، صحت این خبر را تکذیب و خواستار رسیدگی به این اتهام شدند.

سیدی ابراز کرد: معمولا در زمان افزایش مصرف مرغ که منجر با افزایش قیمت می‌شود، انتشار اخبار کذب سبب تشویش اذهان عمومی شده و به این ترتیب با این ترفند، قیمت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. درواقع قیمت کارشناسی مرغ آماده طبخ حدود 15 هزار تومان است که با انتشار اخبار کذب با قیمت پایین‌تر، عرضه می‌شود.

افزایش نظارت بر اخبار فضای مجازی

همچنین، سید جعفر سیدی، مسئول قیمت‌گذاری و تعیین کیفیت مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک اظهار کرد: در این رابطه، علاوه بر انتشاردهندگان در فضای مجازی، مسئولین ناظر براین فضا هم مقصر هستند؛ همین طور که چندی پیش در رابطه با شیر و لبنیات با پراکندن شایعات بی اساس، سبب ضربه به این صنعت شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه اداره کل دامپزشکی در استان خراسان رضوی دارای بیشترین امکانات در سطح کشور و بالاترین ورژن HPLC است، به طوریکه اگر یک گرم تریاک در 10 هزار لیتر آب حل شود به راحتی آن را تشخیص می‌دهند.

تریاک، چاق‌کننده نیست

این مرغ‌دار با سابقه صحبت خود را با این سوال ادامه داد: تاکنون کدام معتاد با مصرف تریاک چاق شده است که اکنون این اتفاق برای مرغ‌ها بیفتد؟ و یا مصرف تریاکی که کیلویی 5-6 میلیون تومان قیمت دارد در مقابل غذا و یا داروی طیور که قیمت آن از کیلویی 50 هزار تومان هم کمتر است، توجیهی دارد؟

سیدی افزود: ما سربازان جبهه‌های جنگ دیروز و سربازان جنگ اقتصادی امروز هستیم و تمام تلاش خود را برای امنیت غذایی مردم و حفظ استقلال کشور در صنایع غذایی، می‌کنیم و به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهم که در غذا و داروی مرغ‌ها، از تریاک استفاده نمی‌شود و به با خیال آسوده می‌توانند از آن استفاده کنند ضمن اینکه سازمان دامپزشکی بسیار دقیق عمل می‌کند و نظارت کافی نیز دارد.

صنعت مرغ‌داری، دارای درصد بالای اشتغال‌زایی

حسین ضیاییان، تولیدکننده کنسانتره تخصصی طیور در این رابطه، گفت : صنعت طیور صنعت مظلومی است که در آن حلقه مرغ‌داری بیشتر از سایر حلقه‌ها مورد کم لطفی قرار گرفته و با وجود ایجاد حجم بالای  اشتغال‌زایی، باز هم همیشه مورد تهمت و بی انصافی قرار گرفته است. از تزریق هورمون در مرغ‌ها گرفته تا قضیه تریاک، همه شایعاتی هستند که در نهایت بیشترین صدمه آنها متوجه مردم می‌شود.

وی ادامه داد: عاملین اصلی این ماجرا علاوه بر هدف قرار دادن یک صنعت، کل نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برند، در حالی که بهترین و سالم‌ترین گوشت را تولید شده و بعضا صادرات هم می‌شود.

مافیا، در کمین صادرات

همچنین، علی نصری‌نژاد، کارشناس تغذیه و پروش طیور، مصرف تریاک در خوراک مرغ‌ها را تکذیب کرده و آن را فقط یک شایعه خواند. وی افزود: بهترین پروتئین در دنیا گوشت مرغ است که تحت شرایط کنترل شده، پرورش پیدا می‌کند و کشور ما از لحاظ بهداشتی و تکنولوژی در سطح بالایی در این صنعت قرار دارد.

این عضو نظام مهندسی دامپروری و کشاورزی استان خراسان، ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که این شایعه، سازمان یافته داخلی باشد و احتمالا مقصر اصلی،  مافیای این صنعت است که صادرات ما را هدف قرار داده است چرا که ما، علاوه براینکه در این صنعت خودکفا هستیم، توان صادارات هم داریم.

و اما نظر مسئولین

مدیر کل اداره دامپزشکی استان خراسان رضوی، گفت: خبر استفاده از تریاک در غذای مرغ‌ها صحت ندارد، ساختار مرغ‌داری‌ها بسیار بهداشتی است و نظارت دقیق هم انجام می‌شود.

دكتر احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، افزود: این کار اصلا منطقی و عقلانی نیست و تاکنون موردی گزارش نشده است. اگر کسی به جایی مشکوک است، می‌تواند به واحد نظارت دامپزشکی یا حتی نیروی انتظامی اطلاع دهد تا ما سریعا اقدام کنیم. ما با استناد به اطلاعات مستندی که وجود دارد، می‌توانیم آزمایش انجام دهیم.

وی ادامه داد: برداشت من از این موضوعات این است که هر روز یک بحثی مطرح می‌شود؛ مانند قرص در کیک، آفلاتوکسین در شیر و حال مرغ تریاکی که باعث نگرانی مردم شده است. نمی‌دانم که هدف از این شایعات چیست.

شریعتی در پایان افزود: علاوه براینکه خرید و فروش تریاک جرم محسوب می‌شود، پیداکردن آن کار آسانی نیست؛ در کشور جمهوری اسلامی تهیه تریاک برای ۱۰۰میلیون قطعه طیور، امکان ندارد. حتی اگر به فرض، يك نفر اين كار را انجام دهد، نمي‌توان آن را به همه مرغداري‌ها تعمیم داد.

شرایط را بحرانی‌تر نکنیم

آنچه که هر کدام از ما به عنوان یک شهروند عادی می‌توانیم انجام دهیم این است که به شایعات بی اساس دامن نزنیم و فقط صرف خواندن یک خبر، بدون اطمینان از صحت آن اقدام به انتشارش نکنیم. چراکه آسیب همین اقدام کوچک در نهایت به خود ما برمی‌گردد. در شرایط سخت اقتصادی که گریبان‌گیر کشور است، کوچکترین ضربه‌ها، بزرگترین آسیب‌ها را به همراه دارند. اشتغال و صنعت کشور ما در بحران به سر می‌برد، پس با این شایعات کذب بحرانی‌ترش نکنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *