قابل کنترل بودن کرونا با پیشگیری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ویروس کرونا با اقدامات پیشگیرانه و شستشوی مداوم دست ها قابل کنترل است و میزان مرگ ومیر آن به مراتب پایین تر از آنفولانزا است.

به گزارش روزنامه صبح امروز، دکتر سید محمد حسین بحرینی، در نشست با روسای رسانه استان خراسان با اشاره به اینکه میکروب ها سایز بزرگتری از ویروس دارند و ویروس ها سایزی در حد نانومتر دارند اما می توانند جهش زیادی داشته باشند، گفت: نیوکرونا یک دسته از ویروس های معروف دنیا است که متاسفانه اطلاعات زیادی در خصوص این ویروس وجود ندارد و حتی در کشورهای مختلف علایم بالینی این بیماری متفاوت است.

وی افزود: در بعضی از کشورها بیماران مبتلا به کرونا با بهم ریختگی سلولهای خونی روبرو هستند ولی بیماران مبتلا به کرونا در کشورما هیچ نوع بهم ریختگی سلولهای خونی نداشتند بنابراین تنها راه تشخیص برای این بیماری علائم بالینی است که بیشتر از اقدامات پاراکلینیکی می تواند مفید واقع شود.

دکتر بحرینی با بیان اینکه پیشگیری و مراقبت حرف اول را در بهبود شرایط جامعه می زند، خاطر نشان کرد: تا حد امکان مردم از تماس با افراد آلوده باید پرهیز کنند و سفر های خود را به خارج از کشور و یا استانهای دیگر کاهش دهند زیرا تنها راه انتقال این بیماری قطرات ریز مایعی است که از طریق سرفه وعطسه در هوا پخش می شود و اگر فردی در معرض این قطرات باشد احتمال ابتلا به این ویروس وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افراد مسن و با بیماری زمینه ای مانند دیابت، یا افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند و یا بیماران سرطانی که تحت درمان هستند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند، گفت: در کشور ما در دو فاز امادگی برای ممانعت از ورود ویروس به کشور و مقابله با ویروس اقدامات درمانی وبهداشتی متعددی انجام شده است.

وی با بیان اینکه کنترل مرزها به خصوص کنترل در مرز دوغارون به منظور بررسی موارد ابتلا به کرونا به شدت در حال انجام است، گفت: زمان و دوره کمون این بیماری بین ۱۴ تا ۲۰ روز است و احتمال زیاد بسیاری از افراد این ویروس را مبتلا می شوند اما به دلیل سیستم ایمنی قوی که دارند هیچ گونه علائمی ندارند اما این افراد می توانند ناقل بیماری باشند.

دکتر بحرینی با اشاره به اینکه در سطح شهر ۱۰ مرکز جامع خدمات سلامت برای مراجعه سرپایی و کاهش مراجعه بیماران به اورژانس بیمارستانها در نظر گرفته شده است زیرا مراجعه غیر ضروری مردم به بیمارستانها مانع خدمت رسانی به موقع به بیماران بدحال تصادفی و…می شود، بیان کرد: در برابر هر حادثه می توان سه مدل برخورد داشت اول اینکه بی تفاوت باشیم دوم اینکه بترسیم و سوم اینکه برخورد منطقی و علمی با موضوع داشته باشیم بنابراین برای برخورد با ویروس کرونا نیز فقط با مطابق پروتکل جهانی برخورد علمی و منطقی داشت و از انتشار این بیماری جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از ابتدای ژانویه امسال ۷۲ هزار و ۳۶۷ نفر براثر بیماری آنفولانزا از دنیا رفته اند  اما از ابتدای دسامبر دو هزار و ۶۱۹ نفر از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، بیان کرد: میزان مرگ ومیر انفولانزا به مراتب بالاتر از بیماری کرونا است اما به دلیل انتشار سریع بیماری مردم نگرانی بیشتری دارند و این استرس انها می تواند سیستم ایمنی بدنشان را ضعیف کند بنابراین صرفا شستشوی مکرر دست ها با اب و صابون و پرهیز از مراوده نزدیک با افراد بیمار می تواند مانع ابتلا به این بیماری شود.

دکتر بحرینی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در مبتلایان زیر ۹ سال صفر است، گفت: اما در بین مقطع سنی ۱۰ تا ۱۹ سال و ۲۰ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۳۹ سال دو دهم درصد است و در مقطع سنی ۴۰ تا ۴۹ سال چهار دهم درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال یک و سه دهم درصد، ۶۰ تا ۶۹ سال سه و شش دهم درصد، ۷۰ تا ۷۹ سال هشت دهم درصد و ۸۰ به بالا ۱۴و هشت دهم درصد است.

وی افزود: افراد مبتلا به ناراحتی قلبی عروقی ده و نیم درصد، بیماران دیابتی هفت و سه دهم درصد، بیماران تنفسی مزمن ۶و سه دهم درصد، مبتلایان به فشار خون ۶ درصد، بیماران سرطانی تحت درمان ۵ و۶ دهم درصد،افراد معمولی ۹ دهم درصد  احتمال مرگ ومیر دارند .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه اقایان بیشتر از خانمها مبتلا به این بیماری می شوند، گفت: بهترین راه پیشگیری از بیماری رعایت بهداشت فردی و شستن مرتب دست ها به مدت ۳۰ ثانیه است و اگر آب و صابون در دسترس نبود می توانند از مواد ضدعفونی حاوی الکل استفاده کنند و در اجتماعات افراد نزدیک به یکدیگر قرار نگیرند.

دکتر بحرینی با بیان اینکه مردم در اتوبوس و مترو مراقب آلوده  شدن دست های خود باشند زیرا این آلودگی اگر به مخاط بدن از طریق چشم، دهان و بینی وارد شود زمینه ابتلا به بیماری نیز فراهم می شود، گفت: عموم مردم موقع عطسه و سرفه باید جلو دهان را با دستمال کاغذی بگیرند و دستمال کاغذی را در سطل زباله در دار قراردهند .

وی با بیان اینکه دوران نقاهت این بیماری مشخص نیست، ابراز کرد: از مردم درخواست می کنیم از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند و به خصوص در ایام نوروز میهمانی ها و اجتماعات خود را کاهش دهند ، علاوه براین ترجیح بر این است که مردم در مراسم عبادی ایام اعتکاف ماه رجب به دلیل حضور طولانی مدت افراد در مسجد خود داری کنند و سلامت خود و دیگران را در اولویت قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تلفن گویای ۱۹۰ نیز به سوالات مردمی در خصوص این بیماری پاسخ خواهد داد، ابراز کرد: بیمارستانی برای مراقبت از بیماران کرونا در نظر گرفته شده است و اگر تعداد بیماران بالاتر از حد پیش‌بینی شده بود این بیماران در بیمارستانهای دیگری که برای این کار پیش بینی شده است بستری می شوند و تحت درمان قرار می گیرند.

700طلبه چینی عامل انتشار کرونا

وی با بیان اینکه بنای وزارت بهداشت بر صداقت و شفافیت است اما اگر امار بیماران و فوتی ها تغییر می کند به دلیل شرایط بیماران است و هر مطلبی در خصوص این بیماری تاریخ انقضای یک ساعته دارد، گفت: براساس پروتکل های علمی حضور پر رنگ مردم در اماکن متبرکه می تواند زمینه شیوع بیماری را فراهم کند بنابراین حضور مردم در اجتماعات ممنوع است.

دکتر بحرینی با اشاره به اینکه آمار مرگ ومیر در چین ۲۵۹۲ مورد و در کره جنوبی ۷ مورد، در ایتالیا سه نفر، ژاپن یک نفر، ایران ۱۲ نفر، تایوان ۱ نفر، فرانسه یک نفر، فیلیپین ۱ نفر است، گفت: آمار مرگ ومیر بالا در ایران به دلیل حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم بود که زمینه انتشار این بیماری را فراهم کرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *