وضعیت صنوف، زیر ذره‌بین صبح امروز؛

طعم تلخ رکود در قنادی‌های شهر

انسیه سروش

روزهای پایانی سال، زمان خرید و تدارک برای پذیرایی از مهمانان نوروزی است. از خرید پوشاک و کفش تا خرید آجیل و شیرینی. اما امسال بازارها رنگ‌و بویی دیگر دارند و دیگر اثری از خریدهای نوروزی نیست. از جمله صنوفی که به سبب وجود این بیماری، شرایط رکود را تجربه می‌کند، صنف قنادی‌ها است که به همین بهانه به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌‎سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد می‌پردازیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌‎سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد می‌گوید: در این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاکید بر خارج نشدن مردم از منزل، فروش بسیاری از قنادی‌ها کم شده است و امیدواریم مسئولین همچون سازمان امور مالیاتی نگاه دیگری به درآمد سال 98 واحدها داشته باشند.

رعایت موارد بهداشتی

محمد فرزانی در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه می‌افزاید: شیرینی‌ها در دمای ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه پخت می‌شود؛ ما کلا به بحث آنفولانزا، سارس و کرونا کاری نداریم زیرا ما همیشه معتقدیم که این بیماری‌ها در پشت کارگاه‌های ما وجود دارد بنابراین در تمام طول سال موارد ایمنی و بهداشتی را در تولید محصولات رعایت می‌کنیم.

وی ضمن قدردانی و خداقوت به کادر درمانی و بهداشتی کشور، می‌گوید: از آنجایی که شغل ما با سلامت مردم سروکار دارد، آموزش‌های لازم همیشه در اختیار قنادان، قرار می‌گیرد؛ اکنون نیز به علت صلاح‌دید جهت عدم تشکیل اجتماعات، در فضای مجازی این اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم.

درخواست مساعدت از مسئولین

وی اظهار می‌کند: از ریاست محترم امور اقتصاد و دارایی درخواست دارم به این موضوع توجه کنند که در حالت عادی یک ماه آخر سال  برای صنف ما، برابر شش ماه در طول سال است اما ما سه عید بزرگ ولادت حضرت زهرا(س)، ولادت امیرالمونین(ع) و عید نوروز را از دست داده‌ایم و از این موضوع ناراحت نیستیم و امیدواریم خداوند بعدها برکت آن را نصیب ما کند اما مسئولین باید با نگاه متفاوتی به صنف ما نگاه کنند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین از شهرداری که در خواست داریم که در این یکی الی دو ماه از صنف ما اجاره تجاری دریافت نکنند در صورتی که این اتفاقات رخ ندهد سال آینده سال خوبی برای همکاران ما نخواهد بود و متضرر خواهند شد. درآمد کاهش پیدا کرده و ما به جای کسب درآمد به ضرردهی رسیده‌ایم و صرفا برای حفظ موقعیت صنفی و کارگران خود فعالیت می‌کنیم.

رئیس اتحادیه قنادی‌های مشهد تبیین می‌کند: امروز کارگران ما در واحدهای صنفی بیکار هستند اما هیچکدام از قنادی‌ها، کارگران را بیکار نکردند و مرخصی با حقوق به آن‌ها داده‌اند اما از دولت نیز توقع داریم که رعایت حال ما را بکند و تمهیداتی در نظر بگیرد. مسئولین تامین اجتماعی باید به این نکته توجه کنند که مزد به کارگران پرداخت می‌شود اما درآمدی از آن حاصل نمی‌شود بنابراین این یک الی دو ماه که درگیر این بیماری هستیم درخواست مساعدت داریم.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر همکاران ما خارج از کار خود مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهند و به کارگران حقوق را پرداخت می‌کنند و درخواست داریم که مسئولین به حرف‌های ما توجه کنند و قدر مردم و کسبه را که در تمام صحنه‌ها حضور داشتند را بدانند. در حال حاضر همکاران ما بیش از 300 الی 400 میلیون تومان لوازم بهداشتی خریداری و به بیمارستان‌ها اهدا کرده‌اند و این کار بزرگی است که علی‌رغم درآمد به مسئولیت اجتماعی خود پایبند هستند.

همه در کنارهم تا پیروزی کامل

فرزانی با اشاره به موسسه خیریه مزبانان خورشید که دفتر آن در بیمارستان امام رضا (ع) مسقر است، عنوان می‌کند: همچون زمان جنگ که مردم و اصناف هشت سال جنگ دفاع مقدس در کنار هم همکاری می‌کردند، اکنون نیز مردم و همه اصناف در کنار دولت باشند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم. در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی با همه توان وارد میدان شده اما مگر بودجه آنان چقدر است؟ ما هم به اندازه خود سعی می‌کنیم که به آن‌ها کمک کنیم بنابراین بهتر است مسئولین هم رعایت حال ما را بکنند تا بتوانیم کمک‌های خود را داشته باشیم.

وی ضمن بیان عدم تغییر قیمت‌ها، تصریح می‌کند: در حال حاضر افزایش قیمت نداشته‌ایم اما اجناس وارداتی همانند پودر نارگیل بیش از دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌‎سازان، شیرینی‌فروشان، کافه و قنادی مشهد در پایان از فروش غیرحضوری در برخی از قنادی‌ها خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: مردم می‌توانند برای رعایت نکات بهداشتی پیشگیرانه از کرونا، در منزل بمانند و از طریق پیک و تلفن و سایت‌های اینترنتی، سفارشات خود را دریافت کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *